Statistics:
Visits: 2,371 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Opiniile lui Pompiliu Marcea referitoare la personajul "Mara" din romanul cu acelasi nume
Q: | Intreaba despre Opiniile lui Pompiliu Marcea referitoare la personajul "Mara" din romanul cu acelasi nume |
Pompiliu Marcea icnepe prin descrierea succinta a actiunii, a locului unde se petrece actiunea si a personajelor din ‘Mara’. Actiunea se desfasoara in cadrul unei societati capitaliste, acest lucru avand un impact puternic asupra personajelor.
La inceputul romanului figura Marei e coplesitoare si unica, ilustrand parca parerea scriitorului potrivit careia in centrul unui roman trebuie sa stea ‘un caracter dominant’, ‘un om energic, constant si tare’, care ‘sa darame muntii’.
Marcea vede in dragostea Marei pentru copiii ei mobilul tuturor actiunilor ei. Ea se recunoaste in fiecare din gesturile lor si lupta sa le creeze un viitor asa cum nu l-a avut ea, Persida si Trica fiind pentru ea, ‘cei mai frumosi’ si ‘cei mai destepti’ din cati copii se afla pe lumea asta. Ca orice copii, Trica si Persida au cusururi, sunt incapatanati, rai, dar Mara le vede drept calitati ce ii vor ajuta in viata. In realitate, Mara are o mare, o nemarginita incredere in copiii ei si in dragostea ce acestia i-o poarta.
Fire barbateasca, datorita asprimii vietii, eroina isi dezvaluie adesea o feminitate miscatoare: cu toate ca in sufletul ei n-a ingaduit fuga Persidei, Mara nu numai ca nu-si condamna fata, dar se simte mandra de ea.
Marcea apreciaza faptul ca Mara dovedeste o mare putere de adaptare la orice situatie, aceasta fiind una din trasaturile ei principale. Redus numai la puterea, intr-adevar uimitoare, de a se adapta, personajul isi pierde insa consistenta umana.
Aceste momente demonstreaza ca influenta mentalitatii capitaliste incepe sa se manifeste, Mara fiind un rezultat al mediului inconjurator, un produs al vremii sale si ar fi exagerat sa-i cerem sa-si depaseasca mediul si epoca.
Nu de putine ori Mara a fost alaturata avarilor din literatura noastra. Nu e vorba numai de exagerare, ci de o denaturare flagranta a personajului.
In realitate, Mara nu e decat extrem de chibzuita, posedand o rara capacitate de a se chivernisi. Acest spirit de prevedere, de chibzuinta, o impinge uneori spre manifestari reprobabile, pentru ca un echilibru desavarsit, in conditiile date, era imposibil. Asa cum este, Mara e desavarsita ca personaj tocmai prin complexitatea ei umana, cu alte cuvinte, tocmai prin realismul ei.
Creand o situatie materiala ridicata copiilor, Mara intelege sa razbune umilintele suportate de ea, banul fiind un mod de consideratie si stima, dar si de echilibru psihologic.
In opinia lui Pompiliu Marcea, Mara are si momente de avaritie (botezul nepotului). Generozitatea orgolioasa a vaduvei, amestecata cu zgarcenia, provoaca un joc psihologic plin de nuante pana ce Mara este salvata din incurcatura de ginerele ei care-i spune cu convingere ca la ea banii sunt ‘mai bine pastrati’, existand aici ceva din psihologia avarului.
La inceputul romanului figura Marei e coplesitoare si unica, ilustrand parca parerea scriitorului potrivit careia in centrul unui roman trebuie sa stea ‘un caracter dominant’, ‘un om energic, constant si tare’, care ‘sa darame muntii’.
Marcea vede in dragostea Marei pentru copiii ei mobilul tuturor actiunilor ei. Ea se recunoaste in fiecare din gesturile lor si lupta sa le creeze un viitor asa cum nu l-a avut ea, Persida si Trica fiind pentru ea, ‘cei mai frumosi’ si ‘cei mai destepti’ din cati copii se afla pe lumea asta. Ca orice copii, Trica si Persida au cusururi, sunt incapatanati, rai, dar Mara le vede drept calitati ce ii vor ajuta in viata. In realitate, Mara are o mare, o nemarginita incredere in copiii ei si in dragostea ce acestia i-o poarta.
Fire barbateasca, datorita asprimii vietii, eroina isi dezvaluie adesea o feminitate miscatoare: cu toate ca in sufletul ei n-a ingaduit fuga Persidei, Mara nu numai ca nu-si condamna fata, dar se simte mandra de ea.
Marcea apreciaza faptul ca Mara dovedeste o mare putere de adaptare la orice situatie, aceasta fiind una din trasaturile ei principale. Redus numai la puterea, intr-adevar uimitoare, de a se adapta, personajul isi pierde insa consistenta umana.
Aceste momente demonstreaza ca influenta mentalitatii capitaliste incepe sa se manifeste, Mara fiind un rezultat al mediului inconjurator, un produs al vremii sale si ar fi exagerat sa-i cerem sa-si depaseasca mediul si epoca.
Nu de putine ori Mara a fost alaturata avarilor din literatura noastra. Nu e vorba numai de exagerare, ci de o denaturare flagranta a personajului.
In realitate, Mara nu e decat extrem de chibzuita, posedand o rara capacitate de a se chivernisi. Acest spirit de prevedere, de chibzuinta, o impinge uneori spre manifestari reprobabile, pentru ca un echilibru desavarsit, in conditiile date, era imposibil. Asa cum este, Mara e desavarsita ca personaj tocmai prin complexitatea ei umana, cu alte cuvinte, tocmai prin realismul ei.
Creand o situatie materiala ridicata copiilor, Mara intelege sa razbune umilintele suportate de ea, banul fiind un mod de consideratie si stima, dar si de echilibru psihologic.
In opinia lui Pompiliu Marcea, Mara are si momente de avaritie (botezul nepotului). Generozitatea orgolioasa a vaduvei, amestecata cu zgarcenia, provoaca un joc psihologic plin de nuante pana ce Mara este salvata din incurcatura de ginerele ei care-i spune cu convingere ca la ea banii sunt ‘mai bine pastrati’, existand aici ceva din psihologia avarului.
Tag-uri: pompiliu marcea, mara, ioan slavici |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 14 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :