Statistics:
Visits: 2,247 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Ancuta din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu-a patra parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Ancuta din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu-a patra parte |
Alaturi de alt personaj-liant, comisul Ionita, personajul nostru implineste, in text, functia ceremoniala. La comisul lonita aceasta functie imbraca, normal, o haina lumeasca; mos Leunte da functiei ceremoniale un caracter magic, ireal, inlesnind transferul din eveniment in povestire, din real in fabulos. El deschide in fapt textul, ia parte la constituirea cadrului acestor „povestiri in rama", punandu-l sub pecetea „semnului": „si mos Leunte, cercetand in cartea lui de zodii si talmacind semnele lui Iraclie-imparat, a dovedit cum ca aceste paseri cu penele ca bruma s-au ridicat ratacite din ostroavele de la marginea lumii si arata veste de razboi intre imparati si bielsug la vita de vie".
Naratorul-personaj il vede ca „un taran de la noi, de pe Moldova, ras si c u mustata alba, plin la obraz, voinic si c-o leaca de pantece. Si cand graia si radea i se vedeau maselele ca niste bucati de crita". Imaginea fizica este (aparent) neconcordanta cu atributele spirituale. Sa nu uitam ca taranul de la Tupilati este ghicitor in zodii, ca si tatal sau, si poarta cu sine pecetea „scrisului": „caci eu in tasca asta de la sold am carte veche intru care se spune tot adevarul".
Aceasta pecete a destinului o mosteneste, desigur, de la tatal sau: "Eram asa flacau trecut de douazeci de ani, si parintele meu ma invata mestesugul lui, caci si el a fost zodier si vraci care nu se mai afla pe lume". Acum, parintele Gherman il vede ca „un batran prea intelept", cunoscator si talmacitor al semnelor: "Eu vad ca dumnealui cunoaste semnele vremii si crugul lunii si al stelelor si poate ceti in zodii.
E om invatat si tine minte de demult".
Facandu-se obisnuitul transfer al evenimentului intr-o alta epoca, cea a „povestilor", mos Leunte este, in naratiunea Balaurul, doar narator - implicat afectiv - al faptelor. Protagonistul este tatal sau, Ifrim, pe care il percepem -din relatarea fiului sau, ajuns acum „mos" -, ca pe un spirit deschis catre ordinea fireasca a lucrurilor. Conform strategiei narative adoptate, calitatile batranului zodier se pot transfera fiului sau.
Insotirea boierului Nastasa Bolomir, recunoscut pentru cruzimea cu care isi impingea sotiile catre pieire, cu frumoasa, vesela si (prea) tanara Irinuta, il implica afectiv pe „cetitorul in zodit De aceea, cand boierul simte ca noua (a treia) nevasta il insala, Ifrim incearca, ajutat de daru-i de solomonar, sa o apere, „talmacind" zodiile in asa fel, ca sa domoleasca furia boierului.
Naratorul-personaj il vede ca „un taran de la noi, de pe Moldova, ras si c u mustata alba, plin la obraz, voinic si c-o leaca de pantece. Si cand graia si radea i se vedeau maselele ca niste bucati de crita". Imaginea fizica este (aparent) neconcordanta cu atributele spirituale. Sa nu uitam ca taranul de la Tupilati este ghicitor in zodii, ca si tatal sau, si poarta cu sine pecetea „scrisului": „caci eu in tasca asta de la sold am carte veche intru care se spune tot adevarul".
Aceasta pecete a destinului o mosteneste, desigur, de la tatal sau: "Eram asa flacau trecut de douazeci de ani, si parintele meu ma invata mestesugul lui, caci si el a fost zodier si vraci care nu se mai afla pe lume". Acum, parintele Gherman il vede ca „un batran prea intelept", cunoscator si talmacitor al semnelor: "Eu vad ca dumnealui cunoaste semnele vremii si crugul lunii si al stelelor si poate ceti in zodii.
E om invatat si tine minte de demult".
Facandu-se obisnuitul transfer al evenimentului intr-o alta epoca, cea a „povestilor", mos Leunte este, in naratiunea Balaurul, doar narator - implicat afectiv - al faptelor. Protagonistul este tatal sau, Ifrim, pe care il percepem -din relatarea fiului sau, ajuns acum „mos" -, ca pe un spirit deschis catre ordinea fireasca a lucrurilor. Conform strategiei narative adoptate, calitatile batranului zodier se pot transfera fiului sau.
Insotirea boierului Nastasa Bolomir, recunoscut pentru cruzimea cu care isi impingea sotiile catre pieire, cu frumoasa, vesela si (prea) tanara Irinuta, il implica afectiv pe „cetitorul in zodit De aceea, cand boierul simte ca noua (a treia) nevasta il insala, Ifrim incearca, ajutat de daru-i de solomonar, sa o apere, „talmacind" zodiile in asa fel, ca sa domoleasca furia boierului.
Tag-uri: ancuta, hanu-ancutei, personaj |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :