Statistics:
Visits: 2,637 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Nae Catavencu din opera O noapte furtunoasa scrisa de I. L. Caragiale-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Nae Catavencu din opera O noapte furtunoasa scrisa de I. L. Caragiale-prima parte |
Personaj comic secundar, static, unidimensional, realizat in maniera realista, cu mijloacele comicului.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: prin intermediul didascaliilor; prin portretul facut de alte personaje; autocaracterizare;
- caracterizare indirecta: prin limbaj, gesturi, atitudini, mimica, ton; prin propriile actiuni, ganduri si simtiri; prin intermediul mediului social in care traieste; prin relatiile lui cu celelalte personaje; prin nume.
Conditia lui Catavencu nu este diferita de a celorlalti competitori, fiind oricand pregatit sa-si schimbe masca, sa intre in alt rol; in functie de situatie, el poate sa fie, la fel de bine, fatarnic, ipocrit, teatral, plin de sine, sentimental, patriot, orator, dar si umil, retras, neputincios.
Nae Catavencu fac e parte dintre indivizii dotati cu ambitia parvenirii politice, chiar daca, pentru moment, se dovedeste a fi insuficient pregatit, caci este nevoit sa capituleze intr-un final de magistrala viziune dramaturgica. Scopul sau unic este de a ajunge deputat si pentru aceasta uzeaza de un intreg arsenal de mijloace deioc surprinzatoare in universul contextual al operei. Cat timp detine scrisoarea compromitatoare, cheia cu care isi vede deschise portile spre deputatie, el este cel care conduce ofensiva, cel care impune conditii si se asaza pe pozitii de superioritate. In aceasta postura Catavencu apare inflexibil, orgolios, agresiv, refuzand alternativele pe care i le propune Tipatescu, desi si-ar fi putut crea o existenta comoda. Daca Dandanache isi motiveaza ambitia prin familia mea de la patuzopt in Camera", Catavencu pretinde deputatia ca lider al tinerei burghezii locale, ca si candidat al „grupului tanar, inteligent si independent". Numirea nu este insa impusa de merite sau de pozitia ocupata, ci de jocul de culise si in aceasta competitie Catavencu se prezinta inca prea putin antrenat. Conditia acestui personaj nu este diferita de a celorlalti competitori, fiind oricand pregatit sa-si schimbe masca, sa intre in alt rol; in functie de situatie el poate sa fie, la fel de bine, fatarnic, ipocrit, teatral, plin de sine, sentimental, patriot, orator, dar si umil, retras, neputincios.
Este siret si, prin stapanirea secretelor disimularii, stie sa foloseasca auditoriul in favoarea sa; pentru a impresiona alegatorii ia o poza foarte afectata, reusind sa si planga in momentele in care vorbeste despre tara.
Discursul lui Catavencu in fata alegatorilor este o mostra de insuficienta intelectuala, probata de folosirea improprie a unor cuvinte („capitalisti" pentru cei care locuiesc in capitala), enunturi adversative aberante ("Industria romana e admirabila, e sublima, putem zice, dar lipseste cu desavarsire"), cosmopolitismul prost inteles.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: prin intermediul didascaliilor; prin portretul facut de alte personaje; autocaracterizare;
- caracterizare indirecta: prin limbaj, gesturi, atitudini, mimica, ton; prin propriile actiuni, ganduri si simtiri; prin intermediul mediului social in care traieste; prin relatiile lui cu celelalte personaje; prin nume.
Conditia lui Catavencu nu este diferita de a celorlalti competitori, fiind oricand pregatit sa-si schimbe masca, sa intre in alt rol; in functie de situatie, el poate sa fie, la fel de bine, fatarnic, ipocrit, teatral, plin de sine, sentimental, patriot, orator, dar si umil, retras, neputincios.
Nae Catavencu fac e parte dintre indivizii dotati cu ambitia parvenirii politice, chiar daca, pentru moment, se dovedeste a fi insuficient pregatit, caci este nevoit sa capituleze intr-un final de magistrala viziune dramaturgica. Scopul sau unic este de a ajunge deputat si pentru aceasta uzeaza de un intreg arsenal de mijloace deioc surprinzatoare in universul contextual al operei. Cat timp detine scrisoarea compromitatoare, cheia cu care isi vede deschise portile spre deputatie, el este cel care conduce ofensiva, cel care impune conditii si se asaza pe pozitii de superioritate. In aceasta postura Catavencu apare inflexibil, orgolios, agresiv, refuzand alternativele pe care i le propune Tipatescu, desi si-ar fi putut crea o existenta comoda. Daca Dandanache isi motiveaza ambitia prin familia mea de la patuzopt in Camera", Catavencu pretinde deputatia ca lider al tinerei burghezii locale, ca si candidat al „grupului tanar, inteligent si independent". Numirea nu este insa impusa de merite sau de pozitia ocupata, ci de jocul de culise si in aceasta competitie Catavencu se prezinta inca prea putin antrenat. Conditia acestui personaj nu este diferita de a celorlalti competitori, fiind oricand pregatit sa-si schimbe masca, sa intre in alt rol; in functie de situatie el poate sa fie, la fel de bine, fatarnic, ipocrit, teatral, plin de sine, sentimental, patriot, orator, dar si umil, retras, neputincios.
Este siret si, prin stapanirea secretelor disimularii, stie sa foloseasca auditoriul in favoarea sa; pentru a impresiona alegatorii ia o poza foarte afectata, reusind sa si planga in momentele in care vorbeste despre tara.
Discursul lui Catavencu in fata alegatorilor este o mostra de insuficienta intelectuala, probata de folosirea improprie a unor cuvinte („capitalisti" pentru cei care locuiesc in capitala), enunturi adversative aberante ("Industria romana e admirabila, e sublima, putem zice, dar lipseste cu desavarsire"), cosmopolitismul prost inteles.
Tag-uri: caracterizare, personaj, literatura, opera |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 17 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :