Statistics:
Visits: 3,723 Votes: 4 Fame Riser |
Fame Rank
3.5
Fame Riser
|
|||||||||||
Antiteza dintre personajele Toma Alimos si Manea din balada populara Toma Alimos
Q: | Intreaba despre Antiteza dintre personajele Toma Alimos si Manea din balada populara Toma Alimos |
In balada populara „Toma Alimos", antiteza dintre cele doua personaj e se realizeaza pe doua planuri:
a) in planul real;
b) in planul simbolic.
a) in planul real, cele doua personaje ocupa locuri total diferite (ba chiar opuse) pe scara sociala: Toma Alimos este „haiduc din teara de jos", in timp ce Manea este „stapanul/ mosiilor/ si domnul/ campiilor".
Din punct de vedere fizic, infatisarii mandre a haiducului, i se opune slutenia absoluta, totala a celuilalt: „Manea slutul/ si uratul/ Manea grosul".
Momentul solemn in care codrul „se pleca" in fata haiducului si-i saruta mana (prevestind despartirea), contrasteaza cu sosirea impetuoasa a lui Manea: „venea, mare, ca vantul,/ ca vantul si ca gandul".Infatisarea stapanului campiilor („cu parul lasat in.vant/ cu maciuca de pamant") sugereaza mania si ura, in total contrast cu putinele clipe de calm traite anterior de haiduc.
Discutia dintre cei doi reliefeaza alte opozitii: Manea este „artagosul" care ii aduce lui Toma Alimos acuzatii exagerate, carora acesta din urma le raspunde cu prietenie si ospitalitate; sinceritatii haiducului, stapanul ii opune ipocrizia, astfel incat, prefacandu-se ca bea, il injunghie las pe Toma, apoi fuge.
in episodul urmator, ucigasul (al carui cap se rostogoleste in pulbere) devine un om care se intoarce in tarana; prin contrast, haiducul (care este dus „ca gandul" de murgul zburator) devine stapan al timpului, capatand eternitatea personajelor de basm.
Moartea fiecaruia dintre cei doi mai reliefeaza o antiteza: Manea este sfartecat, iar trupul lui este dus „in lume", refuzat fiind de spatiul in care a savarsit tradarea; Toma se stinge la modul mioritic, primit de mama-natura si jelit de codrul care devine „personaj" de tragedie.
b) La modul simbolic, Toma Alimos reprezinta Binele, comparabil fiind cu Fat-Frumos (cel care starpeste maleficul). Manea este un simbol al Raului, o ipostaza deformata a acestuia, mai las chiar decat zmeii din basme.
a) in planul real;
b) in planul simbolic.
a) in planul real, cele doua personaje ocupa locuri total diferite (ba chiar opuse) pe scara sociala: Toma Alimos este „haiduc din teara de jos", in timp ce Manea este „stapanul/ mosiilor/ si domnul/ campiilor".
Din punct de vedere fizic, infatisarii mandre a haiducului, i se opune slutenia absoluta, totala a celuilalt: „Manea slutul/ si uratul/ Manea grosul".
Momentul solemn in care codrul „se pleca" in fata haiducului si-i saruta mana (prevestind despartirea), contrasteaza cu sosirea impetuoasa a lui Manea: „venea, mare, ca vantul,/ ca vantul si ca gandul".Infatisarea stapanului campiilor („cu parul lasat in.vant/ cu maciuca de pamant") sugereaza mania si ura, in total contrast cu putinele clipe de calm traite anterior de haiduc.
Discutia dintre cei doi reliefeaza alte opozitii: Manea este „artagosul" care ii aduce lui Toma Alimos acuzatii exagerate, carora acesta din urma le raspunde cu prietenie si ospitalitate; sinceritatii haiducului, stapanul ii opune ipocrizia, astfel incat, prefacandu-se ca bea, il injunghie las pe Toma, apoi fuge.
in episodul urmator, ucigasul (al carui cap se rostogoleste in pulbere) devine un om care se intoarce in tarana; prin contrast, haiducul (care este dus „ca gandul" de murgul zburator) devine stapan al timpului, capatand eternitatea personajelor de basm.
Moartea fiecaruia dintre cei doi mai reliefeaza o antiteza: Manea este sfartecat, iar trupul lui este dus „in lume", refuzat fiind de spatiul in care a savarsit tradarea; Toma se stinge la modul mioritic, primit de mama-natura si jelit de codrul care devine „personaj" de tragedie.
b) La modul simbolic, Toma Alimos reprezinta Binele, comparabil fiind cu Fat-Frumos (cel care starpeste maleficul). Manea este un simbol al Raului, o ipostaza deformata a acestuia, mai las chiar decat zmeii din basme.
Tag-uri: toma alimos, manea, personaje |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 May '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :