Statistics:
Visits: 3,476 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariu la opera "Arca lui Noe" de Nicolae Manolescu
Q: | Intreaba despre Comentariu la opera "Arca lui Noe" de Nicolae Manolescu |
In locul ierarhiei bazata pe semnificatie, din romanul doric, asistam-spune Manolescu in acelas ionic al lui Camil Petrescu la incercarea de a situa evenimentele exterioare pe acelasi plan.
Singurele care conteaza sunt evenimentele din constiinta.
In scena reintalnirii dinte Ela si Gheorghidiu (dupa despartire), puteam observa ca trei sferturi din gesturile si replicile protagonistilor sunt fara incarcatura semnificativa, iar motivele revelatiei launtrice ale lui Gheorghidiu ( a naratorului) ne raman necunoscute.
In romanul Doric, punctul de vedere este destul de departat pentru a obesrva clar intregul desen (‘si totdeauna intregul explica partile’), cauzelele si efectele, decaupate in ‘mari scene clasice’.
Naratorul ionic (diferit de naratorul transcen dent) privind dinauntru, surprinde doar detaliile, scapandu-I desenu ( automat si citiroul are aceeasi perspectiva).
‘Am putea spune ca, intr-o privinta, romanul doric si ionic se afla in acelasi raport, ca fata si dosul unui covoras tesut, unul ingaduie sa fie citit, in orice clipa si chip limpede, modelul celalalt ofera imaginea confuza a firelor si nodurilor’ N. Manolescu.
Totusi, interiorizarea perspective nu este completa asistam mai degraba, la o contradictie a acestui roman: intr-o poetica antidramatica, in sensul renuntarii la ‘scena’ si ‘caracter’, elemente fundamentale in Doric, si pastrarea oric chiar dezzvoltarea unor procedee specific teatrului. Iata cateva artificii teatrale folosite: marturisirea in finalul ‘ ultimei nopti…’ ca ii lasa mostenire tot trecutul lor; utilizarea declansarii razboiului pentru a produce o schimbare decisive in psihologia lui Gheorghifiu.
De aici, critical Alexandru George ( pe care Manolescu mai intai il cmbate, in buna dreptate si apoi ii recunoaste, in aceeasi masura justetea afirmatiilor) considera romanul lui Camil Petrescu unul total neproustian (adica doric).
‘Romanul proustian se dezvolta in functie de acele momente privilegiate care pun in functiune mecanismul sufelutlui’, iar ‘toata literatura lui Camil Petrescu este cea a unui dramaturg dublat de poet … Si nu credeam ca exista vreo structura mai antiproustiana decat aceea dramatica’.
Unul dintre ‘momentele dramatice’ ale romanului ar fi acerla al mostenirii si urmarile ei. Rezumata, ideea criticului este aceea ca noua viata o schimba pe Ela ( din atenta si iubitoare, in indiferenta si cocheta) si da nastere geloziei lui Stefan.
Nu putem nega ca Alexandru George a identificat corect faptele ; dar el nu ia in considerare catusi de putin perspectiva in care ele ne ajung la cunostiinta si care este profund subiectiva, si chiar interesata. Este perspectiva unui barbat gelos, prin care noi o cunoastem pe Ela (sau mai degraba nu o cunoastem) ; nu putem stii daca ea s-a schimbat datorita noii conjuncturi, sau numai modul lui de a o privi, tot datorita acestor conjuncturi.
Poate el singur isi provoaca gelozia, iar gesturile ei (neschimbate de altfel) il atata acum.
In acest caz, putem afirma ca singurele evenimet veritabile nu sunt sunt acelea ‘obiective’, ci acelea din constiinta lui Gheorghidiu.
Manolescu se reintoarce la pasajul din capitolul ‘Asta-i rochia albastra’, pornind de la observatia anterioara, conform careia faptele sunt banale, derozorii, demonstreaza mai departe caracterul pur subiectiv (si proustian, asadar) al situatiei reconstituite din memori afectata a naratorului : ‘conjectura, interpretare, orientare a faptelor in modul dirit de narator, selectie subiectiva’.
Singurele care conteaza sunt evenimentele din constiinta.
In scena reintalnirii dinte Ela si Gheorghidiu (dupa despartire), puteam observa ca trei sferturi din gesturile si replicile protagonistilor sunt fara incarcatura semnificativa, iar motivele revelatiei launtrice ale lui Gheorghidiu ( a naratorului) ne raman necunoscute.
In romanul Doric, punctul de vedere este destul de departat pentru a obesrva clar intregul desen (‘si totdeauna intregul explica partile’), cauzelele si efectele, decaupate in ‘mari scene clasice’.
Naratorul ionic (diferit de naratorul transcen dent) privind dinauntru, surprinde doar detaliile, scapandu-I desenu ( automat si citiroul are aceeasi perspectiva).
‘Am putea spune ca, intr-o privinta, romanul doric si ionic se afla in acelasi raport, ca fata si dosul unui covoras tesut, unul ingaduie sa fie citit, in orice clipa si chip limpede, modelul celalalt ofera imaginea confuza a firelor si nodurilor’ N. Manolescu.
Totusi, interiorizarea perspective nu este completa asistam mai degraba, la o contradictie a acestui roman: intr-o poetica antidramatica, in sensul renuntarii la ‘scena’ si ‘caracter’, elemente fundamentale in Doric, si pastrarea oric chiar dezzvoltarea unor procedee specific teatrului. Iata cateva artificii teatrale folosite: marturisirea in finalul ‘ ultimei nopti…’ ca ii lasa mostenire tot trecutul lor; utilizarea declansarii razboiului pentru a produce o schimbare decisive in psihologia lui Gheorghifiu.
De aici, critical Alexandru George ( pe care Manolescu mai intai il cmbate, in buna dreptate si apoi ii recunoaste, in aceeasi masura justetea afirmatiilor) considera romanul lui Camil Petrescu unul total neproustian (adica doric).
‘Romanul proustian se dezvolta in functie de acele momente privilegiate care pun in functiune mecanismul sufelutlui’, iar ‘toata literatura lui Camil Petrescu este cea a unui dramaturg dublat de poet … Si nu credeam ca exista vreo structura mai antiproustiana decat aceea dramatica’.
Unul dintre ‘momentele dramatice’ ale romanului ar fi acerla al mostenirii si urmarile ei. Rezumata, ideea criticului este aceea ca noua viata o schimba pe Ela ( din atenta si iubitoare, in indiferenta si cocheta) si da nastere geloziei lui Stefan.
Nu putem nega ca Alexandru George a identificat corect faptele ; dar el nu ia in considerare catusi de putin perspectiva in care ele ne ajung la cunostiinta si care este profund subiectiva, si chiar interesata. Este perspectiva unui barbat gelos, prin care noi o cunoastem pe Ela (sau mai degraba nu o cunoastem) ; nu putem stii daca ea s-a schimbat datorita noii conjuncturi, sau numai modul lui de a o privi, tot datorita acestor conjuncturi.
Poate el singur isi provoaca gelozia, iar gesturile ei (neschimbate de altfel) il atata acum.
In acest caz, putem afirma ca singurele evenimet veritabile nu sunt sunt acelea ‘obiective’, ci acelea din constiinta lui Gheorghidiu.
Manolescu se reintoarce la pasajul din capitolul ‘Asta-i rochia albastra’, pornind de la observatia anterioara, conform careia faptele sunt banale, derozorii, demonstreaza mai departe caracterul pur subiectiv (si proustian, asadar) al situatiei reconstituite din memori afectata a naratorului : ‘conjectura, interpretare, orientare a faptelor in modul dirit de narator, selectie subiectiva’.
Tag-uri: arca lui noe, nicolae manolescu, camil petrescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 14 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :