Statistics:
Visits: 13,900 Votes: 15 Fame Riser |
Fame Rank
6.3
Fame Riser
|
|||||||||||
Dorinta de Mihai Eminescu - Poezie
Q: | Intreaba despre Dorinta de Mihai Eminescu - Poezie |
Poezia a aparut in revista " Convorbiri literare" la 1 septembrie 1876, impreuna cu poeziile " Lacul", " Craiasa din povesti" si " Melancolie".
" Dorinta" apartine genului liric si este o idila clasica ( o poezie de dragoste si de natura ).
Titlul este exprimat prin substantivul comun format cu sufixul "inta" de la substantivul "dor", cuvant cu mare incarcatura afectiva.
Tema este aspiratia de implinire a iubirii ireale in mijlocul naturii.
In prima strofa intensitatea chemarii de dragoste este evidentiata de verbul "vino" la modul imperativ ; cadrul naturii ocrotitoare si misterioase unde doreste poetul sa-si traiasca fericirea este codrul cu izvorul " Care tremura pe prund", cu prispa de brazde si copacii aplecandu-si crengile ca un gest simplu si primitor . Fiecare din cele trei elemente are o semnificatie aparte : codrul-simbol al permanentei vegetale sugereaza eternitatea iubirii, personificarea izvorului ( prezent in fiecare din operele de dragoste ale lui Eminescu sub mai multe forme cum ar fi "apa", "balta") prin intermediul verbului "tremura", epitetul metaforic "plecate (crengi)" si metafora "prispa cea de brazde" evidentiaza comuniunea dintre om si natura ocrotitoare, partasa la bucuria dragostei. Imaginile vizuale se contopesc cu cele auditive pentru a reda cat mai expresiv tabloul locului ocrotitor pentru poet ( "Care tremura pe prund", "crengi plecate o ascund" )
In strofa a doua ca si in celelalte poezii eminesciene de dragoste si de natura ( "Sara pe deal", "Lacul", "Craiasa din povesti" ) iubirea este traitain planul visului. In asteptarea fiintei dragi, indragostitul isi imagineaza clipa mult dorita. Verbele la modul conjunctiv ( sa alergi, sa cazi, sa desprind, sa rad) sugereaza
posibilitatea implinirii aspiratiei; faptul ca sunt verbe de miscare releva intensitatea sentimentelor, la fel si adjectivul "intinse" prin care se surprinde nerabdarea imbrasitarii.
In strofa a treia poezia iubirii tainice este scoasa in evidenta prin repetitia "singuri-singurei" si prin epitetul personificator "infiorate". In parul fetei teiul isi va cerne floarea, ca o binecuvantare si ca o mangaiere a naturii vesnic tinere ca si iubirea fara de care viata ar fi lipsita de frumusete. Forma verbala inversa "sede-vei" si cu cuvantul popular "singurei" contribuie la schitarea unei atmosfere familiare si la autenticitatea operei.
In strofa a patra intalnirea, vazuta ca un ritual, atinge emotia maxima prin gestul candid al fruntii culcate pe bratul celui drag si prin voluptatea sarutului. La nivel morfologic delicatetea apropierii este surprinsa prin adverbul "incet" iar adjectivele : "alba" si "galben", epitete din punct de vedere stilistic subliniaza puritatea iubirii.
In strofa a cincea visul va pecetlui fericirea suprema a dragostei, cantecul sufletului fiind murmurat de izvoare si de freamatul lin al vantului. Atmosfera de intensa reveire se realizeaza prin personificare izvoarelor si a vantului, iar in ceea ce priveste universul uman prin verbul "vom visa" prin substantivul " vis" si adjectivul "ferice".
In ultima strofa se produce confundarea in vraja somnului, ca expresie a fericirii depline a contopirii cu natura, care este ultima secventa a poeziei. Personificare codrului prin formularea metaforica "batut de ganduri" ii intareste valuarea de simbol al eternitatii, data in aceste versuri deprofunzimea meditatiei, iar repetitia "randuri-randuri" intareste ideea contopirii cu natura; aceasta este nepieitoare prin elementele ei, iar omul devine etern prin dragoste. Armonia poeziei este accentuata de structura fonica a cuvintelor, de imaginile onomatopeice si de elementele de versificatie.
Se remarca frecventa vocalelor "o", "a" si a unor cuvinte cu o muzicalitate aparte (izvorul, brazde, infiorate, tei, cant, adormind, armonia ).
Din punct de vedere prozodic se remarca versul scurt, cu masura de sapte-opt silabe, ritm trohaic si rima numai intre versurile 2-4 (incrucisata) permitand citirea textului si ca distihuri. Prin aceasta particularitate a rimei, poezia "dorinta"de M.Eminescu se deosebeste de tonalitatea creatiei populare.
In concluzie imbinand cu arta motivul dorului, al visului, al codrului si al izvorului, Eminescu inchina si prin poezi "Dorinta" un imn emotionant naturii eterne si frumusetii iubirii.
" Dorinta" apartine genului liric si este o idila clasica ( o poezie de dragoste si de natura ).
Titlul este exprimat prin substantivul comun format cu sufixul "inta" de la substantivul "dor", cuvant cu mare incarcatura afectiva.
Tema este aspiratia de implinire a iubirii ireale in mijlocul naturii.
In prima strofa intensitatea chemarii de dragoste este evidentiata de verbul "vino" la modul imperativ ; cadrul naturii ocrotitoare si misterioase unde doreste poetul sa-si traiasca fericirea este codrul cu izvorul " Care tremura pe prund", cu prispa de brazde si copacii aplecandu-si crengile ca un gest simplu si primitor . Fiecare din cele trei elemente are o semnificatie aparte : codrul-simbol al permanentei vegetale sugereaza eternitatea iubirii, personificarea izvorului ( prezent in fiecare din operele de dragoste ale lui Eminescu sub mai multe forme cum ar fi "apa", "balta") prin intermediul verbului "tremura", epitetul metaforic "plecate (crengi)" si metafora "prispa cea de brazde" evidentiaza comuniunea dintre om si natura ocrotitoare, partasa la bucuria dragostei. Imaginile vizuale se contopesc cu cele auditive pentru a reda cat mai expresiv tabloul locului ocrotitor pentru poet ( "Care tremura pe prund", "crengi plecate o ascund" )
In strofa a doua ca si in celelalte poezii eminesciene de dragoste si de natura ( "Sara pe deal", "Lacul", "Craiasa din povesti" ) iubirea este traitain planul visului. In asteptarea fiintei dragi, indragostitul isi imagineaza clipa mult dorita. Verbele la modul conjunctiv ( sa alergi, sa cazi, sa desprind, sa rad) sugereaza
posibilitatea implinirii aspiratiei; faptul ca sunt verbe de miscare releva intensitatea sentimentelor, la fel si adjectivul "intinse" prin care se surprinde nerabdarea imbrasitarii.
In strofa a treia poezia iubirii tainice este scoasa in evidenta prin repetitia "singuri-singurei" si prin epitetul personificator "infiorate". In parul fetei teiul isi va cerne floarea, ca o binecuvantare si ca o mangaiere a naturii vesnic tinere ca si iubirea fara de care viata ar fi lipsita de frumusete. Forma verbala inversa "sede-vei" si cu cuvantul popular "singurei" contribuie la schitarea unei atmosfere familiare si la autenticitatea operei.
In strofa a patra intalnirea, vazuta ca un ritual, atinge emotia maxima prin gestul candid al fruntii culcate pe bratul celui drag si prin voluptatea sarutului. La nivel morfologic delicatetea apropierii este surprinsa prin adverbul "incet" iar adjectivele : "alba" si "galben", epitete din punct de vedere stilistic subliniaza puritatea iubirii.
In strofa a cincea visul va pecetlui fericirea suprema a dragostei, cantecul sufletului fiind murmurat de izvoare si de freamatul lin al vantului. Atmosfera de intensa reveire se realizeaza prin personificare izvoarelor si a vantului, iar in ceea ce priveste universul uman prin verbul "vom visa" prin substantivul " vis" si adjectivul "ferice".
In ultima strofa se produce confundarea in vraja somnului, ca expresie a fericirii depline a contopirii cu natura, care este ultima secventa a poeziei. Personificare codrului prin formularea metaforica "batut de ganduri" ii intareste valuarea de simbol al eternitatii, data in aceste versuri deprofunzimea meditatiei, iar repetitia "randuri-randuri" intareste ideea contopirii cu natura; aceasta este nepieitoare prin elementele ei, iar omul devine etern prin dragoste. Armonia poeziei este accentuata de structura fonica a cuvintelor, de imaginile onomatopeice si de elementele de versificatie.
Se remarca frecventa vocalelor "o", "a" si a unor cuvinte cu o muzicalitate aparte (izvorul, brazde, infiorate, tei, cant, adormind, armonia ).
Din punct de vedere prozodic se remarca versul scurt, cu masura de sapte-opt silabe, ritm trohaic si rima numai intre versurile 2-4 (incrucisata) permitand citirea textului si ca distihuri. Prin aceasta particularitate a rimei, poezia "dorinta"de M.Eminescu se deosebeste de tonalitatea creatiei populare.
In concluzie imbinand cu arta motivul dorului, al visului, al codrului si al izvorului, Eminescu inchina si prin poezi "Dorinta" un imn emotionant naturii eterne si frumusetii iubirii.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 16 January '13
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :