Statistics:
Visits: 7,014 Votes: 12 Fame Riser |
Fame Rank
6.8
Fame Riser
|
|||||||||||
Lacul de Mihai Eminescu - argumentare ca este opera lirica
Q: | Intreaba despre Lacul de Mihai Eminescu - argumentare ca este opera lirica |
Mihai Eminescu este cel mai mare poet roman apartinand perioadei marilor clasici si este autorul unei opere unice prin profunzime, originalitate si valoare artistica. Dragostea si natura sunt teme permanente ale poeziei.
fuziunea om-natura pare sa fie unul dintre conceptele populare ce l-a atras si pe Eminescu. Poezia "Lacul" a fost publicata pentru prima oara pe 1 septembrie 1876 in revista societatii "Junimea" de la Iasi.
Ca in orice opera lirica, ideea poetica centrala se refera la un sentiment
- cel de dragoste -, in stransa legatura cu acesta fiind exprimate si sentimentele eului liric. Aceste sentimente sunt communicate in mod direct de catre eul liric care se adresaeza doar siesi. Asa se explica faptul ca in poezie nu exista actiune, personaje sau narator, elemente s pecifice opice.
Aici, cel care se confeseaza este eul liric care isi exprima direct senti-
mentele, si anume dorinta arzatoare a indragostitului de implinire a iubirii, vis ce remane irealizabil.
In opera, prezenta eului liric este reliefata prin folosirea formelor pro-nominale si verbale la persoana I singular (eu trec, ascult, astept, suspin si sufar).
Titlul desemneaza unul dintre elementele cadrului natural, lacul, a
carui imagine predomina peisajul si in jurul caruia se grupeaza alte elemente ale cadrului natural: nuferii, trestiile, barca, vantul si luna, realizand cadrul natural specific liricii romantice alcatuite dintr-o natura luxurianta, eterna, martora a unei iubiri profunde.
Prima strofa se deschide cu imaginea feerica a lacului "albastru" incarcat cu "nuferi galbeni" si care tresare in "cercuri albe", imagine ce sugereaza o atmosfera de calm. Lacul este o oglinda in care se reflecta atat lumea exte-rioara cat si lumea interioara. Astfel lacul, ca element al cadrului natural preia zbuciumul sufletesc al poetului determinat de asteptarea iubirii, lacul cutremurand o barca.
In strofa a doua este infatisat motivul asteptarii prezentat insa ca o posibilitate, dovada fiind adverbul "parca" repetat. Tot ca o posibilitate apa-re si gestul tandru al imbratisarii si acest lucru este dovedit prin folosirea verbelor la modul conjunctiv. Poetul nu face portretul iubitei, insa prezenta sa este evidentiata prin folosirea pronumelui personal "ea" scris altfel. "Ea" nu este insa o entitate fizica, fiind de fapt simbolul iubirii ideale pe care poetul o doreste indeplinita in decorul de basm al lacului.
Urmatoarele doua strofe cuprind acest vis de iubire neimplinit general de starea de asteptare si singuratate. Cei doi indragostiti fascinati de frumu-setea naturii, vor pluti in "luntrea mica" acompaniati de sunetul melodios al apei si ocrotiti de lumina "blandei lune".
Finalul operei este cel al deceptiei totale, provocat de neindeplinirea dorintei. Astfel visul poetului I-a sfarsit iar acesta se trezeste la realitatea trista si cruda.
Ideea poetica si sentimentele sunt exprimate in mod direct prin inter-mediului limbajului figurat, cu ajutorul unor procedee artistice precum epitetele "lacul codrilor albastru, nuferi galbeni" -epitete cromatice, "blandei lune, luntrea mica" etc. Este prezenta personificarea "el (lacul) cutremura o barca". Sunt prezente aliteratia "suspin si sufar" si asonantele "parc-ascult si parc-astept" si "unduioasa apa sune". Prin folosirea acestor figuri de stil, ca in orice opera lirica, se creeaza imagini artistice vizuale si auditive ("lumina blandei lune/vantul lin fosneasca"), prin a caror imbinare poetul sugereaza, ca in orice opera lirica, o anumita atmosfera poetica, subiectiva, caracterizata printr-o usoara resemnare (in strofa a cincea) caci farmecul naturii diminueaza tristetea.
intrunind aceste trasaturi -prezenta sentimentelor si exprimarea lor directa prin intermediul unor figuri de stil, prezenta eului liric -poezia "Lacul" are notele definitorii ale operelor lirice, incadrându-se genului literar respectiv datorita lirismului, care "inseamna tocmai dezvaluirea personalitatii latente a lucrurilor", deoarece "pentru poet, fiecare lucru are lui", iar prin personaliatate se intelege "sufletul tainic din lucruri". (Nicolae Manolescu, Aparente paradoxuri despre poezie)
Astfel, prin sinceritatea sentimentelor si prin simplitatea formei, Mihai Eminescu gaseste drumul cel mai scurt, dar si cel mai rapid si fascinant in acelasi timp de a ajunge la sufletul cititorului.
fuziunea om-natura pare sa fie unul dintre conceptele populare ce l-a atras si pe Eminescu. Poezia "Lacul" a fost publicata pentru prima oara pe 1 septembrie 1876 in revista societatii "Junimea" de la Iasi.
Ca in orice opera lirica, ideea poetica centrala se refera la un sentiment
- cel de dragoste -, in stransa legatura cu acesta fiind exprimate si sentimentele eului liric. Aceste sentimente sunt communicate in mod direct de catre eul liric care se adresaeza doar siesi. Asa se explica faptul ca in poezie nu exista actiune, personaje sau narator, elemente s pecifice opice.
Aici, cel care se confeseaza este eul liric care isi exprima direct senti-
mentele, si anume dorinta arzatoare a indragostitului de implinire a iubirii, vis ce remane irealizabil.
In opera, prezenta eului liric este reliefata prin folosirea formelor pro-nominale si verbale la persoana I singular (eu trec, ascult, astept, suspin si sufar).
Titlul desemneaza unul dintre elementele cadrului natural, lacul, a
carui imagine predomina peisajul si in jurul caruia se grupeaza alte elemente ale cadrului natural: nuferii, trestiile, barca, vantul si luna, realizand cadrul natural specific liricii romantice alcatuite dintr-o natura luxurianta, eterna, martora a unei iubiri profunde.
Prima strofa se deschide cu imaginea feerica a lacului "albastru" incarcat cu "nuferi galbeni" si care tresare in "cercuri albe", imagine ce sugereaza o atmosfera de calm. Lacul este o oglinda in care se reflecta atat lumea exte-rioara cat si lumea interioara. Astfel lacul, ca element al cadrului natural preia zbuciumul sufletesc al poetului determinat de asteptarea iubirii, lacul cutremurand o barca.
In strofa a doua este infatisat motivul asteptarii prezentat insa ca o posibilitate, dovada fiind adverbul "parca" repetat. Tot ca o posibilitate apa-re si gestul tandru al imbratisarii si acest lucru este dovedit prin folosirea verbelor la modul conjunctiv. Poetul nu face portretul iubitei, insa prezenta sa este evidentiata prin folosirea pronumelui personal "ea" scris altfel. "Ea" nu este insa o entitate fizica, fiind de fapt simbolul iubirii ideale pe care poetul o doreste indeplinita in decorul de basm al lacului.
Urmatoarele doua strofe cuprind acest vis de iubire neimplinit general de starea de asteptare si singuratate. Cei doi indragostiti fascinati de frumu-setea naturii, vor pluti in "luntrea mica" acompaniati de sunetul melodios al apei si ocrotiti de lumina "blandei lune".
Finalul operei este cel al deceptiei totale, provocat de neindeplinirea dorintei. Astfel visul poetului I-a sfarsit iar acesta se trezeste la realitatea trista si cruda.
Ideea poetica si sentimentele sunt exprimate in mod direct prin inter-mediului limbajului figurat, cu ajutorul unor procedee artistice precum epitetele "lacul codrilor albastru, nuferi galbeni" -epitete cromatice, "blandei lune, luntrea mica" etc. Este prezenta personificarea "el (lacul) cutremura o barca". Sunt prezente aliteratia "suspin si sufar" si asonantele "parc-ascult si parc-astept" si "unduioasa apa sune". Prin folosirea acestor figuri de stil, ca in orice opera lirica, se creeaza imagini artistice vizuale si auditive ("lumina blandei lune/vantul lin fosneasca"), prin a caror imbinare poetul sugereaza, ca in orice opera lirica, o anumita atmosfera poetica, subiectiva, caracterizata printr-o usoara resemnare (in strofa a cincea) caci farmecul naturii diminueaza tristetea.
intrunind aceste trasaturi -prezenta sentimentelor si exprimarea lor directa prin intermediul unor figuri de stil, prezenta eului liric -poezia "Lacul" are notele definitorii ale operelor lirice, incadrându-se genului literar respectiv datorita lirismului, care "inseamna tocmai dezvaluirea personalitatii latente a lucrurilor", deoarece "pentru poet, fiecare lucru are
Astfel, prin sinceritatea sentimentelor si prin simplitatea formei, Mihai Eminescu gaseste drumul cel mai scurt, dar si cel mai rapid si fascinant in acelasi timp de a ajunge la sufletul cititorului.
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 21 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :