Statistics:
Visits: 1,890 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Andrei Pietraru din opera Suflete tari scrisa de Camil Petrescu-a patra parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Andrei Pietraru din opera Suflete tari scrisa de Camil Petrescu-a patra parte |
Protagonistul traieste acum voluptatea noptilor „calde si patimase", dar nu sesizeaza dimensiunea reala si cea etica a actului sau. Este nevoie ca prietenul Culai, venit cu aerul tare de tara si cu simtul realitatii, in aceasta „cladire veche, cu ziduri groase ca de cetate", sa-l trezeasca la realitate. Dar acest contact ii readuce eroului inabilitatea si inertia initiale. Confruntarea (mai intai) cu Ioana il arata „ingrozit", „nelinistit, „nedumerit", profund, sincer", „timid"', dar aiurit de fericire. A doua confruntare, cea cu batranul tata, il statorniceste intre coordonatele caracteriale cunoscute.
Matei Boiu il numeste „misel", „descreierat", „student intarziat", „pur si simplu un ticalos". Andrei, la inceput nesigur, asc ultator, are „(o inclestare, ca o convulsi-une epileptica a intregului corp, si pe urma o destindere de resort; urla innebunit, poruncitor): Sfarseste odata! Cu sau fara binecuvantarea dumi-tale, Ioana e nevasta mea". De aici incolo, „(...lasand loc liber vietii din el, infrigurat, vorbeste repede, clocotind iar cu aceeasi uluitoare, unica respiratie din seara iatacului): Ei, da! Am tacut pana acum... ti-am respectat durerea absurda... dar sfarseste odata... nu uita ca nu-mi vorbesc nici spatari, nici palate, nici «pozitie» sociala... Ti-e sila? Stomacului dumitale bolnav, dintilor dumitale cariati, craniului dumitale plesuv le e sila de muschii mei de otel, de sanatatea mea de salbatic? (Cu dispret. Intr-un strigat formidabil): Batranetea dumitale imi insulta tineretea!". Iesirii intempestive a lui Andrei i s-a gasit chiar o culoare sociala, nesprijinita insa de text.
Finalul dramei este cel intrevazut inca din primele pagini ale ei. Sarutul nevinovat adresat Elenei este un alt artificiu dramaturgie pus in slujba intentiei auctoriale: ultima lovitura - necesara - a destinului-realitate. Confrun-tarea dintre cei doi fosti iubiti, din ultima parte a piesei, pune definitiv capat prezumtiei ca doua constiinte insetate de absolut, avand fiecare tiparul sau de idealitate, pot coexista. Ioana ramane „cu un dispret care desparte doua lumi", iar Andrei raspunde chemarii din sine, care-i cere dovada certitudinii supreme. "Innebunit pana la incandescenta, a pierdut cu desavarsire simtul realitatii. Ii e totul indiferent, afara de propria lui loialitate". Gestul final este cel la care meditase indelung: "Fac acest lucru ca sa fiu eu insumi... Platesc cuvantul smuls cu un pret pe care cred ca in felul acesta nu l-au platit niciodata stramosii dumitale".
Setea de certitudine, situarea in aerul rarefiat al ideii, il fac pe Andrei mare, profund. Asa-zisa salvare a lui de catre Culai (sugestie a vietii care palpita dincolo de zidurile „groase ca de cetate") si ceilalti este o falsa rezolvare a unei probleme mult mai profunde, de existenta si, mai ales, de constiinta. Pe Andrei nu l-a pierdut Ioana, ci himera iubirii absolute.
Matei Boiu il numeste „misel", „descreierat", „student intarziat", „pur si simplu un ticalos". Andrei, la inceput nesigur, asc ultator, are „(o inclestare, ca o convulsi-une epileptica a intregului corp, si pe urma o destindere de resort; urla innebunit, poruncitor): Sfarseste odata! Cu sau fara binecuvantarea dumi-tale, Ioana e nevasta mea". De aici incolo, „(...lasand loc liber vietii din el, infrigurat, vorbeste repede, clocotind iar cu aceeasi uluitoare, unica respiratie din seara iatacului): Ei, da! Am tacut pana acum... ti-am respectat durerea absurda... dar sfarseste odata... nu uita ca nu-mi vorbesc nici spatari, nici palate, nici «pozitie» sociala... Ti-e sila? Stomacului dumitale bolnav, dintilor dumitale cariati, craniului dumitale plesuv le e sila de muschii mei de otel, de sanatatea mea de salbatic? (Cu dispret. Intr-un strigat formidabil): Batranetea dumitale imi insulta tineretea!". Iesirii intempestive a lui Andrei i s-a gasit chiar o culoare sociala, nesprijinita insa de text.
Finalul dramei este cel intrevazut inca din primele pagini ale ei. Sarutul nevinovat adresat Elenei este un alt artificiu dramaturgie pus in slujba intentiei auctoriale: ultima lovitura - necesara - a destinului-realitate. Confrun-tarea dintre cei doi fosti iubiti, din ultima parte a piesei, pune definitiv capat prezumtiei ca doua constiinte insetate de absolut, avand fiecare tiparul sau de idealitate, pot coexista. Ioana ramane „cu un dispret care desparte doua lumi", iar Andrei raspunde chemarii din sine, care-i cere dovada certitudinii supreme. "Innebunit pana la incandescenta, a pierdut cu desavarsire simtul realitatii. Ii e totul indiferent, afara de propria lui loialitate". Gestul final este cel la care meditase indelung: "Fac acest lucru ca sa fiu eu insumi... Platesc cuvantul smuls cu un pret pe care cred ca in felul acesta nu l-au platit niciodata stramosii dumitale".
Setea de certitudine, situarea in aerul rarefiat al ideii, il fac pe Andrei mare, profund. Asa-zisa salvare a lui de catre Culai (sugestie a vietii care palpita dincolo de zidurile „groase ca de cetate") si ceilalti este o falsa rezolvare a unei probleme mult mai profunde, de existenta si, mai ales, de constiinta. Pe Andrei nu l-a pierdut Ioana, ci himera iubirii absolute.
Tag-uri: andrei pietraru, suflete tari, camil petrescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :