Statistics:
Visits: 1,587 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei "Rugaciune" de Octavian Goga
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei "Rugaciune" de Octavian Goga |
Apruta in septembire 1905, in ‘Luceafarul’-revista tinerimii romane de la Budapesta-peozia , ‘Rugaciune’ de O. Goga va fi reprodusa, cateva luni mai tarziu, in volumul ‘Poezii’ pe care-l deschide, ca arta poetica explicita.
Discursul liric debuteaza sub semnul confesiunii unui eu lyric tensionat de suferinta, dar si de nadejde. El traieste presetimentul misiunii sale creatoare pe care il marturiseste lui Dumnezeu intr-o tanguitoare ‘rugaciune’. Momentul de singuratate in cae fiinta umana se afla sub pavaza divina pregateste, in zbucium sufletesc, nasterea harului si a poeziei.
Omul creator se gaseste ingenunchiat in fata ‘Parintelui’ ceresc si in vecinatatea ‘stralucirii’ divine : ‘Eu cad neputincios ‘stapane’ /In fata stralucirii tale’.
Marturisindu-si starea de ratacire, de istorvire si deruta zbuciumul ‘dorurilor’ si al ‘patimilor’ proprii fiecarui ‘rost’ menesc –deci si siesi- eusl liric opune tutror acestora ‘durerea altor inimi, amarul, ‘truda’ seculare si ‘jaela unei lumi’.
Cutremurata de mustrarea nerostita a celor ‘ramasi in urma’ –sintagma ambigua ce trimite fie spre cei napastuitit inapoiati, fie spre stamosi, spre trecut- fiinta ce se roaga asteapta protectia si interventia divina, capabila sa o purifice si sa ii dea puterea de a iesi din cercul sufocant al propriilor sentimente.
Patetic, eul invoca un miracol asteptat de intreaga sa fiinta, fara ed care constiinta sa nu si-ar putea gasi impacarea : uitarea, prin interventia gratiei divine, a propiului sine si substituriea lui cu sufletul colectiv.
Inlocuirea, in sufletul personal al eului, a ‘dorurilor’ si ‘ispitelor’ idividuale cu plansul anonim al celor multi si cu geamatul ‘umilitilor din umbra’ va fi echivalent cu acordarea harului.
‘Vazul indreptat spre ceilalt, inima ce plange ‘ de durerea altor inimi’. ‘durerea lor infricosata’ coboarata in propria inima va schimba conditia de solidar a eului liric, iar viata sa ratacitoare va capata sens prin exemplaritatea punerii ei in slujba colectivitatii.
Un nou destin, devenit exponential prin asumarea unei intregi istorii a suferintei si exemplar prin creatie, va face din poet o constiinta indurerata a neamului sau. Solocitand, nu protectia divina a destinului sau particular, omenesc, ci investirea sa ca mesager al transcendentei in lumea umana, ca Mesia, poetul va primi puterea magica a cuvantului sacru, ce, odata rostit, instituie fapta.
Acesta e cuvantul poetic de natura orfica ce va da expresie si individualitate ‘plansului’ si ‘geamatului’ pastrandu-le intacte puterea de a cutremura : ‘Da-mi tot amarul, toata truda /Atator doruri fara leacuri / Da-mi viforul in care urla si gem robiile de veacuri /De mult gem umiliti-n umbra /Cu umeri garbovi de povara /Durerea lor infricosata /In inima tu mi-o coboara.
Forta ‘viforului, a ‘furtunii’ va insufleti cuvantul poetic – marturia suferintei nerostite pana la el – conferindu-i sonoritatea ‘de arama’ a trambitelor apocalipsei. Rememorarea unui trecut ‘infricosat’, pemonitia revoltei si a rascumpararii, epifanie si apoteoza – poezia va fi ‘cantarea patimirii noastre.
Discursul liric debuteaza sub semnul confesiunii unui eu lyric tensionat de suferinta, dar si de nadejde. El traieste presetimentul misiunii sale creatoare pe care il marturiseste lui Dumnezeu intr-o tanguitoare ‘rugaciune’. Momentul de singuratate in cae fiinta umana se afla sub pavaza divina pregateste, in zbucium sufletesc, nasterea harului si a poeziei.
Omul creator se gaseste ingenunchiat in fata ‘Parintelui’ ceresc si in vecinatatea ‘stralucirii’ divine : ‘Eu cad neputincios ‘stapane’ /In fata stralucirii tale’.
Marturisindu-si starea de ratacire, de istorvire si deruta zbuciumul ‘dorurilor’ si al ‘patimilor’ proprii fiecarui ‘rost’ menesc –deci si siesi- eusl liric opune tutror acestora ‘durerea altor inimi, amarul, ‘truda’ seculare si ‘jaela unei lumi’.
Cutremurata de mustrarea nerostita a celor ‘ramasi in urma’ –sintagma ambigua ce trimite fie spre cei napastuitit inapoiati, fie spre stamosi, spre trecut- fiinta ce se roaga asteapta protectia si interventia divina, capabila sa o purifice si sa ii dea puterea de a iesi din cercul sufocant al propriilor sentimente.
Patetic, eul invoca un miracol asteptat de intreaga sa fiinta, fara ed care constiinta sa nu si-ar putea gasi impacarea : uitarea, prin interventia gratiei divine, a propiului sine si substituriea lui cu sufletul colectiv.
Inlocuirea, in sufletul personal al eului, a ‘dorurilor’ si ‘ispitelor’ idividuale cu plansul anonim al celor multi si cu geamatul ‘umilitilor din umbra’ va fi echivalent cu acordarea harului.
‘Vazul indreptat spre ceilalt, inima ce plange ‘ de durerea altor inimi’. ‘durerea lor infricosata’ coboarata in propria inima va schimba conditia de solidar a eului liric, iar viata sa ratacitoare va capata sens prin exemplaritatea punerii ei in slujba colectivitatii.
Un nou destin, devenit exponential prin asumarea unei intregi istorii a suferintei si exemplar prin creatie, va face din poet o constiinta indurerata a neamului sau. Solocitand, nu protectia divina a destinului sau particular, omenesc, ci investirea sa ca mesager al transcendentei in lumea umana, ca Mesia, poetul va primi puterea magica a cuvantului sacru, ce, odata rostit, instituie fapta.
Acesta e cuvantul poetic de natura orfica ce va da expresie si individualitate ‘plansului’ si ‘geamatului’ pastrandu-le intacte puterea de a cutremura : ‘Da-mi tot amarul, toata truda /Atator doruri fara leacuri / Da-mi viforul in care urla si gem robiile de veacuri /De mult gem umiliti-n umbra /Cu umeri garbovi de povara /Durerea lor infricosata /In inima tu mi-o coboara.
Forta ‘viforului, a ‘furtunii’ va insufleti cuvantul poetic – marturia suferintei nerostite pana la el – conferindu-i sonoritatea ‘de arama’ a trambitelor apocalipsei. Rememorarea unui trecut ‘infricosat’, pemonitia revoltei si a rascumpararii, epifanie si apoteoza – poezia va fi ‘cantarea patimirii noastre.
Tag-uri: rugaciune, octavian goga, poezii |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :