Statistics:
Visits: 2,020 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Poezia pasoptista (1830-1860)
Q: | Intreaba despre Poezia pasoptista (1830-1860) |
Poetii generatiei pasoptiste au fost animati de idealurile revolutiei, ei au incercat prin intreaga lor activitate sa militeze pentru infaptuirea idealurilor acestei.
Teme precum redesteptarea constiintei nationale, unitatea tuturor romanilor. Se regasesc in opera scriitorilor vremii.
Un rol important il are aparitia revistei "Dacia literara", care promova aceleasi valori.
Literatura pasoptista se caracterizeaza printr-o simbioza a celor doua curente literare: clasicismul si romantismul.
Unul dintre poetii epocii, care ilustreaza foarte bine aceasta simbioza in opera sa este Grigore Alexandresu. Latura romantica a creatiei sale e ilustrata de meditatii pe tema trecutului istoric, a ruinelor, precum "Umbra lui Mircea.La Cozia", "Rasaritul lunei. La Tismana", "Mormintele. La Dgagasani."Latura clasica e ilustrata de epistole, fabule, satire( "Satira. Duhului meu")
Umbra lui Mircea. La Cozia
Semnificatia titlului:
Titlul este alcatuit din 2 sintagme despartite de punct, prima amintind personalitatea domnitorului Mircea cel Batran, iar cea de-a doua e numele manastirii ctitorite de domnitor, care I-a inspirat poetului versurile, dupa marturisirea acestuia in urma unui voiaj.
Compozitia:
Poezia este structurata in 16 strofe, dispuse in catrene, grupate in cateva secvente poetice, corespunzand speciilor lirice in care se incadreaza. Astfel, primele 7 strofe reprezinta un pastel romantic, ce descrie cadrul natural nocturn in care isi face aparitia fantoma lui Mircea cel Batran. Atmosfera misterioasa, tipic romantica, care produce emotie si infiorare este realizata cu ajutorul unor imagini vizuale construite printr-o enumerare complementului circumstantial de loc( "dintr-o pestera", "din rapa","de pe stanca", "printer iarba"etc.), a verbelor la prezentul etern("iese", "impresoara", "se cobor", " se misca"). Natura este umanizata, elementele cadrului natural participand emotional la intamplarile miraculoase la care eul liric este martor: "muschiul zidului se misca", "raul inapoi se trage", "muntii varful isi clatesc".
Totodata imaginile sunt hiperbolizate pentru a realiza momentul coplesitor al aparitiei fantomei, la semnul careia: "Ostiri, taberi fara numar imprejuru-I inviez…". Autoritatea personalitatii domnitorului si impactul pe care il are asupra elementelor cadrului natural si a eului liric sunt illustrate si prin intermediul propozitiilor scurte si a punctelor de suspensie, care contribuie la accentuarea sentimentelor de admiratie a eului liric martor la aceasta scena: "Iese ...vine catre tarmuri…sta in preajma ei priveste…". Prin verbul la imperativ "ascultati" eul liric se adreseaza direct elementelor naturii inconjuratoare printr-o intoarcere in trecut, rememorand faptele glorioase ale domnitorului ce a dat sperante romanilor si I-a ingrozit pe dusmanii de atunci. In strofa urmatoare eului liric se adreseaza direct Oltului printr-o invocatie alcatuita dintr-o interogatie retorica si un vocativ, dorind sa afle identitatea celui ce a produs atata emotie in randul elementelor naturii. Ultimele strofe ale secventei confirma identitatea marelui voievod, la auzul numelui sau, intreaga natura personificata reactionand cu admiratie.
Urmatoarea secventa lirica, alcatuita din 5 strofe este o oda inchinata personalitatii domnitorului caruia eul liric I se adreseaza direct in numele tuturor romanilor, omagiind eforturile lui pentru pastrarea integritatii teritoriale: "Sarutare umbra veche. Primeste inchinaciune De la fiii Romaniei care tu o ai cinstit." Patriotismul domnitorului este exprimat printr-o inlantuire de metafore, care ilustreaza razboaiele drepte purtate de domnitor, daruirea de care adat dovada : "Intreprinderea-ti fu dreapta, a fost nobila si mare." In finalul secventei poetul aminteste un alt nume al istoriei nationale – Mihai Viteazul, pentru a accentua ideea luptii pentru libertate si independenta a contemporanilor sai, care se simt marunti, in antiteza cu acesti eroi ai neamului.
Urmatoarea secventa lirica, alcatuita din 2 strofe este o meditatie filozofica pe tema trecerii timpului, a trecutului plin de "fapte stralucite", dar si de tristete din cauza multor razboaie purtate pe care poetul le condamna, numindu-le metaforic "bici groaznec". Din acest punct de vedere prezentul este superior datorita progresului si a civilizatiei, care au infratit popoarele "prin stiinte si prin arte", asigurand linistea omenirii.
Ultimele 2 strofe ale poeziei readuc imaginea initiala a tabloului nocturn, in care noaptea, personificata isi intinde mantia pretutindeni, acompaniata de groaza atunci cand fantoma intra in mormant.
Comparatia din finalul poeziei: "tunurile cele-nalte Ca fantome de mari veacuri pe eroii lor jelesc") accentueaza rolul pilduitor pe care momentele glorioase din trecutul istoric il au asupra eului liric si a intregii naturi.
Poezia se incheie cu aceeasi imagine auditiva a valurilor Oltului, care lovesc ritmic zidul vechi al manastirii, comparate cu generatiile care s-au succedat, ideea ce subliniaza inca o data permanenta si continuitatea romanilor pe aceste meleaguri.
Poezia are muzicalitate deosebita, conferita de versul lung, cu masura de 15 silabe, de alternbarea ritmului dactilic si iambic, dar si de unele figuri ale sunetului, cum este asonanta din primul vers al poeziei: "Ale turnurilor umbre peste unde stau culcate."
Teme precum redesteptarea constiintei nationale, unitatea tuturor romanilor. Se regasesc in opera scriitorilor vremii.
Un rol important il are aparitia revistei "Dacia literara", care promova aceleasi valori.
Literatura pasoptista se caracterizeaza printr-o simbioza a celor doua curente literare: clasicismul si romantismul.
Unul dintre poetii epocii, care ilustreaza foarte bine aceasta simbioza in opera sa este Grigore Alexandresu. Latura romantica a creatiei sale e ilustrata de meditatii pe tema trecutului istoric, a ruinelor, precum "Umbra lui Mircea.La Cozia", "Rasaritul lunei. La Tismana", "Mormintele. La Dgagasani."Latura clasica e ilustrata de epistole, fabule, satire( "Satira. Duhului meu")
Umbra lui Mircea. La Cozia
Semnificatia titlului:
Titlul este alcatuit din 2 sintagme despartite de punct, prima amintind personalitatea domnitorului Mircea cel Batran, iar cea de-a doua e numele manastirii ctitorite de domnitor, care I-a inspirat poetului versurile, dupa marturisirea acestuia in urma unui voiaj.
Compozitia:
Poezia este structurata in 16 strofe, dispuse in catrene, grupate in cateva secvente poetice, corespunzand speciilor lirice in care se incadreaza. Astfel, primele 7 strofe reprezinta un pastel romantic, ce descrie cadrul natural nocturn in care isi face aparitia fantoma lui Mircea cel Batran. Atmosfera misterioasa, tipic romantica, care produce emotie si infiorare este realizata cu ajutorul unor imagini vizuale construite printr-o enumerare complementului circumstantial de loc( "dintr-o pestera", "din rapa","de pe stanca", "printer iarba"etc.), a verbelor la prezentul etern("iese", "impresoara", "se cobor", " se misca"). Natura este umanizata, elementele cadrului natural participand emotional la intamplarile miraculoase la care eul liric este martor: "muschiul zidului se misca", "raul inapoi se trage", "muntii varful isi clatesc".
Totodata imaginile sunt hiperbolizate pentru a realiza momentul coplesitor al aparitiei fantomei, la semnul careia: "Ostiri, taberi fara numar imprejuru-I inviez…". Autoritatea personalitatii domnitorului si impactul pe care il are asupra elementelor cadrului natural si a eului liric sunt illustrate si prin intermediul propozitiilor scurte si a punctelor de suspensie, care contribuie la accentuarea sentimentelor de admiratie a eului liric martor la aceasta scena: "Iese ...vine catre tarmuri…sta in preajma ei priveste…". Prin verbul la imperativ "ascultati" eul liric se adreseaza direct elementelor naturii inconjuratoare printr-o intoarcere in trecut, rememorand faptele glorioase ale domnitorului ce a dat sperante romanilor si I-a ingrozit pe dusmanii de atunci. In strofa urmatoare eului liric se adreseaza direct Oltului printr-o invocatie alcatuita dintr-o interogatie retorica si un vocativ, dorind sa afle identitatea celui ce a produs atata emotie in randul elementelor naturii. Ultimele strofe ale secventei confirma identitatea marelui voievod, la auzul numelui sau, intreaga natura personificata reactionand cu admiratie.
Urmatoarea secventa lirica, alcatuita din 5 strofe este o oda inchinata personalitatii domnitorului caruia eul liric I se adreseaza direct in numele tuturor romanilor, omagiind eforturile lui pentru pastrarea integritatii teritoriale: "Sarutare umbra veche. Primeste inchinaciune De la fiii Romaniei care tu o ai cinstit." Patriotismul domnitorului este exprimat printr-o inlantuire de metafore, care ilustreaza razboaiele drepte purtate de domnitor, daruirea de care adat dovada : "Intreprinderea-ti fu dreapta, a fost nobila si mare." In finalul secventei poetul aminteste un alt nume al istoriei nationale – Mihai Viteazul, pentru a accentua ideea luptii pentru libertate si independenta a contemporanilor sai, care se simt marunti, in antiteza cu acesti eroi ai neamului.
Urmatoarea secventa lirica, alcatuita din 2 strofe este o meditatie filozofica pe tema trecerii timpului, a trecutului plin de "fapte stralucite", dar si de tristete din cauza multor razboaie purtate pe care poetul le condamna, numindu-le metaforic "bici groaznec". Din acest punct de vedere prezentul este superior datorita progresului si a civilizatiei, care au infratit popoarele "prin stiinte si prin arte", asigurand linistea omenirii.
Ultimele 2 strofe ale poeziei readuc imaginea initiala a tabloului nocturn, in care noaptea, personificata isi intinde mantia pretutindeni, acompaniata de groaza atunci cand fantoma intra in mormant.
Comparatia din finalul poeziei: "tunurile cele-nalte Ca fantome de mari veacuri pe eroii lor jelesc") accentueaza rolul pilduitor pe care momentele glorioase din trecutul istoric il au asupra eului liric si a intregii naturi.
Poezia se incheie cu aceeasi imagine auditiva a valurilor Oltului, care lovesc ritmic zidul vechi al manastirii, comparate cu generatiile care s-au succedat, ideea ce subliniaza inca o data permanenta si continuitatea romanilor pe aceste meleaguri.
Poezia are muzicalitate deosebita, conferita de versul lung, cu masura de 15 silabe, de alternbarea ritmului dactilic si iambic, dar si de unele figuri ale sunetului, cum este asonanta din primul vers al poeziei: "Ale turnurilor umbre peste unde stau culcate."
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 20 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :