Statistics:
Visits: 1,158 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Kanishka cel Mare
Q: | Intreaba despre Kanishka cel Mare |
Kandalavana, veritabilul centru al Caşmirului, căpătă (în anul 78) înfăţişarea agitată şi pestriţă care marca, în vreme, orice mare capitală a lumii. Călugări budişti, credincioşi din toate straturile sociale, pelerini, negustori indieni sau chinezi umpluseră hanurile, răs-pantiile şi uliţele. Al patrulea conciliu budist ce urma a fi patronat de cel mai strălucit rege al kuşanilor (popor indoeuropean, kuşanii, numiţi de chinezi yuezsi; de fapt kusanii erau doar unul din cele cinci triburi de yuezsi; au fost împinişi, prin secolul al II-lea î.e.n., spre vest, de către presiunea hunilor, nu invadau provincia Kansu.
La randul lor, kuşanii împinseră pe sakii -neam scitic, de la nordul fluv iului Oxus-Amu-Daria de astăzi, cucerind Cabulul, unde se întăriră, dobîndind o organizare socială precisă, in frunte cu o monarhie din ce în ce mai autoritară). Kanishka, supranumit de pe atunci „cel Mare", atrăsese toate privirile Orientului şi se anunţa a fi, pentru dogmă, cel puţin tot atat de important ca momentul sciziunii budiste. Şi într-adevăr, la sfarşitul conciliului, şcoala Marelui Vehicul (Mahayana) îşi îmbogăţeşte vechiul canonic din limba pali cu 300 000 de noi sulra, redactate în sanscrită, caştigand un serios teren în randul budiştilor. Transformand doctrina originară, esenţialmente monastică, într-o religie pentru mulţimi, Marele Vehicul puse accentul pe mila universală, institui zei (budha) şi sfinţi (budhisatva), introduse ritualuri complicate şi fastuoase, ceea ce îi înmulţi nebănuit de mult auditoriul.
Patronarea conciliului din Kandalavana dovedi abilitatea politică a regelui kuşan, considerat de credincioşii budişti un veritabil budhisatva. Era un preţios credit obţinut de monarhia kuşană, a cărei stăpanire, în părţile Indiei, era relativ nouă. Fixaţi pe valea Serafşan după înfruntarea cu hunii, stăpânind Cabulul şi Caşmirul de prin anii de început ai erei noastre (cucerite de regele Kudiula Kadfises, venit la troi prin anul 15), kuşanii îşi orientează expansiunea spre sua est. Urmaşul lui Kudiula Kadfises, Vima Kadfises, cucereşti de la saki Gandara şi Punjabul, împingind graniţa sud-estical pană la Benares, ocupand întreaga parte de nord-vest a Indiei, Bactria, Sogdiana3, parte din Parţia, Chorezmul.
Cand se urca pe tronul kuşan, în anul 784, Kanislika stăpanea un veritabil imperiu, pe care-l va ridica la apogeu. Fiind probabil de origine indiană (nu era fiul lui Vima Kadfises, ci al lui Vajesbka), avea un ascendent asupra înaintaşilor săi în stăpanirea populaţiilor din nordul Indiei, ascendent întărit prin încurajarea şi susţinerea budismului. Forţa crescandă a imperiului lui Kanishka i-a permis să-şi extindă puterea în India, să-i alunge pe părţi din vestul imperiului şi, mai ales, să stopeze extinderea influenţei imperiului chinez, cu care se învecina în est.
De altfel, dominaţia kuşană în Hotan este un fapt documentat istoriceşte. Era atat de mare puterea lui Kanishka, încat crezu că soţie demnă de strălucirea sa nu putea găsi decat în casa domnitoars chineză. Ceea ce nu corespundea şi cu vederile curţii Hanilor, ambasadorii lui Kanishka fiind aruncaţi în închisoarea din Luoyang. A fost momentul de cumpănă al puterii kuşane; oastea Iui Kanishka, care cucerise parte din vestul Chinei, este zdrobită, în anul 90, de trupele imperiale chineze aflate sub comanda unui strălucit general, Ban Chao. Contraofensiva acestuia, penetrand pană aproape de centrul kuşan, îl obligă pe Kanishka să accepte plata unui tribut şi cedarea unor teritorii în schimbul păcii. Moartea lui Ban Chao (anul 102), slăbiciunile de la curtea Hanilor, răscoalele din teritoriile extreme ale Chinei oferă lui Kanishka posibilitatea revanşei pe care o pregătise cu migală. Ostile sale recuceresc teritoriile cedate, fixandu-se temeinic în Hotan.
La interior Kanishka s-a preocupat de organizarea socială şi religioasă, a încurajat meşteşugurile şi comerţul, a promovat o politică de întărire a oraşelor, între acestea devenind cunoscut Toprak-Cala, celebrul centru de mai tarziu al Chorezmului. Imperiul kuşan devenise o mare putere a Asisi, controland drumurile comerciale dintre India şi China şi chiar dintre China şi Orientul Mijlociu, întreţinând relaţii eu numeroase ţări inclusiv cu Imperiul roman.
Urmaşul lui Kanishka, Kuvishka, pierdu treptat atuurile moştenite, puterea kusană reducindu-se, către sfarşitul secolului al II-lea, asupra unui teritoriu restrans; loviturile primite din partea Chiriei, a datului sasanida, desprinderea Chorezmului i-au silit pe kuşani să se retragă în munţi, părăsind scena istoriei.
La randul lor, kuşanii împinseră pe sakii -neam scitic, de la nordul fluv iului Oxus-Amu-Daria de astăzi, cucerind Cabulul, unde se întăriră, dobîndind o organizare socială precisă, in frunte cu o monarhie din ce în ce mai autoritară). Kanishka, supranumit de pe atunci „cel Mare", atrăsese toate privirile Orientului şi se anunţa a fi, pentru dogmă, cel puţin tot atat de important ca momentul sciziunii budiste. Şi într-adevăr, la sfarşitul conciliului, şcoala Marelui Vehicul (Mahayana) îşi îmbogăţeşte vechiul canonic din limba pali cu 300 000 de noi sulra, redactate în sanscrită, caştigand un serios teren în randul budiştilor. Transformand doctrina originară, esenţialmente monastică, într-o religie pentru mulţimi, Marele Vehicul puse accentul pe mila universală, institui zei (budha) şi sfinţi (budhisatva), introduse ritualuri complicate şi fastuoase, ceea ce îi înmulţi nebănuit de mult auditoriul.
Patronarea conciliului din Kandalavana dovedi abilitatea politică a regelui kuşan, considerat de credincioşii budişti un veritabil budhisatva. Era un preţios credit obţinut de monarhia kuşană, a cărei stăpanire, în părţile Indiei, era relativ nouă. Fixaţi pe valea Serafşan după înfruntarea cu hunii, stăpânind Cabulul şi Caşmirul de prin anii de început ai erei noastre (cucerite de regele Kudiula Kadfises, venit la troi prin anul 15), kuşanii îşi orientează expansiunea spre sua est. Urmaşul lui Kudiula Kadfises, Vima Kadfises, cucereşti de la saki Gandara şi Punjabul, împingind graniţa sud-estical pană la Benares, ocupand întreaga parte de nord-vest a Indiei, Bactria, Sogdiana3, parte din Parţia, Chorezmul.
Cand se urca pe tronul kuşan, în anul 784, Kanislika stăpanea un veritabil imperiu, pe care-l va ridica la apogeu. Fiind probabil de origine indiană (nu era fiul lui Vima Kadfises, ci al lui Vajesbka), avea un ascendent asupra înaintaşilor săi în stăpanirea populaţiilor din nordul Indiei, ascendent întărit prin încurajarea şi susţinerea budismului. Forţa crescandă a imperiului lui Kanishka i-a permis să-şi extindă puterea în India, să-i alunge pe părţi din vestul imperiului şi, mai ales, să stopeze extinderea influenţei imperiului chinez, cu care se învecina în est.
De altfel, dominaţia kuşană în Hotan este un fapt documentat istoriceşte. Era atat de mare puterea lui Kanishka, încat crezu că soţie demnă de strălucirea sa nu putea găsi decat în casa domnitoars chineză. Ceea ce nu corespundea şi cu vederile curţii Hanilor, ambasadorii lui Kanishka fiind aruncaţi în închisoarea din Luoyang. A fost momentul de cumpănă al puterii kuşane; oastea Iui Kanishka, care cucerise parte din vestul Chinei, este zdrobită, în anul 90, de trupele imperiale chineze aflate sub comanda unui strălucit general, Ban Chao. Contraofensiva acestuia, penetrand pană aproape de centrul kuşan, îl obligă pe Kanishka să accepte plata unui tribut şi cedarea unor teritorii în schimbul păcii. Moartea lui Ban Chao (anul 102), slăbiciunile de la curtea Hanilor, răscoalele din teritoriile extreme ale Chinei oferă lui Kanishka posibilitatea revanşei pe care o pregătise cu migală. Ostile sale recuceresc teritoriile cedate, fixandu-se temeinic în Hotan.
La interior Kanishka s-a preocupat de organizarea socială şi religioasă, a încurajat meşteşugurile şi comerţul, a promovat o politică de întărire a oraşelor, între acestea devenind cunoscut Toprak-Cala, celebrul centru de mai tarziu al Chorezmului. Imperiul kuşan devenise o mare putere a Asisi, controland drumurile comerciale dintre India şi China şi chiar dintre China şi Orientul Mijlociu, întreţinând relaţii eu numeroase ţări inclusiv cu Imperiul roman.
Urmaşul lui Kanishka, Kuvishka, pierdu treptat atuurile moştenite, puterea kusană reducindu-se, către sfarşitul secolului al II-lea, asupra unui teritoriu restrans; loviturile primite din partea Chiriei, a datului sasanida, desprinderea Chorezmului i-au silit pe kuşani să se retragă în munţi, părăsind scena istoriei.
Tag-uri: istorie, antichitate, personalitati |
- Familia Lui Andi Moisescu (6084 visits)
- Faima - Avantaje si Dezavantaje (5259 visits)
- Relatia Veronicai Micle cu Mihai Eminescu (5166 visits)
- Familia Lui Mihai Eminescu (4660 visits)
- Copilaria Lui Andi Moisescu (3688 visits)
- Reformele lui Constantin cel Mare (3196 visits)
- Faraonul egiptean Keops (2997 visits)
- Viata lui Florin Salam (2955 visits)
- Fascinanta Copilarie A Lui Cabral Ibacka (2911 visits)
- Familia Ruxandrei Hurezeanu (2884 visits)
- Clistene, reformatorul grec (2674 visits)
- Pompei, Crassus si Caesar-primul triumvirat roman (2657 visits)
- Viata Sentimentala A Lui Nicolae Guta (2466 visits)
- Reforma militara a lui Caius Marius (2454 visits)
- Catalin Maruta: Biografie Si Cariera (2377 visits)
- Madalina Manole Ducea O Viata Fericita
- Evolutia Cantaretei Madalina Manole
- Sfarsitul vietii lui Tiberius Sempronius Gracchus
- Drumul Keirei Knightley catre succes
- Hiram I, conducatorul fenicienilor
- Filip al II-lea Macedoneanul si Razboiul Sacru
- Bataliile purtate de Filip al II-lea Macedoneanul
- Madalina Manole Ducea O Viata Fericita
- Evolutia Cantaretei Madalina Manole
- Sfarsitul vietii lui Tiberius Sempronius Gracchus
- Drumul Keirei Knightley catre succes
- Hiram I, conducatorul fenicienilor
- Filip al II-lea Macedoneanul si Razboiul Sacru
- Bataliile purtate de Filip al II-lea Macedoneanul
Categorie: Celebritati - ( Celebritati - Archiva)
Data Adaugarii: 05 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :