Statistics:
Visits: 5,067 Votes: 4 Fame Riser |
Fame Rank
6
Fame Riser
|
|||||||||||
D-l Goe de I. L. Caragiale - caracterizarea personajului principal
Q: | Intreaba despre D-l Goe de I. L. Caragiale - caracterizarea personajului principal |
Personajul principal al schitei este Goe, numele lui figurand si in titlul operei. El participa la toate momentele actiunii, savarsind cele mai importante fapte; in functie de nezbatiile sale, reactioneaza si celelalte personaje.
I.L.Caragiale, autorul schitei « D-l Goe… », urmareste un aspect social demn de luat in seama, cel referitor la educatia copiilor in familie. Titlul insusi este ironic, cititorul fiind invitat sa-l descopere pe Goe nu ca pe un adevarat domn, ci doar ca pe un copil rasfatat si obraznic. Comportamentul sau este extrem de asemanator cu cel al lui Ionel Popescu, personajul principal al schitei « Vizita… ».
Se constata o caracterizare facuta in mod direct de catre autor prin aprecieri sau intentii satirice, dar si de cele trei dame care il insotesc. In mod indirect copilul este prezentat prin faptele si limbajul sau.
Ca in toate schitele lui Caragiale, portretul fizic al personajului principal este sumar conturat, insistandu-se numai asupra vestimentatiei. Aceasta nu evidentiaza gustul pentru frumos, ci aroganta afisata in mod insistent de catre un pusti repetent, care se bucura totusi de sprijinul moral si material al familiei. El este imbracat intr-un frumos costum de marinar, iar in scriptia « Le Formidable » de pe « pamblica » palariei devine emblematica: Goe este formidabil prin desteptaciune si comportament in viziunea celor trei dame, dar pentru autor si cititori, acest fenomen capata conotatii opuse, desemnand obraznicia.
Portretul moral reliefeaza aspecte esentiale. Obisnuit sa obtina tot ceea ce isi doreste si sa faca tot ce-i trece prin minte, Goe reuseste sa nu fie niciodata mustrat, ci dimpotriva, sa fie laudat si sarutat. Pentru toti cei din jurul sau, exceptandu-le pe cele trei doamne, el este rasfatat si obraznic, needucat si lenes, nepoliticos sau prost crescut cu atat mai mult cu cat nu iubeste invatatura si ramane destul de usor repetent. Din pacate este obisnuit sa fie recompensat si cand nu este cazul, sa primeasca totul la comanda si neconditionat. Scapat de sub controlul si autoritatea familiei, el a ajuns un mic tiran.
I se pare normal ca trenul sa soseasca atunci cand vrea el: « Eu vreau sa vie! ». Se considera foarte destept, parere impartasita si de mam’mare: « E lucru mare cat e de destept! ». Se adreseaza jignitor mamei si bunicii, atunci cand e in discutie forma corecta a substantivului « marinar »: « Vezi ca sunteti proaste amandoua? ». Aceeasi lipsa de buna crestere si bun-simt sunt dovedite si fata de tanarul binevoitorcare-l sfatuieste sa nu scoata capul pe fereastra si caruia ii adreseaza o replica inacceptabila: « Ce treaba ai tu, uratule? ».
Urletele si tipetele devin modul sau firesc de manifestare atunci cand nu ii convine ceva; la acestea se adauga bataile cu picioarele sau cele cu pumnii: « Sa opreasca!… » « Se aud bubuituri in usa compartimentului… » « Urla desperat… ».
S-ar putea spune despre membrele familiei sale ca sunt permanent supuse unor presiuni psihice, daca cititorul nu ar fi convins ca tocmai ele sunt raspunzatoare de incredibilul comportament al micutului. Il idolatrizeaza si ii exagereaza asa-zisele capacitati intelectuale: « Ti-ai gasit pe cine sa-nseli! …» « N-a invatat nimeni carte ca dumneata… » « Nu stii ce simtitor e? ». Cand greseste, i se ofera « ciucalata », iar cand este tras semnalul de alarma care provoaca oprirea trenului, nu numai ca nu este pedepsit, dar i se da un exemplu din care sa invete cum sa scape de pedeapsa prin minciuna si prefacatorie (atat Goe cat si bunica sa simuleaza un somn profund).
Neastamparat si neascultator, profitand de dragostea exagerata si de inconsecventa celor trei dame, Goe nu este altceva decat un escroc in devenire, care speculeaza slabiciunile familiei in folosul sau. Mediul din care provine este unul de mahala, dar cu pretentii de civilizatie, care va contribui decisiv la formarea personajului, acesta devenind lipsit de orice scrupule, jignind cu usurinta pe oricine.
Nu numai mediul contribuie la caracterizarea personajului, dar si dialogul care dezvaluie trasaturile sale. Goe releva o lipsa acuta de cunostinte; se dovedeste a avea un vocabular sarac, justificand proasta educatia primita. « Puisorul » risca sa devina un om de un egoism feroce, un simbol al comtiei si al demagogiei, probabil politicianul de mai tarziu, incapabil si necinstit, prezentat de Caragiale in piesele de teatru.
In literatura romana, Goe a ramas prototipul copilului rasfatat, numele sau devenind emblematic. Insesi relatiile pe care le are cu celelate personaje si replicile pe care le foloseste ne ajuta sa sesizam dezaprobarea si dispretul total al autorului fata de acest copil. Ridicolul care transpare din intreaga schita izvoraste mai ales din intentia personajelor de a crea impresia ca apartin celei mai inalte clase sociale, dar si din contrastul dintre esenta si aparenta, adica dintre ceea ce este si ceea ce vrea sa para aceasta familie.
I.L.Caragiale, autorul schitei « D-l Goe… », urmareste un aspect social demn de luat in seama, cel referitor la educatia copiilor in familie. Titlul insusi este ironic, cititorul fiind invitat sa-l descopere pe Goe nu ca pe un adevarat domn, ci doar ca pe un copil rasfatat si obraznic. Comportamentul sau este extrem de asemanator cu cel al lui Ionel Popescu, personajul principal al schitei « Vizita… ».
Se constata o caracterizare facuta in mod direct de catre autor prin aprecieri sau intentii satirice, dar si de cele trei dame care il insotesc. In mod indirect copilul este prezentat prin faptele si limbajul sau.
Ca in toate schitele lui Caragiale, portretul fizic al personajului principal este sumar conturat, insistandu-se numai asupra vestimentatiei. Aceasta nu evidentiaza gustul pentru frumos, ci aroganta afisata in mod insistent de catre un pusti repetent, care se bucura totusi de sprijinul moral si material al familiei. El este imbracat intr-un frumos costum de marinar, iar in scriptia « Le Formidable » de pe « pamblica » palariei devine emblematica: Goe este formidabil prin desteptaciune si comportament in viziunea celor trei dame, dar pentru autor si cititori, acest fenomen capata conotatii opuse, desemnand obraznicia.
Portretul moral reliefeaza aspecte esentiale. Obisnuit sa obtina tot ceea ce isi doreste si sa faca tot ce-i trece prin minte, Goe reuseste sa nu fie niciodata mustrat, ci dimpotriva, sa fie laudat si sarutat. Pentru toti cei din jurul sau, exceptandu-le pe cele trei doamne, el este rasfatat si obraznic, needucat si lenes, nepoliticos sau prost crescut cu atat mai mult cu cat nu iubeste invatatura si ramane destul de usor repetent. Din pacate este obisnuit sa fie recompensat si cand nu este cazul, sa primeasca totul la comanda si neconditionat. Scapat de sub controlul si autoritatea familiei, el a ajuns un mic tiran.
I se pare normal ca trenul sa soseasca atunci cand vrea el: « Eu vreau sa vie! ». Se considera foarte destept, parere impartasita si de mam’mare: « E lucru mare cat e de destept! ». Se adreseaza jignitor mamei si bunicii, atunci cand e in discutie forma corecta a substantivului « marinar »: « Vezi ca sunteti proaste amandoua? ». Aceeasi lipsa de buna crestere si bun-simt sunt dovedite si fata de tanarul binevoitorcare-l sfatuieste sa nu scoata capul pe fereastra si caruia ii adreseaza o replica inacceptabila: « Ce treaba ai tu, uratule? ».
Urletele si tipetele devin modul sau firesc de manifestare atunci cand nu ii convine ceva; la acestea se adauga bataile cu picioarele sau cele cu pumnii: « Sa opreasca!… » « Se aud bubuituri in usa compartimentului… » « Urla desperat… ».
S-ar putea spune despre membrele familiei sale ca sunt permanent supuse unor presiuni psihice, daca cititorul nu ar fi convins ca tocmai ele sunt raspunzatoare de incredibilul comportament al micutului. Il idolatrizeaza si ii exagereaza asa-zisele capacitati intelectuale: « Ti-ai gasit pe cine sa-nseli! …» « N-a invatat nimeni carte ca dumneata… » « Nu stii ce simtitor e? ». Cand greseste, i se ofera « ciucalata », iar cand este tras semnalul de alarma care provoaca oprirea trenului, nu numai ca nu este pedepsit, dar i se da un exemplu din care sa invete cum sa scape de pedeapsa prin minciuna si prefacatorie (atat Goe cat si bunica sa simuleaza un somn profund).
Neastamparat si neascultator, profitand de dragostea exagerata si de inconsecventa celor trei dame, Goe nu este altceva decat un escroc in devenire, care speculeaza slabiciunile familiei in folosul sau. Mediul din care provine este unul de mahala, dar cu pretentii de civilizatie, care va contribui decisiv la formarea personajului, acesta devenind lipsit de orice scrupule, jignind cu usurinta pe oricine.
Nu numai mediul contribuie la caracterizarea personajului, dar si dialogul care dezvaluie trasaturile sale. Goe releva o lipsa acuta de cunostinte; se dovedeste a avea un vocabular sarac, justificand proasta educatia primita. « Puisorul » risca sa devina un om de un egoism feroce, un simbol al comtiei si al demagogiei, probabil politicianul de mai tarziu, incapabil si necinstit, prezentat de Caragiale in piesele de teatru.
In literatura romana, Goe a ramas prototipul copilului rasfatat, numele sau devenind emblematic. Insesi relatiile pe care le are cu celelate personaje si replicile pe care le foloseste ne ajuta sa sesizam dezaprobarea si dispretul total al autorului fata de acest copil. Ridicolul care transpare din intreaga schita izvoraste mai ales din intentia personajelor de a crea impresia ca apartin celei mai inalte clase sociale, dar si din contrastul dintre esenta si aparenta, adica dintre ceea ce este si ceea ce vrea sa para aceasta familie.
Tag-uri: caracterizare, literatura, bac, opera |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '13
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :