Statistics:
Visits: 971 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Balada - Plan
Q: | Intreaba despre Balada - Plan |
Una dintre speciile cele mai reprezentative ale literaturii populare este balada sau cantecul batranesc, a carei existenta este atestata, in anumite medii, inca din secolele al XIV-lea si al XV -lea.
Numele ei provine de la francezul ''ballare'', cu originea in verbul latin medieval'' ballare'', si a denumit la inceput un cantec simplu si scurt, compus din trei strofe egale cu refren ce se canta in cor in timpul dansului [ Mihai Pop, Pavel Ruxandoiu ], ''ballare '' insemnand de fapt '' a dansa''.
Ambii termenii, si cel de ''balada'' si cel de ''cantec batranesc'', au fost impusi la noi de Vasile Alecsandri, o data cu publicarea culegerii de folclor din 1852 si 1853, intitulata Poezii populare. Balade [cantece batranesti], adunate si indreptate de V. Alecsandri. Termenul propriu pent ru aceasta specie literara folclorica este socotit insa cel de cantec epic, '' batranesti '' fiind denumite numai cantecele epice eroice, iar '' balade '', cele epico-lirice sau nuvelistice.
Apartinand literaturii folclorice, baladele au notele caracteristice creatiei populare. Ele au fost compuse de oameni talentati din popor, necunoscuti, ceea ce le confera caracter anonim. Transmiterea lor s-a realizat pe cale orala, fiind destinate ascultarii intr-o colectivitate, cantate mai intai la nunti, apoi si cu alte prilejuri, cum ar fii clacile, sezatorile sau alte diferite intrunirii populare. In procesul transmiterii pe cale orala, din generatie in generatie, baladele au suferit interventia voluntara si involuntara, obiectiva sau subiectiva a mai multor autorii anonimi, ele dobandind astfel un caracter colectiv si cunoscand mai multe variante. Este suficient sa exemplificam cu balada Miorita, capodopera literaturii noastre populare, care cunoaste peste o mie de variante intalnite in toate tinuturile locuite de romani, intre care exista si o varianta sub forma de bocet.
Textul baladelor are parti recitate, dar si cantate intr-un anumit ritm impus de desfasurarea actunii, fapt ce dovedeste caracterul lor sincretic. Totodata, ele au o parte introductiva, cunoscuta sub numele de taxam, prin care interpretul, de obicei un lautar, atrage atentia auditoriului asupra faptelor ce urmeaza a fii prezentate, captand astfel interesul si bunavointa ascultatorilor.
Caracterul expresiv al baladelor este realizat printr-o anumita gradare si tensionare a actiunii, prin prezenta unor elemente fabuloase sau prin insusirile personajelor.
Povestind fapte deosebite din trecut, ele sunt opere epice, in care, ca mod de expunere, domina naratiunea. Intamplarile infatisate se refera la faptele haiducilor, la unele evenimente istorice, la vitejia unor eroi, dar si la viata obosnuita a oamenilor, care capata insa semnificatii deosebite datorita modului in care sunt prezentate. Uneori, faptele reale se impletesc cu cele fantastice, insa elementul fabulos nu este prezent in aceeasi masura ca in basm.
Diversitatea tipologica a baladelor dovedeste multitudinea aspectelor infatisate, larga lor arie tematica, dar si receptivitatea deosebita a autorului anonim la toate aspectele lumii care il inconjoara.
In ciuda acestei diversitati tipologice, baladele, indiferent de tema abordata, au si cateva note definitorii generale : sunt opere populare epice in versuri, in care sunt relatate intamplari deosebite din trecut, savarsite de personaje cu insusiri iesite din comun. Actiunea baladelor este simpla si cu un numar mic de personaje exemplare, prezentate, de obicei, in antiteza.
Numele ei provine de la francezul ''ballare'', cu originea in verbul latin medieval'' ballare'', si a denumit la inceput un cantec simplu si scurt, compus din trei strofe egale cu refren ce se canta in cor in timpul dansului [ Mihai Pop, Pavel Ruxandoiu ], ''ballare '' insemnand de fapt '' a dansa''.
Ambii termenii, si cel de ''balada'' si cel de ''cantec batranesc'', au fost impusi la noi de Vasile Alecsandri, o data cu publicarea culegerii de folclor din 1852 si 1853, intitulata Poezii populare. Balade [cantece batranesti], adunate si indreptate de V. Alecsandri. Termenul propriu pent ru aceasta specie literara folclorica este socotit insa cel de cantec epic, '' batranesti '' fiind denumite numai cantecele epice eroice, iar '' balade '', cele epico-lirice sau nuvelistice.
Apartinand literaturii folclorice, baladele au notele caracteristice creatiei populare. Ele au fost compuse de oameni talentati din popor, necunoscuti, ceea ce le confera caracter anonim. Transmiterea lor s-a realizat pe cale orala, fiind destinate ascultarii intr-o colectivitate, cantate mai intai la nunti, apoi si cu alte prilejuri, cum ar fii clacile, sezatorile sau alte diferite intrunirii populare. In procesul transmiterii pe cale orala, din generatie in generatie, baladele au suferit interventia voluntara si involuntara, obiectiva sau subiectiva a mai multor autorii anonimi, ele dobandind astfel un caracter colectiv si cunoscand mai multe variante. Este suficient sa exemplificam cu balada Miorita, capodopera literaturii noastre populare, care cunoaste peste o mie de variante intalnite in toate tinuturile locuite de romani, intre care exista si o varianta sub forma de bocet.
Textul baladelor are parti recitate, dar si cantate intr-un anumit ritm impus de desfasurarea actunii, fapt ce dovedeste caracterul lor sincretic. Totodata, ele au o parte introductiva, cunoscuta sub numele de taxam, prin care interpretul, de obicei un lautar, atrage atentia auditoriului asupra faptelor ce urmeaza a fii prezentate, captand astfel interesul si bunavointa ascultatorilor.
Caracterul expresiv al baladelor este realizat printr-o anumita gradare si tensionare a actiunii, prin prezenta unor elemente fabuloase sau prin insusirile personajelor.
Povestind fapte deosebite din trecut, ele sunt opere epice, in care, ca mod de expunere, domina naratiunea. Intamplarile infatisate se refera la faptele haiducilor, la unele evenimente istorice, la vitejia unor eroi, dar si la viata obosnuita a oamenilor, care capata insa semnificatii deosebite datorita modului in care sunt prezentate. Uneori, faptele reale se impletesc cu cele fantastice, insa elementul fabulos nu este prezent in aceeasi masura ca in basm.
Diversitatea tipologica a baladelor dovedeste multitudinea aspectelor infatisate, larga lor arie tematica, dar si receptivitatea deosebita a autorului anonim la toate aspectele lumii care il inconjoara.
In ciuda acestei diversitati tipologice, baladele, indiferent de tema abordata, au si cateva note definitorii generale : sunt opere populare epice in versuri, in care sunt relatate intamplari deosebite din trecut, savarsite de personaje cu insusiri iesite din comun. Actiunea baladelor este simpla si cu un numar mic de personaje exemplare, prezentate, de obicei, in antiteza.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 18 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :