FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,427
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Licurg, legendarul legislator spartan

Tag-uri Populare


cariera   actrita   istorie   antichitate   televiziune   model   muzica   personalitati   cantareata   viata   hollywood   relatie   celebritate   copilarie   filme   actor   moda   familie   teatru   vedeta   pasiune   evolutie   artist   succes   cantaret   bucuresti   artista   fotbalist   new york   prezentatoare   playboy   arta   talent   prezentator   designer   sport  

All Tags

Famous Forum

 

Licurg, legendarul legislator spartan

 Q:   Intreaba despre Licurg, legendarul legislator spartan       
Este greu de depăşit îndoiala cu care Plutarh, celebrul autor al Vieţilor paralele, marchează începutul biografiei lui Licurg, om şi zeu (al luminii), personaj cu trăsături reale, dar învăluite în ceaţă legendară. Şi este greu deoarece viaţa lui Licurg este plasată în secolul al IX-lea î.e.n., epocă ce pentru grecii antici se află încă la început de lume. Această „întarziere" istorică a Eladei, ţinut vecin (deci supus influenţelor) cu o zonă a lumii în care se consumaseră mileniile marilor drame ale civilizaţiilor antice, Orientul, este explicabilă, într-o oarecare măsură, prin distanţa care separă, în timp, cele două mari invazii în urma cărora s-a constituit Grecia antică. Astfel, între primul val, al aheilor, împreună cu cel intermediar şi de mai mică amploare, al eolienilor şi valul dorian este un interval de un mileniu. Spartanul Licurg, ridicat dintre dorieni, este ulterior începutului invaziei doriene (secolul al XII-lea î.e.n.) cu peste trei veacuri, ceea ce nu înseamnă mare lucru în fixaţia istorică, ţinand seama de violenţa invaziei doriene , dar şi de durata ei (de abia în secolul al IX-lea aceasta coboară în Pelopones).

Apariţia lui Licurg în viaţa publică spartană a fost pentru cuceritorii dorieni salutară. Insuficient fixaţi, stăpanind cu precaritate populaţia aheeană supusă, avand de făcut faţă unor numeroase disensiuni şi dezordini interne, care sfaşiau Laconia, puterea spartană se clătina grav. înţelepciunea lui Licurg, unchiul unuia din cei doi regi simultani ai Spartei, străfulgera, în forme scurte, „laconice", contextul tulbure al statului, contribuind la stabilizarea vieţii publice, la întărirea puterii spartane. în momentul guvernării lui Licurg, pentru că acesta, fie ca unchi al regelui, fie chiar ca rege (Herodot), a guvernat efectiv, dorienii spartani stăpaneau numai Laconia. Oranduirea sclavagistă a Spartei a avut marca ei.

Cunoscută mai ales sub numele de „comunitatea egalilor", Sparta avea în frunte o minoritate doriana privilegiată; membrii acesteia, omoioi (egali), erau singurii care purtau numele cetăţii. Spartanii erau divizaţi în trei philii gentilice (de origine doriana), apoi în opt, care stăpaneau districtele (oba) statului. Toţi spartanii în varstă de peste 30 de ani făceau parte din adunarea poporului (Apela sau! Ecclesia). Ecclesia era, practic, lipsită de putere, membrii obişnuiţi neputand lua cuvantul, iar votul era exprimat numai prin aclamaţii. în vremea lui Licurg. conducerea era exercitată de consiliul bătranilor (Gerusia) împreună cu cei doi regi simultani. Gerusia era compusă din 28 de spartani influenţi, trecuţi de 60 de ani, aleşi pe viaţă de Ecclesia. Cei doi regi aparţineau celor două dinastii, coboratoare din Agis si Euripon, neanrudite, ba chiar se pare că una era doriana, cealaltă aheeană.

Ei aveau, în vremea lui Licurg, puteri considerabile, dar condiţionate de necesitatea ca hotărarile unuia să fie sancţionate de celălalt, în domeniile cultului, militar, legislativ. începand din secolul al VII-lea î.e.n., puterea regală a început a fi limitată de efori, pană cand deveni, în secolul al Vl-lea î.e.n., formală; eforii, al căror nume se trage din verbul ephorao (a observa), erau magistraţi aleşi de Ecclesia pe termen de un an, în număr de cinci şi erau însărcinaţi cu supravegherea întregii vieţi publice, cu tezaurul, cu mobilizarea şi comanda armatei, cu educaţia tinerilor. Egalilor (in epoca de apogeu erau cam 9000 de spartani) le era interzisă orice fel de muncă; ei trăiau din produsele lotului de pămant (kleroi) ce-l posedau, lucrat de către membrii păturilor ..inferioare" ale societăţii. Bunurile erau aduse la masa co-muncă (phciditia), obligatorie; familia spartană nu avea decat rolul de a perpetua vigoarea neamului, bărbatul întalnindu-şi nevasta pe ascuns, după care revenea la dormitorul războinicilor, al „frăţiei comesenilor" (sisitia) din care făcea parte. Exista, în context, indiferenţă la adulter, femeia spartană fiind mai liberă decat în alte cetăţi, constituind pentru ceilalţi greci subiect scandalos.

O altă pătură socială, provenită din randul aheilor, probabil mai înstăriţi, era formată de perieci (peri = periferie + oiken = a locui), care populau circa 100 de aşezări rurale plasate la periferia geografică a statului. Periecii aveau libertate personală, se ocupau cu meşteşugurile, comerţul, uneori şi cu agricultura, aveau în stăpanire bunuri şi mijloace de producţie, prestau serviciul militar în caz de război. Lipsiţi de drepturi politice, periecii erau supuşi la diverse corvezi şi, desigur, plăteau impozite. Aheii săraci, supuşi de cuceritorii dorieni, formau clasa hiloţilor, sclavi ai statului, singurul în drept să hotărască asupra lor; erau principala forţă productivă în agricultură.


Tag-uri: istorie, antichitate, personalitati



Categorie: Celebritati  - ( Celebritati - Archiva)

Data Adaugarii: 06 November '10


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :