FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,094
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Comentariul operei Catastrofa scrisa de Liviu Rebreanu-a doua parte

Tag-uri Populare


literatura   opera   comentariu   caracterizare   roman   referat   poezie   personaj   arta   viata   timp   iubire   caracterizare indirecta   caracterizare directa   zambet   sarut   dragoste   cultura   povestirea   poet   filme   dorinta   prietenie   fericire   dreptate   basm   poveste   univers   eseu   relatii   lacrimi   sentimente   ganduri   frumusete   amintiri   aminitiri  

All Tags

Famous Forum

 

Comentariul operei Catastrofa scrisa de Liviu Rebreanu-a doua parte

 Q:   Intreaba despre Comentariul operei Catastrofa scrisa de Liviu Rebreanu-a doua parte       
Comentariul operei Catastrofa scrisa de Liviu Rebreanu-a doua parte Celelalte personaje, simple prezente episodice, servesc construirii unei opozitii, destul de schematice, cu protagonistul nuvelei. Alexe Candale, nationalistul sovin, si Emil Oprisan, propovaduitorul datoriei, ilustreaza optiuni antagonice si accentueaza dificultatea alegerii in cazul lui David Pop.

Discursul epic evolueaza liniar si cronologic pe doua planuri: cel al realitatii exterioare - razboiul vazut intr-o atmosfera sumbra si demitizata, si cel al realitatii interioare - planul constiintei eroului. Nuvela consta in descrierea ascendenta a unei crize, iar momentele acestei crize determina desfasurarea discursului epic.

Surprinderea proceselor de constiinta prin care trece eroul combina perspectiva exterioara a vocii naratoriale cu cea interioara a personajului. Astfel, observa tia obiectiva ce inregistreaza reactiile si comportamentul eroului este completata de tehnicile introspectiei: monologul interior, retrospectia generata de memoria subiectiva.

Tehnica narativa rezumativa permite concentrarea actiunii si a parcursului vietii eroului. Totusi, in episoadele semnificative - revenirea in Ardeal, atacul final - perceptia interiorizata a timpului dilata evenimentele si permite aprofundarea dilemelor si framantarilor personajului. Limbajul metaforic si descrierile de natura sustin analiza psihologica si apartin vocii naratoriale: "Inima lui David era cuprinsa de un frig mare...", "I se parea ca in fata i se deschide o prapastie in care va trebui sa se rostogoleasca". Cuvinte-cheie, ce revin obsesiv, concentreaza semnificatiile textului: „datoria", „moartea", , frate", „roman", „intuneric", „lumina". Realizate in maniera simbolizanta, tablourile de natura prefigureaza viziunea sumbra asupra razboiului si creeaza corespondente cu zbuciumul launtric al eroului: „Soarele de-abia rasarit, se ascunse iarasi in panzisul mohorat de nouri ce inchidea vazduhul, din spate porni un bubuit inabusit, greu..." In prezentarea biografiei eroului si in unele comentarii naratoriale se simte un ton critic, chiar sarcastic, dincolo de obisnuita detasare in construirea frazelor: "Numai sangele rece il mostenise David din firea parintilor. Incolo nicio ambitie nu-l necajea".

Cu un material uman de serie, cum este David Pop, cu o constiinta ce ramane prinsa in mediocritate, nu se putea construi un destin tragic. Explorand implicatiile morale ale cazului acestui ofiter, scriitorul reuseste sa descopere totusi un nucleu dramatic: drama celui care nu a avut puterea de a transforma gandul inalt (dragostea pentru cei din neamul sau) intr-un act existential care sa-l sustina. Chiar daca se stinge cu un gand frumos pe buze si soarele il saruta pe ochii mari minunati, moartea lui nu este apoteotica, ci umilitoare.


Tag-uri: opera, comentariu, literatura



Categorie: Eseuri  - ( Eseuri - Archiva)

Data Adaugarii: 08 December '10


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :