Statistics:
Visits: 1,083 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Alexandru Lapusneanul - nuvela polivalenta
Q: | Intreaba despre Alexandru Lapusneanul - nuvela polivalenta |
Nuvela "Alexandru Lapusneanul" este considerata o capodopera a nuvelisticii romanesti si un model pentru autorii ce au cultivat specia literara ulterior (Alexandru Odobescu de exemplu) desi este una din primele incercari in acest sens.
Costache Negruzzi reuseste performanta de a imbina cu succes, de a armoniza viziuni artistice foarte diferite : dezvoltand un adevar istoric romanesc, el creeaza conflict si personaje de factura romantica pe un schelet clasic.
In realizarea nuvelei, sunt puse in aplicare doua puncte importante exprimate de M. Kogalniceanu in manifestul literar al romantismului romanesc : promovarea unei literaturi originale si inspiratiea din istoria nationala. Astfel, sursele de inspiratie sunt cronicile lui Miron Costin si Grigore Ureche, din care autorul selecteaza perioada zbuciumata de dupa moartea lui Stefan cel Mare, oprindu-se mai exact, la a doua domnie a lui Lapusneanu.
Unele informatii sunt pastrate (intoarcerea domnului tradat de boieri si conflictul dintre ei) altele sunt adaugate (convorbirile cu boierii si doamna Ruxandra, macelul, scene din biserica, personaje ca Motoc Stroici, Spancioc) pentru a recrea evenimentele, conform viziunii autorului.
Desi intentia sa este de a se mentine in afara subiectului nuvelei, Negruzzi isi tradeaza implicarea prin epitete de caracterizare (‘tiran’, ‘curtezan’,’miselul boier’, ‘desantata cuvantare’) si descrieri cu functii anticipative si simbolice (descrierea vestmintelor domnitorului si a cetatii Hotinului).
In acelasi spirit romantic se urmareste accentuarea conflictului, care pune in lumina personalitatea puternica a personajului principal.Actiunile sunt dispuse ca scenele intr-o piesa dramatica : sunt prezente cuvinte memorabile, gesturi anticipative, aglomerarea faptelor spre final.
Aceste procedee creaza si mentin tensiune de-alungul intregii opere, imprumutand evenimnentelor caracterul exceptional specific esteticii romantice. Negruzzi respecta una din regulile de aur a romantismului: personaje exceptionale in situatii exceptionale.
Personajul principal este clar un revoltat, el se evidenatiaza in conflictul puternic cu boierii, fiind creatorul si protagonistul unor situatii iesite din comun : scena uciderii boierilor, a pedepsirii lui Motoc si chiar moartea sa prin otravire sunt de facutra romantica.
Costache Negruzzi reuseste performanta de a imbina cu succes, de a armoniza viziuni artistice foarte diferite : dezvoltand un adevar istoric romanesc, el creeaza conflict si personaje de factura romantica pe un schelet clasic.
In realizarea nuvelei, sunt puse in aplicare doua puncte importante exprimate de M. Kogalniceanu in manifestul literar al romantismului romanesc : promovarea unei literaturi originale si inspiratiea din istoria nationala. Astfel, sursele de inspiratie sunt cronicile lui Miron Costin si Grigore Ureche, din care autorul selecteaza perioada zbuciumata de dupa moartea lui Stefan cel Mare, oprindu-se mai exact, la a doua domnie a lui Lapusneanu.
Unele informatii sunt pastrate (intoarcerea domnului tradat de boieri si conflictul dintre ei) altele sunt adaugate (convorbirile cu boierii si doamna Ruxandra, macelul, scene din biserica, personaje ca Motoc Stroici, Spancioc) pentru a recrea evenimentele, conform viziunii autorului.
Desi intentia sa este de a se mentine in afara subiectului nuvelei, Negruzzi isi tradeaza implicarea prin epitete de caracterizare (‘tiran’, ‘curtezan’,’miselul boier’, ‘desantata cuvantare’) si descrieri cu functii anticipative si simbolice (descrierea vestmintelor domnitorului si a cetatii Hotinului).
In acelasi spirit romantic se urmareste accentuarea conflictului, care pune in lumina personalitatea puternica a personajului principal.Actiunile sunt dispuse ca scenele intr-o piesa dramatica : sunt prezente cuvinte memorabile, gesturi anticipative, aglomerarea faptelor spre final.
Aceste procedee creaza si mentin tensiune de-alungul intregii opere, imprumutand evenimnentelor caracterul exceptional specific esteticii romantice. Negruzzi respecta una din regulile de aur a romantismului: personaje exceptionale in situatii exceptionale.
Personajul principal este clar un revoltat, el se evidenatiaza in conflictul puternic cu boierii, fiind creatorul si protagonistul unor situatii iesite din comun : scena uciderii boierilor, a pedepsirii lui Motoc si chiar moartea sa prin otravire sunt de facutra romantica.
Tag-uri: nuvela, alexandru lapusneanul, capodopera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :