Statistics:
Visits: 3,683 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajelor din opera Alexandru Lapusneanul scrisa de Costache Negruzzi
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajelor din opera Alexandru Lapusneanul scrisa de Costache Negruzzi |
Alexandru Lapusneanu e un personaj complex, crud si sangeros ca si veacul in care traieste, razbunator si perfid; sadic, chiar monstruos in "dorul lui cel tainic de a vedea suferiri omenesti". Dar langa despotul sangeros si rafinat, creat dupa tipar romantic (construit pe baza antitezei dintre calitatile si defectele sale extreme) coexista omul politic, dibaci si clarvazator. Greseala domnitorului ar fi fost insa aceea ca lovind in boierime, nu s-a sprijinit pe norod Fermitatea, vointa inflexibila il caracterizeaza pe Lapusneanu in politica sa antiboiereasca. La sfatui boierilor de a se intoarce la Poarta el raspunde hotarat: "...Sa ma-ntorc? Mai de graba-si va intoarce Dunarea cursul indarapt. A! Nu ma vrea tara? Nu ma vreti voi, cum inteleg?"
Voievodul este un neintrecut diplomat in v ederea indeplinim scopului, el il pastreaza pe Motoc, dar cand nu mai are nevoie de el, il sacrifica pentru a linisti multimea
Maestru al disimulatiei se dovedeste Lapusneanu cand, in biserica ii invita pe boieri la ospat. El manifesta un caracter violent si o cruzime diabolica "Scotea ochi, taia maini, ciuntea si seca pe care avea propus". In fata mortii manifesta o intreaga suita de sentimente: ura revolta umilinta neputintei, groaza cere sa fie ucis sa scape de dureri; nu se milogeste, nu e las. Ucide in numele unei idei: consolidarea autoritatii domnitorului.
Construit cu fantezie romantica Lapusneanu este un personaj viabil, excceptional prin intensitatea trairilor sale. Adevarul e ca in nuvela scriitorul se lasa fascinat de demonismul si cruzimea personajului, trasaturi care sunt mai degraba manifestarile unei firi maladive.
In contrast cu Lapusneanu, doamna Ruxanda este o femeie blanda gingasa supusa si tematoare, impresionabila complice la omorarea domnitorului.
Motoc este tipul boierului intrigant lingusitor, tradator si las in fata primejdiei. Reprezinta boierimea ipocrita dornica de imbogatire, slugarnica dispretuind poporul. Motoc prilejuieste autorului afirmarea fortei masei, posibilitatea de a obtine, cand vrea, ce doreste, fapt care motiveaza aprecierea elogioasa a lui Alecsandri: "C. Negruzzi avea curajul a scoate la lumina imaginea crunta a lui Alexandru Lapusneanu si a spune boierilor un mare adevar Poporul e mai puternic decat boierimea".
Asupritor al poporului, Motoc era si un tradator inveterat. A tradat pe Lapusneanu in prima domnie, apoi pe Despot sj, in cele din urma tradeaza si pe Tomsa Celelalte personaje sunt infatisate tot pe baza antitezei romantice, evidenta in contrastul dintre naivitatea boierilor, care primesc invitatia lui Lapusneanu si merg la ospat, spre deosebire de luciditatea tinerilor Spancioc si Stroici, care fug in Polonia Cei doi tineri boieri reprezina latura boierimii cu vederi inaintate, cu sentimentul dragostei de mosie.
In partea a treia a nuvelei apare poporul ca personaj colectiv: multimea de targoveti si tarani. Scriitorul surprinde psihologia multimii, cu finete, cu neintrecuta intuitie artistica E suficient ca un singur om sa ceara capul lui Motoc, pentru ca toti sa se asocieze acestui gand Cu alte cuvinte, revolta masei isi fixeaza cu precizie obiectivul: "Motoc sa moara! - Capul lui Motoc vrem!". Strigatul porneste din mania de multa vreme adunata impotriva boierului hrapaert, prim sfetnic al domnului.
Voievodul este un neintrecut diplomat in v ederea indeplinim scopului, el il pastreaza pe Motoc, dar cand nu mai are nevoie de el, il sacrifica pentru a linisti multimea
Maestru al disimulatiei se dovedeste Lapusneanu cand, in biserica ii invita pe boieri la ospat. El manifesta un caracter violent si o cruzime diabolica "Scotea ochi, taia maini, ciuntea si seca pe care avea propus". In fata mortii manifesta o intreaga suita de sentimente: ura revolta umilinta neputintei, groaza cere sa fie ucis sa scape de dureri; nu se milogeste, nu e las. Ucide in numele unei idei: consolidarea autoritatii domnitorului.
Construit cu fantezie romantica Lapusneanu este un personaj viabil, excceptional prin intensitatea trairilor sale. Adevarul e ca in nuvela scriitorul se lasa fascinat de demonismul si cruzimea personajului, trasaturi care sunt mai degraba manifestarile unei firi maladive.
In contrast cu Lapusneanu, doamna Ruxanda este o femeie blanda gingasa supusa si tematoare, impresionabila complice la omorarea domnitorului.
Motoc este tipul boierului intrigant lingusitor, tradator si las in fata primejdiei. Reprezinta boierimea ipocrita dornica de imbogatire, slugarnica dispretuind poporul. Motoc prilejuieste autorului afirmarea fortei masei, posibilitatea de a obtine, cand vrea, ce doreste, fapt care motiveaza aprecierea elogioasa a lui Alecsandri: "C. Negruzzi avea curajul a scoate la lumina imaginea crunta a lui Alexandru Lapusneanu si a spune boierilor un mare adevar Poporul e mai puternic decat boierimea".
Asupritor al poporului, Motoc era si un tradator inveterat. A tradat pe Lapusneanu in prima domnie, apoi pe Despot sj, in cele din urma tradeaza si pe Tomsa Celelalte personaje sunt infatisate tot pe baza antitezei romantice, evidenta in contrastul dintre naivitatea boierilor, care primesc invitatia lui Lapusneanu si merg la ospat, spre deosebire de luciditatea tinerilor Spancioc si Stroici, care fug in Polonia Cei doi tineri boieri reprezina latura boierimii cu vederi inaintate, cu sentimentul dragostei de mosie.
In partea a treia a nuvelei apare poporul ca personaj colectiv: multimea de targoveti si tarani. Scriitorul surprinde psihologia multimii, cu finete, cu neintrecuta intuitie artistica E suficient ca un singur om sa ceara capul lui Motoc, pentru ca toti sa se asocieze acestui gand Cu alte cuvinte, revolta masei isi fixeaza cu precizie obiectivul: "Motoc sa moara! - Capul lui Motoc vrem!". Strigatul porneste din mania de multa vreme adunata impotriva boierului hrapaert, prim sfetnic al domnului.
Tag-uri: costache negruzzi, alexandru lapusneanul |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :