Statistics:
Visits: 1,323 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Tehnici narative folosite in romanul Rascoala scris de Liviu Rebreanu-a doua parte
Q: | Intreaba despre Tehnici narative folosite in romanul Rascoala scris de Liviu Rebreanu-a doua parte |
Modelul apartine tehnicii cinematografice si presupune montajul alternant al planurilor narative. Naratorul urmareste revolta pe mai multe scene: Lespezi, Gliganu, Amara. Intamplarile de la conacul Nadinei - siluirea mo-sieritei de catre Petre Petre, uciderea acesteia de catre Toader Strambu si jaful - sunt contrapunctate de scena rafuielii cu feciorul arendasului Platamonu. Astfel construita, densitatea temporala a faptelor creeaza impresia unei energii dezlantuite ce vine din mai multe surse. Amploarea evenimentelor imprima deschiderea si monumentalitatea epopeica despre care vorbeste G. Calinescu: „Epopeea debuteaza incet, ca un cer innourat, devine bubuitoare spre mijloc si se calmeaza la sfarsit" (Istoria literaturii romane...). Punctul culminant al exploziei de furie si ura, re
Adevarata materie investigata de Rebreanu in acest roman este sufletul colectiv si psihologia multimii. Eroii par a trai izolat, dar legaturi subterane si o patima ascunsa ii unesc, pana la a se lasa prinsi intr-un joc condus de forte mai presus de propria lor vointa sau constiinta.
Pana sa ajunga la acest nucleu epic decisiv care este revolta, naratorul noteaza detalii particulare, schiteaza portrete, individualizeaza voci gatuite de suferinta si ura sau noteaza fapte si ganduri pregatitoare, ca si cum ar merge pe firul mai multor izvoare. Unirea acestor fire disparate, dar comunicand subteran, se produce in momentul confruntarii cu boierul Miron Iuga. Acum se va declansa explozia colectiva sub forma unui fluviu ce nu mai poate fi stavilit. G. Calinescu a delimitat cateva momente decisive in cristalizarea revoltei, momente ce reflecta mecanismele psihologiei colective: pregatirea lenta a atmosferei de nemultumire, raspandirea ideilor, revolta pasiva prin respingerea fagaduielilor date de autoritati, disolutia treptata a oricarei autoritati, crearea miturilor, dezlantuirea bestialitatii cu declansarea instinctului de turma, miscarilor si actiunilor, frica teribila de moarte si restabilirea sentimentului de dependenta. Arta scriitorului consta in a conduce si controla mereu aceasta con-centrare de energii, in a reliefa intregul in fiecare dintre secventele revoltei si in a face prezent mereu suflul amenintator si rece al rascoalei.
Amploarea acestei dezlantuiri zdrobeste prin dimensiunile sale orice individualitate si ii arunca pe toti in aceeasi valtoare.
Romanul afirma din plin prezenta unui ritm interior rezultat chiar din ritmul existentei, iar imaginile vizuale si auditive, deosebit de plastice, produc o senzatie puternica de realitate. Precizia cu care autorul inregistreaza ceea ce spun personajele, multimea frazelor memorabile sau tipicitatea replicilor in care se incifreaza o experienta de viata densa, toate dovedesc calitatile unei arte exceptionale.
primate prea multa vreme, este magistral construit in episodul confruntarii dintre tarani si boierul Miron Iuga, care ramane inflexibil in modul de a vedea problema pamantului. A revin toate aspectele narative aparute pe parcursul romanului: acumularea nemultumirilor, intrebarile cand ferme, cand ezitante ale vocilor din multime, calmul aparent, si, dupa impuscarea taranului, explozia necontrolata a furiei a carei victima va fi boierul. Acest episod are valoarea unui nucleu epic central ce concentreaza rascoala cu toate momentele ei. Dupa reprimarea armata a revoltei, naratiunea isi reia ritmul lent si lumea pare a se reaseza in matca ei.
Adevarata materie investigata de Rebreanu in acest roman este sufletul colectiv si psihologia multimii. Eroii par a trai izolat, dar legaturi subterane si o patima ascunsa ii unesc, pana la a se lasa prinsi intr-un joc condus de forte mai presus de propria lor vointa sau constiinta.
Pana sa ajunga la acest nucleu epic decisiv care este revolta, naratorul noteaza detalii particulare, schiteaza portrete, individualizeaza voci gatuite de suferinta si ura sau noteaza fapte si ganduri pregatitoare, ca si cum ar merge pe firul mai multor izvoare. Unirea acestor fire disparate, dar comunicand subteran, se produce in momentul confruntarii cu boierul Miron Iuga. Acum se va declansa explozia colectiva sub forma unui fluviu ce nu mai poate fi stavilit. G. Calinescu a delimitat cateva momente decisive in cristalizarea revoltei, momente ce reflecta mecanismele psihologiei colective: pregatirea lenta a atmosferei de nemultumire, raspandirea ideilor, revolta pasiva prin respingerea fagaduielilor date de autoritati, disolutia treptata a oricarei autoritati, crearea miturilor, dezlantuirea bestialitatii cu declansarea instinctului de turma, miscarilor si actiunilor, frica teribila de moarte si restabilirea sentimentului de dependenta. Arta scriitorului consta in a conduce si controla mereu aceasta con-centrare de energii, in a reliefa intregul in fiecare dintre secventele revoltei si in a face prezent mereu suflul amenintator si rece al rascoalei.
Amploarea acestei dezlantuiri zdrobeste prin dimensiunile sale orice individualitate si ii arunca pe toti in aceeasi valtoare.
Romanul afirma din plin prezenta unui ritm interior rezultat chiar din ritmul existentei, iar imaginile vizuale si auditive, deosebit de plastice, produc o senzatie puternica de realitate. Precizia cu care autorul inregistreaza ceea ce spun personajele, multimea frazelor memorabile sau tipicitatea replicilor in care se incifreaza o experienta de viata densa, toate dovedesc calitatile unei arte exceptionale.
Tag-uri: roman, comentariu, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 08 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :