Statistics:
Visits: 1,036 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Subiectul romanului Padurea spanzuratilor scris de Liviu Rebreanu-a patra parte
Q: | Intreaba despre Subiectul romanului Padurea spanzuratilor scris de Liviu Rebreanu-a patra parte |
In absenta acestui echilibru, substanta fiintei se pune sub semnul intrebarii. "Numai atunci cand exista un echilibru intre lumea lui cea mica dinlauntru si restul universului" se realizeaza „mantuirea" sufletului: "S-apoi - marturiseste Apostol Bologa - eu nu caut in lume, aici ori dincolo decat mantuirea sufletului meu". Fara declaratii patriotice, Apostol incearca sa treaca la romani (in limbajul realist al romanului), adica sa treaca de fapt la o alta configuratie (in limbaj de profunzime), ce s-ar adecva unei constiinte deja razvratite.
Dupa cum am mai spus, toate solutiile si toate adaptarile realitatii la interiorul ce se confrunta cu constiinta sunt temporare si, mai ales, iluzorii pentru un individ absolut convins ca viata „omului nu e afara, ci inauntru, in suflet. .. ce-i afara e indiferent... nu exista... numai sufletul exista... Cand nu va mai fi sufletul meu, va inceta de a mai fi tot restul... restul". „Merindea" exterioara si concreta va fi intotdeauna foarte rapid consumata, iar personajul va trebui sa treaca prin cercuri succesive ale determinarii: „Si totusi restul hotaraste soarta sufletului meu... Si restul depinde de alt rest... Pretutindeni dependenta... un cerc de dependente in care fiecare veriga se mandreste cu independenta cea mai perfecta". Chiar daca nu o marturiseste direct, dorinta lui Apostol Bologa este de a se elibera de aceste determinari si de aceste inconsistente configuratii ale realitatii care corespund pentru o clipa interiorului personajului.
In permanenta exista la Bologa o atractie spre lumina care nu este decat aspiratia de profunzime a personajului, ce nu mai tine de forme si de realitatea in ipostazele ei sociale si politice. Moartea, privita in finalul romanului cu seninatate, inseamna o contopire a sufletului cu lumina pura a inceputurilor. Sufletul lui Apostol Bologa nu mai cauta forme, iar fiinta are revelatia iubirii fara obiect, o iubire care poate fi inteleasa ca fond ultim al lumii:, fu impresurat de un val de iubire izvorata parca din rarunchii pamantului". In momentul mortii, personajul are revelatia marilor adevaruri, intuind in primul rand ca „exteriorul", acel „rest", nu mai conteaza defel; realitatea isi pierde concretetea ei agresiva, receptata prin oglindire in inalt, purificata deci de orice urma de materialitate: „Crestele muntilor se desenau pe cer ca un fierastrau urias cu dintii tociti". Sufletul nu mai are nevoie de un alt-ceva, exterior, material pentru a stabili echilibrul, fiindca el se contopeste cu lumina care i s-a oferit individului, amagitor, pe parcursul vietii.
Dupa cum am mai spus, toate solutiile si toate adaptarile realitatii la interiorul ce se confrunta cu constiinta sunt temporare si, mai ales, iluzorii pentru un individ absolut convins ca viata „omului nu e afara, ci inauntru, in suflet. .. ce-i afara e indiferent... nu exista... numai sufletul exista... Cand nu va mai fi sufletul meu, va inceta de a mai fi tot restul... restul". „Merindea" exterioara si concreta va fi intotdeauna foarte rapid consumata, iar personajul va trebui sa treaca prin cercuri succesive ale determinarii: „Si totusi restul hotaraste soarta sufletului meu... Si restul depinde de alt rest... Pretutindeni dependenta... un cerc de dependente in care fiecare veriga se mandreste cu independenta cea mai perfecta". Chiar daca nu o marturiseste direct, dorinta lui Apostol Bologa este de a se elibera de aceste determinari si de aceste inconsistente configuratii ale realitatii care corespund pentru o clipa interiorului personajului.
In permanenta exista la Bologa o atractie spre lumina care nu este decat aspiratia de profunzime a personajului, ce nu mai tine de forme si de realitatea in ipostazele ei sociale si politice. Moartea, privita in finalul romanului cu seninatate, inseamna o contopire a sufletului cu lumina pura a inceputurilor. Sufletul lui Apostol Bologa nu mai cauta forme, iar fiinta are revelatia iubirii fara obiect, o iubire care poate fi inteleasa ca fond ultim al lumii:, fu impresurat de un val de iubire izvorata parca din rarunchii pamantului". In momentul mortii, personajul are revelatia marilor adevaruri, intuind in primul rand ca „exteriorul", acel „rest", nu mai conteaza defel; realitatea isi pierde concretetea ei agresiva, receptata prin oglindire in inalt, purificata deci de orice urma de materialitate: „Crestele muntilor se desenau pe cer ca un fierastrau urias cu dintii tociti". Sufletul nu mai are nevoie de un alt-ceva, exterior, material pentru a stabili echilibrul, fiindca el se contopeste cu lumina care i s-a oferit individului, amagitor, pe parcursul vietii.
Tag-uri: roman, comentariu, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 08 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :