Statistics:
Visits: 1,249 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Amintiri din Copilarie - La Furat
Q: | Intreaba despre Amintiri din Copilarie - La Furat |
Amintirile sunt lucrari literare in care scriitorii povestesc fapte si intamplari din viata personala, ca participanti direct la actiune, sau di viata altor oameni, fiind martori ai evenimentelor relatate.
Cand in opera sunt povestite intamplari din viata personala, nararea se face la persoana I si naratorul este unul dintre personaje, asa cum se intampla si in Amintiri din copilarie, de Ion Creanga, unde naratorul este Nica a lui Stefan Apetrei, el fiind totodata si protagonistul tuturor actiunilor.
Dovada a prezentei in opera si a implicarii directe si afective a naratorului in actiune sunt verbele, pronumele si adjectivele posesive, toate la persoana I singular sau plural : ''ne ducem '' ''eram si eu marisor'' ''vazand eu'' ''o luam noi'' ''in urma noastra'' ''talanca mea'' etc. Formule de plural ale persoanei I ''facem noi ce facem'' ''ne pregatim'' ''noi atunci am parlit-o'' ''atunci noi la fuga baieti'' etc. Dovedesc relatia de solidaritate a naratorului cu unele dintre personaje (tovarasi la urat), caci relatia cu celelalte (Stefan tatal, popa Oslobanu si nevasta lui Vasile Anitei) este de adversitate, intrucat tatal se opune dorinetele lui Nica de a merge cu uratul, iar ceilalti doi se dovedesc a fi gazde neprimitoare.
Relatand intamplarile, naratorul transmite cititorului cele intamplate, dar, fiind el insusi implicat concret fizic si afectiv in derularea evenimentelor, comunica si o anumita tensiune sufleteasca in stransa legatura cu prezentarea gradata a faptelor. Pe langa aceasta, personajul narator creaza si o intreaga atmosfera a satului moldovenesc de la munte si a obiceiurilor satenilor in preajma sarbatorilor de iarna.
Naratorul relateaza intamplarile cu deosebit umor, intr-un stil oral cuceritor prin naturaletea lui. Umorul provine in primul rand din comicul de situatie care provoaca un haz irezistibil, pornind chiar de la enumerarea obiectelor pe care copii le folosesc la urat, ca prin acumulari sa atinga cota maxima atunci cand, in urma neintelegerilor dintre ei, hotarasc sa improvizeze.
Acelasi comic savuros se desprinde si din ''popasurile'' la cele doua gazde, care devin un fel de confruntari aprige intre dorinta copiilor de a respecta o traditie si o atitudine ostila a gazdelor, totul terminandu-se de fiecare data cu o fuga zdravana determinata de spaima. Umorul izvoraste si din limbaj, fie ca e vorba de replicile personajelor, fie ca remarca apartine naratorului.
Aceste replici, precum si imbinarea vorbirii indirecte cu cea directa pun in evidenta si oralitatea textului : ''.....fara sa avem cand ii zice popei : Drele pe podele...'', ''Dar un bun pocinog a mai fost s-aista, zicem noi, oprindu-ne...''. Tot elemente de oralitate sunt vocativele si interjectiile (''Doamne'', ''zvarr!'', ''ei'', ''hai'', ''blestematilor'', ''mai Chiriece'', ''iaca''), adresarea directa unui presupus ascultator (''bice sa vezi?'') sau prezenta cuvintelor populare si regionale prin care se realizeaza culoarea locala : ''omat'', ''paclisit'', ''cociorva'' etc.
Prin toate aceste elemente, se fac simtite prezenta naratorului, relatia lui cu cititorul, cu celelalte personaje ale operei, precum si rolul pe care il are in opera.
Cand in opera sunt povestite intamplari din viata personala, nararea se face la persoana I si naratorul este unul dintre personaje, asa cum se intampla si in Amintiri din copilarie, de Ion Creanga, unde naratorul este Nica a lui Stefan Apetrei, el fiind totodata si protagonistul tuturor actiunilor.
Dovada a prezentei in opera si a implicarii directe si afective a naratorului in actiune sunt verbele, pronumele si adjectivele posesive, toate la persoana I singular sau plural : ''ne ducem '' ''eram si eu marisor'' ''vazand eu'' ''o luam noi'' ''in urma noastra'' ''talanca mea'' etc. Formule de plural ale persoanei I ''facem noi ce facem'' ''ne pregatim'' ''noi atunci am parlit-o'' ''atunci noi la fuga baieti'' etc. Dovedesc relatia de solidaritate a naratorului cu unele dintre personaje (tovarasi la urat), caci relatia cu celelalte (Stefan tatal, popa Oslobanu si nevasta lui Vasile Anitei) este de adversitate, intrucat tatal se opune dorinetele lui Nica de a merge cu uratul, iar ceilalti doi se dovedesc a fi gazde neprimitoare.
Relatand intamplarile, naratorul transmite cititorului cele intamplate, dar, fiind el insusi implicat concret fizic si afectiv in derularea evenimentelor, comunica si o anumita tensiune sufleteasca in stransa legatura cu prezentarea gradata a faptelor. Pe langa aceasta, personajul narator creaza si o intreaga atmosfera a satului moldovenesc de la munte si a obiceiurilor satenilor in preajma sarbatorilor de iarna.
Naratorul relateaza intamplarile cu deosebit umor, intr-un stil oral cuceritor prin naturaletea lui. Umorul provine in primul rand din comicul de situatie care provoaca un haz irezistibil, pornind chiar de la enumerarea obiectelor pe care copii le folosesc la urat, ca prin acumulari sa atinga cota maxima atunci cand, in urma neintelegerilor dintre ei, hotarasc sa improvizeze.
Acelasi comic savuros se desprinde si din ''popasurile'' la cele doua gazde, care devin un fel de confruntari aprige intre dorinta copiilor de a respecta o traditie si o atitudine ostila a gazdelor, totul terminandu-se de fiecare data cu o fuga zdravana determinata de spaima. Umorul izvoraste si din limbaj, fie ca e vorba de replicile personajelor, fie ca remarca apartine naratorului.
Aceste replici, precum si imbinarea vorbirii indirecte cu cea directa pun in evidenta si oralitatea textului : ''.....fara sa avem cand ii zice popei : Drele pe podele...'', ''Dar un bun pocinog a mai fost s-aista, zicem noi, oprindu-ne...''. Tot elemente de oralitate sunt vocativele si interjectiile (''Doamne'', ''zvarr!'', ''ei'', ''hai'', ''blestematilor'', ''mai Chiriece'', ''iaca''), adresarea directa unui presupus ascultator (''bice sa vezi?'') sau prezenta cuvintelor populare si regionale prin care se realizeaza culoarea locala : ''omat'', ''paclisit'', ''cociorva'' etc.
Prin toate aceste elemente, se fac simtite prezenta naratorului, relatia lui cu cititorul, cu celelalte personaje ale operei, precum si rolul pe care il are in opera.
Tag-uri: amintiri din copilarie, ion creanga |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 18 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :