Statistics:
Visits: 5,788 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
6.3
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Agamemnon Dandanache din opera O noapte furtunoasa scrisa de I. L. Caragiale
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Agamemnon Dandanache din opera O noapte furtunoasa scrisa de I. L. Caragiale |
Personaj comic secundar, static, unidimensional, realizat in maniera realista, cu mijloacele comicului.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: prin intermediul didascaliilor; prin portretul facut de alte personaje; autocaracterizare;
- caracterizare indirecta: prin limbaj, gesturi, atitudini, mimica, ton; prin propriile actiuni, ganduri si simtiri, prin intermediul mediului social in care traieste; prin relatiile lui cu celelalte personaje; prin nume.
Contrastul comic in caracterizarea personajului este evident. Acesta se manifesta ca o falie intre pretentiile sale politice si realitatea sa interioara, intre psihicul sau dezorientat, confuz, mecanic si ingeniozitatea si abilitatea sa politica. Dandanache este o caricatura ilara, cu o memorie in deriva, avand mani a deputatiei, pentru care uzeaza tot de arma santajului, ca si Catavencu.
Dandanache face parte dintre marile creatii ale geniului caragialian, el nefiind o solutie de final deux ex machina, ci o efigie de crepuscul social. In sistemul comediei O scrisoare pierduta personajul nu pare deloc artificial, ci vine sa sporeasca mai mult tensiunea, chiar daca, sau tocmai pentru ca el este „mai prost decat Farfuridi si mai canalie decat Catavencu". Autorul revarsa asupra lui o adevarata cascada de mijloace ale comicului, caracterizandu-l si ridiculizandu-l pana la grotesc. Faptul ca vorbeste „peltic si sasait" sporeste efectul comic.
Dandanache se afla undeva spre limita de jos a degringoladei umanului. Cu toate acestea, ramolismentul sau intelectual, automatismele, ticurile, nu-i estompeaza vanitatile politice, pentru care in fapt nu are argumente reale, oneste, ci motivatii exterioare (descendenta ereditara) sau colaterale (oportunismul, habitudinea): "familia mea de la patuzsopt (...) si eu, in toate Camerele, cu toate partidele, ca romanul impartial..."
Ca si in cazul Catavencu, si la acest personaj contrastul comic este evident. Acesta se manifesta ca o falie intre pretentiile sale politice si realitatea sa interioara, intre psihicul sau dezorientat, confuz, mecanic si ingeniozitatea si abilitatea sa politica. Dandanache este o caricatura ilara, cu o memorie in deriva, avand mania deputatiei, pentru care uzeaza tot de arma santajului, ca si Catavencu; Dandanache este insa suficient de perfid si josnic pentru a nu inapoia scrisoarea de amor, care reprezinta o garantie a unei existente linistite, comode.
„Agamita Dandanache e mai mult un balbait si un marginit mintal, simbol trist al necesitatilor electorale si lamentabil exponent de clasa. El comite nedelicatetea de a se sluji la infinit de o scrisoare compromitatoare, cazuta in mainile sale, dar se pune intrebarea daca personal are destul proces mintal pentru a-si da seama de natura morala a faptelor" (G. Calinescu).
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: prin intermediul didascaliilor; prin portretul facut de alte personaje; autocaracterizare;
- caracterizare indirecta: prin limbaj, gesturi, atitudini, mimica, ton; prin propriile actiuni, ganduri si simtiri, prin intermediul mediului social in care traieste; prin relatiile lui cu celelalte personaje; prin nume.
Contrastul comic in caracterizarea personajului este evident. Acesta se manifesta ca o falie intre pretentiile sale politice si realitatea sa interioara, intre psihicul sau dezorientat, confuz, mecanic si ingeniozitatea si abilitatea sa politica. Dandanache este o caricatura ilara, cu o memorie in deriva, avand mani a deputatiei, pentru care uzeaza tot de arma santajului, ca si Catavencu.
Dandanache face parte dintre marile creatii ale geniului caragialian, el nefiind o solutie de final deux ex machina, ci o efigie de crepuscul social. In sistemul comediei O scrisoare pierduta personajul nu pare deloc artificial, ci vine sa sporeasca mai mult tensiunea, chiar daca, sau tocmai pentru ca el este „mai prost decat Farfuridi si mai canalie decat Catavencu". Autorul revarsa asupra lui o adevarata cascada de mijloace ale comicului, caracterizandu-l si ridiculizandu-l pana la grotesc. Faptul ca vorbeste „peltic si sasait" sporeste efectul comic.
Dandanache se afla undeva spre limita de jos a degringoladei umanului. Cu toate acestea, ramolismentul sau intelectual, automatismele, ticurile, nu-i estompeaza vanitatile politice, pentru care in fapt nu are argumente reale, oneste, ci motivatii exterioare (descendenta ereditara) sau colaterale (oportunismul, habitudinea): "familia mea de la patuzsopt (...) si eu, in toate Camerele, cu toate partidele, ca romanul impartial..."
Ca si in cazul Catavencu, si la acest personaj contrastul comic este evident. Acesta se manifesta ca o falie intre pretentiile sale politice si realitatea sa interioara, intre psihicul sau dezorientat, confuz, mecanic si ingeniozitatea si abilitatea sa politica. Dandanache este o caricatura ilara, cu o memorie in deriva, avand mania deputatiei, pentru care uzeaza tot de arma santajului, ca si Catavencu; Dandanache este insa suficient de perfid si josnic pentru a nu inapoia scrisoarea de amor, care reprezinta o garantie a unei existente linistite, comode.
„Agamita Dandanache e mai mult un balbait si un marginit mintal, simbol trist al necesitatilor electorale si lamentabil exponent de clasa. El comite nedelicatetea de a se sluji la infinit de o scrisoare compromitatoare, cazuta in mainile sale, dar se pune intrebarea daca personal are destul proces mintal pentru a-si da seama de natura morala a faptelor" (G. Calinescu).
Tag-uri: caracterizare, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 17 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :