Statistics:
Visits: 7,819 Votes: 5 Fame Riser |
Fame Rank
7.8
Fame Riser
|
|||||||||||
Testament de Tudor Arghezi - rezumat
Q: | Intreaba despre Testament de Tudor Arghezi - rezumat |
Poezie cu caracter programatic, Testament figureaza, in mod semnificativ, in fruntea intiiului volum de versuri, Cuvinte potrivite, publicat de Tudor Arghezi in 1927 fiind "ars poetica" argheziana.
Poezia Testament sintetizeaza esenta gândirii estetice argheziene. Ideea fundamentala a poeziei este legatura indisolubila, organica, statornicita intre poet si stramosii lui, "ramura obscura", oameni simpli, "robi cu saricile pline de osemintele varsate-n mine". Fata de acestia T. Arghezi considera ca are o datorie pe care trebuie s-o duca la indeplinire. De aceea, dupa propria-i conceptie, creatia sa trebuie inteleasa ca singura zestre lasata urmasilor. Prima idee esentiala este aceea, ca poetul a inaltat prin arta sa cea dintâi "treapta", si cea mai grea dupa un lung trecut de trud a si suferinta al generatiilor care l-au precedat. Urmasii lui au datoria sa porneasca de aici si sa urce cu nadejde cât mai sus, sa imprastie definitiv intunericul in care si-au dus existenta inaintasii lor. Din "osemintele" si "cenusa din vatra" a stramosilor poetul face un "Dumnezeu de piatra", "Hotar inalt cu doua lumi pe poale Pazind in piscul datoriei tale". intr-un fel subtil, arta poetului capata un nou mod de militarism social in poezie, actul liric fiind transformat intr-o razbunare a neferintelor strabunilor, caci in ea s-a strâns veninul tuturor generatiilor dinaintea lui. Verbul poetic se-ntoarce acum ca un "bici", care "izbaveste-ncet, pedepsitor Odrasla vie-a crimei tuturor". Finalul poeziei este edificator in acest sens: "Robul a scris-o, Domnul o citeste Fara a cunoaste ca-n adâncul ei Zace mânia bunilor mei".
A doua idee esentiala a poeziei este izvorul si natura artei, asa cum o concepe T Arghezi. Mai intâi poetul marturiseste foarte elocvent cum din "graiul cu-ndemnuri pentru vite" al strabunilor, s-au "ivit cuvinte potrivite". Aceasta indica sursa principala a limbajului sau poetic: limbajul popular si familial al truditorilor pe ogoare. Din acest "grai" poetul selecteaza insa anumite cuvinte, care raspund mai bine conditiilor sale interioare si nazuintelor lui artistice, sugerând un mod anume de existenta: râpi, gropi adânci pe brânci, sudoare, bici, vite, plavani, ocara, sapa, sarici, rabdat, durere, mânie, robi, adica lumea saraciei si a suferintei, a vietii in zdrente, sub blestemul mucegaiului, al bubelor si al noroiului, al ocarii si al biciului. Poetul "framânta" insa indelung aceste cuvinte "mii de saptamâni", fapt care corespunde unuia dintre principalele sale principii in procesul creatiei: travaliul artistic intens si indelungat, transfigurându-le si conferindu-le valori estetice inedite. Una din problemele artistice importante in gândirea poetului o constituie, in aceasta poezie, estetica urâtului. Poetul recurge, pentru prima data in lirica româneasca, la "zdrente" din care face "muguri si coroane", iar din "bube", "mucegaiuri si noroi", isca "frumuseti si preturi noi". Pentru aceasta T. Arghezi promoveaza ideea ca in arta nu exista subiect urât sau frumos, ca in arta urâtul nu are nici un sens, ci numai exprimarea artistica gresita poate genera urâtul, numai tehnica artistica urâta sau lipsa de talent pot duce la realizarea unei opere literare inestetice.
in antiteza cu aceasta zona lexicala in care sunt surprinsi termeni ce dezvaluie o realitate sociala mizera, cuvinte din "graiul" cu indemnuri pentru vite al poporului, se configureaza o alta zona lingvistica in poezie, de data aceasta constituita din cuvinte care sugereaza domeniul artei, adica al lumii create prin transfigurarea materiei primare si ridicarea ei la o inalta treapta artistica: icoane, muguri, coroane, miere, vioara, frumuseti, preturi noi, etc. Cuvintele incarcate de mari potente stilistice si capacitati de plasticizare, cu un mare coeficient de materialitate, de concretete sunt parca daltuite in piatra, parca scapara prin alaturarea lor in versuri.
Esenta tehnicii artistice argheziene consta in imbinarea traditiei cu inovatia, a "slovei de foc", cea inspirata cu "slova faurita", cea indelung muncita.
in poezia Testament abunda expresiile figurate, care nuanteaza si sporesc puterea de evocare a imaginilor, potentind considerabil realitatea prezentata. Multimea de metafore si simboluri fac ca poezia sa dobândeasca mari reliefuri artistice ["seara razvratita care vine", "cartea mea fiule-i o treapta", "si leagane urmasilor stapâni", "Le-am prefacut in versuri si-n icoane"]. Mentionam de asemenea si asocierile inedite de cuvinte, ca in epitetele: "nume adunat", "seara razvratita", "biciul rabdat" precum si unele comparatii care releva aceeasi sfera de viata a indeletnicirilor aspre: "Ca fierul cald imbratisat in cleste".
Sintaxa poetica argheziana se caracterizeaza prin aglomerarea complementelor si propozitiilor subordonate inaintea propozitiei principale: "in seara razvratita care vine De al strabunii mei pâna la tine ... si care, tânar, sa le urci te-asteapta Cartea mea-i fiule o treapta", astfel incât ideea poetica, pâna sa intâlneasca propozitia principala, trece printr-o multime de compliniri si determinari. De asemenea, unele versuri incep prin verbe la imperativ: "Aseaz-o cu credinta capatâi", iar altele, in succesiune, incep cu acelasi verb: "Am luat ocaza, si torcând usure Am pus-o când sa-mbie, când sa-njure Am luat cenusa mortilor din vatra si am facut-o Dumnezeu de piatra". Folosirea verbelor la perfectul compus exprima actiuni de scurta durata si de mare frecventa care dinamizeaza actiunea savârsita. Repetitiile folosite intaresc ideea unei ctiuni ferme, hotarâte.
in ultima strofa insa tensiunea scade, un verb la participiu -"intinsa lenesa pe canapea"- exprimând o stare de pasivitate. si celelalte cuvinte asociate -lenesa, pe canapea- intaresc impresia de odihna, de viata comoda, contrastanta cu truda multimilor de robi.
Sub raportul stilului remarcam indeosebi concentrarea, o caracteristica fundamentala, de altfel, a liricii argheziene.
in poezia "Testament" sunt concentrate esente de idei in care nici un cuvânt nu este de prisos, nici un cuvânt nu poate fi substituit.
Poezia Testament sintetizeaza esenta gândirii estetice argheziene. Ideea fundamentala a poeziei este legatura indisolubila, organica, statornicita intre poet si stramosii lui, "ramura obscura", oameni simpli, "robi cu saricile pline de osemintele varsate-n mine". Fata de acestia T. Arghezi considera ca are o datorie pe care trebuie s-o duca la indeplinire. De aceea, dupa propria-i conceptie, creatia sa trebuie inteleasa ca singura zestre lasata urmasilor. Prima idee esentiala este aceea, ca poetul a inaltat prin arta sa cea dintâi "treapta", si cea mai grea dupa un lung trecut de trud a si suferinta al generatiilor care l-au precedat. Urmasii lui au datoria sa porneasca de aici si sa urce cu nadejde cât mai sus, sa imprastie definitiv intunericul in care si-au dus existenta inaintasii lor. Din "osemintele" si "cenusa din vatra" a stramosilor poetul face un "Dumnezeu de piatra", "Hotar inalt cu doua lumi pe poale Pazind in piscul datoriei tale". intr-un fel subtil, arta poetului capata un nou mod de militarism social in poezie, actul liric fiind transformat intr-o razbunare a neferintelor strabunilor, caci in ea s-a strâns veninul tuturor generatiilor dinaintea lui. Verbul poetic se-ntoarce acum ca un "bici", care "izbaveste-ncet, pedepsitor Odrasla vie-a crimei tuturor". Finalul poeziei este edificator in acest sens: "Robul a scris-o, Domnul o citeste Fara a cunoaste ca-n adâncul ei Zace mânia bunilor mei".
A doua idee esentiala a poeziei este izvorul si natura artei, asa cum o concepe T Arghezi. Mai intâi poetul marturiseste foarte elocvent cum din "graiul cu-ndemnuri pentru vite" al strabunilor, s-au "ivit cuvinte potrivite". Aceasta indica sursa principala a limbajului sau poetic: limbajul popular si familial al truditorilor pe ogoare. Din acest "grai" poetul selecteaza insa anumite cuvinte, care raspund mai bine conditiilor sale interioare si nazuintelor lui artistice, sugerând un mod anume de existenta: râpi, gropi adânci pe brânci, sudoare, bici, vite, plavani, ocara, sapa, sarici, rabdat, durere, mânie, robi, adica lumea saraciei si a suferintei, a vietii in zdrente, sub blestemul mucegaiului, al bubelor si al noroiului, al ocarii si al biciului. Poetul "framânta" insa indelung aceste cuvinte "mii de saptamâni", fapt care corespunde unuia dintre principalele sale principii in procesul creatiei: travaliul artistic intens si indelungat, transfigurându-le si conferindu-le valori estetice inedite. Una din problemele artistice importante in gândirea poetului o constituie, in aceasta poezie, estetica urâtului. Poetul recurge, pentru prima data in lirica româneasca, la "zdrente" din care face "muguri si coroane", iar din "bube", "mucegaiuri si noroi", isca "frumuseti si preturi noi". Pentru aceasta T. Arghezi promoveaza ideea ca in arta nu exista subiect urât sau frumos, ca in arta urâtul nu are nici un sens, ci numai exprimarea artistica gresita poate genera urâtul, numai tehnica artistica urâta sau lipsa de talent pot duce la realizarea unei opere literare inestetice.
in antiteza cu aceasta zona lexicala in care sunt surprinsi termeni ce dezvaluie o realitate sociala mizera, cuvinte din "graiul" cu indemnuri pentru vite al poporului, se configureaza o alta zona lingvistica in poezie, de data aceasta constituita din cuvinte care sugereaza domeniul artei, adica al lumii create prin transfigurarea materiei primare si ridicarea ei la o inalta treapta artistica: icoane, muguri, coroane, miere, vioara, frumuseti, preturi noi, etc. Cuvintele incarcate de mari potente stilistice si capacitati de plasticizare, cu un mare coeficient de materialitate, de concretete sunt parca daltuite in piatra, parca scapara prin alaturarea lor in versuri.
Esenta tehnicii artistice argheziene consta in imbinarea traditiei cu inovatia, a "slovei de foc", cea inspirata cu "slova faurita", cea indelung muncita.
in poezia Testament abunda expresiile figurate, care nuanteaza si sporesc puterea de evocare a imaginilor, potentind considerabil realitatea prezentata. Multimea de metafore si simboluri fac ca poezia sa dobândeasca mari reliefuri artistice ["seara razvratita care vine", "cartea mea fiule-i o treapta", "si leagane urmasilor stapâni", "Le-am prefacut in versuri si-n icoane"]. Mentionam de asemenea si asocierile inedite de cuvinte, ca in epitetele: "nume adunat", "seara razvratita", "biciul rabdat" precum si unele comparatii care releva aceeasi sfera de viata a indeletnicirilor aspre: "Ca fierul cald imbratisat in cleste".
Sintaxa poetica argheziana se caracterizeaza prin aglomerarea complementelor si propozitiilor subordonate inaintea propozitiei principale: "in seara razvratita care vine De al strabunii mei pâna la tine ... si care, tânar, sa le urci te-asteapta Cartea mea-i fiule o treapta", astfel incât ideea poetica, pâna sa intâlneasca propozitia principala, trece printr-o multime de compliniri si determinari. De asemenea, unele versuri incep prin verbe la imperativ: "Aseaz-o cu credinta capatâi", iar altele, in succesiune, incep cu acelasi verb: "Am luat ocaza, si torcând usure Am pus-o când sa-mbie, când sa-njure Am luat cenusa mortilor din vatra si am facut-o Dumnezeu de piatra". Folosirea verbelor la perfectul compus exprima actiuni de scurta durata si de mare frecventa care dinamizeaza actiunea savârsita. Repetitiile folosite intaresc ideea unei ctiuni ferme, hotarâte.
in ultima strofa insa tensiunea scade, un verb la participiu -"intinsa lenesa pe canapea"- exprimând o stare de pasivitate. si celelalte cuvinte asociate -lenesa, pe canapea- intaresc impresia de odihna, de viata comoda, contrastanta cu truda multimilor de robi.
Sub raportul stilului remarcam indeosebi concentrarea, o caracteristica fundamentala, de altfel, a liricii argheziene.
in poezia "Testament" sunt concentrate esente de idei in care nici un cuvânt nu este de prisos, nici un cuvânt nu poate fi substituit.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 12 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :