Statistics:
Visits: 1,752 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Costache Giurgiuveanu din opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Costache Giurgiuveanu din opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu-prima parte |
Personaj principal, realist (personaj-tip), imobil, unidimensional; psihologie statica.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: de catre narator (portretul fizic, comentariul auctorial), de catre alte personaje;
— caracterizare indirecta: prin mediul de viata, prin limbaj (dialog), prin gesturi, atitudini caracteristice, comportament.
Trasaturile fizionomice ale personajului sunt motivate de ratiuni psihologice, iar rostul portretului incadrat in expozitiunea romanului nu este expresivitatea ornamentala, ci sugerarea dominantei de caracter (avaritia), care apoi se va dezvalui treptat prin urmarirea personajului in fluxul evenimentelor si in relatie cu ceilalti eroi.
Maniera balzaciana de introducere in actiune a personajului este evidenta din primele pagi ni ale romanului.
Pentru prezentarea lui Costache Giurgiuveanu, traseul descrierii este complet si respectat cu acribie: de departe catre aproape, de la exterior catre interior se succeda imaginea strazii Antim, care, prin „varietatea cea mai neprevazuta a arhitecturii", pare „o caricatura in moloz a unei strazi italice"; imaginea casei lui mos Costache, al carei aspect exterior si interior creeaza impresia de decrepitudine; in fine, imaginea proprietarului locuintei, foca-lizata pe fizionomie.
Costache Giurgiuveanu se afla in consonanta cu „aerul de ruina si raceala" degajat de mediul unde traieste. Amanuntele descriptive devin plastice prin functia de a sugera o atmosfera dar si prin functia lor psihologica (de a prefigura un caracter): „un omulet subtire si putin incovoiat. Capul ii era atins de o calvitie totala, si fata parea aproape spana si, din cauza aceasta, patrata. Buzele ii erau intoarse in afara si galbene de prea mult fumat, acoperind numai doi dinti vizibili, ca niste aschii de os. Omul, a carui varsta desigur inaintata ramanea totusi incerta, zambea cu cei doi dinti, clipind rar si moale, intocmai ca bufnitele suparate de o lumina brusca, privind intrebator si vadit contrariat".
Portretul fizic nu este conventional, el tipizeaza, defineste personajul categorial, il fixeaza adica intr-o clasa morala si il transforma intr-o figura memorabila de la primele pagini ale cartii. Amanuntele fizionomice semnificative sunt notate printr-o tehnica a acumularii, ceea ce creeaza efectul de exces, de insistenta, favorabil sarjei.
Trasaturile fizionomice sunt motivate de ratiuni psihologice, iar rostul acestui portret (incadrat in expozitiunea romanului) nu este expresivitatea ornamentala ci sugerarea dominantei de caracter (avaritia) care apoi se va dezvalui treptat prin unnarirea personajului in fluxul evenimentelor si in relatie cu ceilalti eroi. Lipsa de ingrijire adaugata starii decrepite avansate constituie pecetea omului si a locuintei sale.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: de catre narator (portretul fizic, comentariul auctorial), de catre alte personaje;
— caracterizare indirecta: prin mediul de viata, prin limbaj (dialog), prin gesturi, atitudini caracteristice, comportament.
Trasaturile fizionomice ale personajului sunt motivate de ratiuni psihologice, iar rostul portretului incadrat in expozitiunea romanului nu este expresivitatea ornamentala, ci sugerarea dominantei de caracter (avaritia), care apoi se va dezvalui treptat prin urmarirea personajului in fluxul evenimentelor si in relatie cu ceilalti eroi.
Maniera balzaciana de introducere in actiune a personajului este evidenta din primele pagi ni ale romanului.
Pentru prezentarea lui Costache Giurgiuveanu, traseul descrierii este complet si respectat cu acribie: de departe catre aproape, de la exterior catre interior se succeda imaginea strazii Antim, care, prin „varietatea cea mai neprevazuta a arhitecturii", pare „o caricatura in moloz a unei strazi italice"; imaginea casei lui mos Costache, al carei aspect exterior si interior creeaza impresia de decrepitudine; in fine, imaginea proprietarului locuintei, foca-lizata pe fizionomie.
Costache Giurgiuveanu se afla in consonanta cu „aerul de ruina si raceala" degajat de mediul unde traieste. Amanuntele descriptive devin plastice prin functia de a sugera o atmosfera dar si prin functia lor psihologica (de a prefigura un caracter): „un omulet subtire si putin incovoiat. Capul ii era atins de o calvitie totala, si fata parea aproape spana si, din cauza aceasta, patrata. Buzele ii erau intoarse in afara si galbene de prea mult fumat, acoperind numai doi dinti vizibili, ca niste aschii de os. Omul, a carui varsta desigur inaintata ramanea totusi incerta, zambea cu cei doi dinti, clipind rar si moale, intocmai ca bufnitele suparate de o lumina brusca, privind intrebator si vadit contrariat".
Portretul fizic nu este conventional, el tipizeaza, defineste personajul categorial, il fixeaza adica intr-o clasa morala si il transforma intr-o figura memorabila de la primele pagini ale cartii. Amanuntele fizionomice semnificative sunt notate printr-o tehnica a acumularii, ceea ce creeaza efectul de exces, de insistenta, favorabil sarjei.
Trasaturile fizionomice sunt motivate de ratiuni psihologice, iar rostul acestui portret (incadrat in expozitiunea romanului) nu este expresivitatea ornamentala ci sugerarea dominantei de caracter (avaritia) care apoi se va dezvalui treptat prin unnarirea personajului in fluxul evenimentelor si in relatie cu ceilalti eroi. Lipsa de ingrijire adaugata starii decrepite avansate constituie pecetea omului si a locuintei sale.
Tag-uri: costache giurgiuveanu, enigma otiliei, george calinescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :