Statistics:
Visits: 2,676 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Mos Nichifor din opera Mos Nichifor Cotcariul scrisa de Ion Creanga-a doua parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Mos Nichifor din opera Mos Nichifor Cotcariul scrisa de Ion Creanga-a doua parte |
Drumul pe care-l face cu Maica, nora jupanului Strul, de la Neamt la Piatra, dezvaluie tocmai aceasta trasatura de caracter a carutasului. "Si apoi, giupanesica Maica, unde-a fi vale mare ori deal mare, s-a mai da si pe jos cate oleaca, mai ales ca acum e o frumuseta afara la camp, de turba haita! Da ia sa nu ne mai trecem vremea cu vorbele. Hai, sui giupanesica Maica, sa te duc la barbatel acasa; stiu eu cum ii treaba nevestelor celor tinere, cand nu-s barbatii cu dansele, fac zambre si trag acasa, cum trage calul la traista cu orz", le spune mos Nichifor lui Strul si Malcai inainte de a porni la drum, ca si cum aceste cuvinte ar avea rolul de a binecuvanta plecarea jupanesei. Textul este aproape ritualic si la fel par toate interventiile harabagiului pe drum. Fiecare fraza isi are sensul
Tot discursul este controlat, calculat cu buna stiinta de mos Nichifor. El se transforma astfel dintr-un simplu calauzitor in spatiu intr-un modelator de caractere. Cornel Regman vorbeste si el despre lipsa de inocenta a personajului, ca acesta intruchipeaza „calculul si politica insinuarii, a captivarii prin cuvant si comportare". Criticul il suspecteaza chiar ca este „fermecator", „mai ales fata de clientela sa feminina".
Etapele strategiei sale de seductie verbala se incheie intr-adevar cu „capitularea vrajita a victimelor", cum spune tot Regman, pentru ca „dupa aceasta, tot la doua-trei saptamani, giupanesica Maica venea la Neamt la socri si se intorcea acasa numai cu mos Nichifor, fara sa se mai teama de lup..."
In finalul povestirii naratorul revine la schema initiala, lasandu-l pe cititor sa afle ca intreaga poveste este de fapt legenda nasterii unui nume, a poreclei lui mos Nichifor, care a „cotcarit-o", adica a inselat-o, a pacalit-o pe Maica: Dupa un an, sau dupa mai multi, mos Nichifor s-au rasuflat, la un pahar de vin, catra un prieten al sau, despre intamplarea din codrul Grumazestilor si frica ce a tras giupaneasa Maica. Prietenul lui mos Nichifor s-a rasuflat si el catra alti prieteni ai sai, si de-atunci oamenii, cum is oamenii, ca sa-i puie sange rau la inima, au inceput a porecli pe mos Nichifor si a-i zice: «Nichifor Cotcariul, Nichifor Cotcariul». Si poate acum o fi oale si ulcioare, si tot Nichifor Cotcariul i-a ramas bietului om numele si pana in ziulica de astazi".
ei intrinsec. Nimic nu este spus doar de dragul de a fi spus. Mos Nichifor vorbeste in pilde si da lectii de viata: "Vezi satul ista mare si frumos? Se cheama Grumazesti. De-as ave eu atatia gonitori in ocol si d-ta atatia baieti, cati cazaci, capcauni si alte lifte spurcate au cazut morti aici din vreme in vreme, bine-ar mai fi de noi". Sau: "Am auzit si eu spunand in biserica la noi ca «Pomul care nu face roada se taie si in foc se arunca». Apoi ce-ti trebuie mai buna vorba decat asta?"
Tot discursul este controlat, calculat cu buna stiinta de mos Nichifor. El se transforma astfel dintr-un simplu calauzitor in spatiu intr-un modelator de caractere. Cornel Regman vorbeste si el despre lipsa de inocenta a personajului, ca acesta intruchipeaza „calculul si politica insinuarii, a captivarii prin cuvant si comportare". Criticul il suspecteaza chiar ca este „fermecator", „mai ales fata de clientela sa feminina".
Etapele strategiei sale de seductie verbala se incheie intr-adevar cu „capitularea vrajita a victimelor", cum spune tot Regman, pentru ca „dupa aceasta, tot la doua-trei saptamani, giupanesica Maica venea la Neamt la socri si se intorcea acasa numai cu mos Nichifor, fara sa se mai teama de lup..."
In finalul povestirii naratorul revine la schema initiala, lasandu-l pe cititor sa afle ca intreaga poveste este de fapt legenda nasterii unui nume, a poreclei lui mos Nichifor, care a „cotcarit-o", adica a inselat-o, a pacalit-o pe Maica: Dupa un an, sau dupa mai multi, mos Nichifor s-au rasuflat, la un pahar de vin, catra un prieten al sau, despre intamplarea din codrul Grumazestilor si frica ce a tras giupaneasa Maica. Prietenul lui mos Nichifor s-a rasuflat si el catra alti prieteni ai sai, si de-atunci oamenii, cum is oamenii, ca sa-i puie sange rau la inima, au inceput a porecli pe mos Nichifor si a-i zice: «Nichifor Cotcariul, Nichifor Cotcariul». Si poate acum o fi oale si ulcioare, si tot Nichifor Cotcariul i-a ramas bietului om numele si pana in ziulica de astazi".
Tag-uri: caracterizare, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :