Statistics:
Visits: 917 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
In ce fel preconditiile sociale, economice si politice determina evolutia artei
Q: | Intreaba despre In ce fel preconditiile sociale, economice si politice determina evolutia artei |
Arta este "punerea-in-opera-a-adevarului"
M.Heidegger
De multe m-am intrebat la ce adevar se refera Heidegger in citatul de mai sus. Politic, econimic sau social? Probabil putin din toate trei, in functie de modul de perceptie a realitatii de catre artist! Se spune ca artistii traiesc putin paralel cu realitatea, dar...
Inca din Antichitate arta era o proiectie a realitatiilor sociale si mai ales politice ale unei societati. Cel mai mult si mai fastuos s-a construit in Atena in “epoca de aurâ€, in perioada lui Pericle, o perioada infloritoare pe toate planurile.
Prosperitatea politico-economica si inforirea sociala s-au reflectat de-a lugrul istoriei in oprerele artistilor.. Dupa acesta afirmatie vine inevitabil intrebarea: de ce in timpul regimurilor autoritare se con struieste masiv, poate mai mult decat in oricare periada istorica,cand oamenii rabda de foame, de frig…? Raspunsul este simplu: in aceste perioade se renuta la conceptul de arta pentru arta, artei revenindu-i un scop practic: propaganda.
Cel mai bun exemplu care imi vine in minte pentru a ilustra afirmatiile facute mai sus este cazul Rusiei interbelice. Inainte de 1932, in Rusia se dezvolta suprematismul – initiat de Kasimir Malevich si aplicat de Pugny, Menkov, Klioun.
Acest curent artistic are ca scop exprimarea libera a gandirii, prin forme geometrice, chipuri stilizate, o comuniune intre om si cosmos; un fel de filosofie aplicata picturii. Pe 23 aprilie 1932, considerandu-l inutil scopurilor sale politice, Stalin interzice acest curent, introducand fortat noi forme de exprimare: realismul rus; pe intelesul tuturor pe care in plaseaza imediat dupa Antichitatea clasica si Renasterea italiana. Suprematismul se adresa elitelor, Stalin dorea sa foloseasca arta pentru manipularea maselor. Pentru artisti indicatiile urmau sa vina de la conducerea partidului, nu din gandurile lor abstracte. Creatia trebuia sa fie “corectaâ€. Si asa, Stalin, a taiat aripile unui stil artistic care se putea dezvolta si evolua…
Poate acelasi lucru l-a facut si Ceausescu, insa la un nivel mult mai mic, capacitatea sa de a intelege necesitatea manipularii prin arta (mai ales prin pictura) fiind restranse; s-a multumut sa etapeze prin arhitectura (si aici avem cea mai buna proba: inutila si enorma Casa Poporului…).
Fiecare perioada istorica a marcat intr-un fel sau altul evolutia artei. Linistea a nascut romantismul sau clasicismul, ecourile primului razboi mondial devin vizibile in avangardele europene… Si ar mai fi multe exemple, insa cum nu ma pot intinde cu acest esu la nesfarsit ma voi opri aici!!
Politica, econimonia, metalitatea stau la baza operei de arta, fie ca o inspira fie ca o manipuleaza! Adevarul care ne inconjoara zi de zi, de cand exista omenirea i-a inspirat pe cei cu putin mai mult talent ca noi sa se exprime prin arta, sa ne arate prin forme si conceptii inedite ca “l’essentiel est invisible pour les yeuxâ€(Antoine de Saint Exupery)!
sursa imaginii : Malevitch suprematisme - peiresc.org
M.Heidegger
De multe m-am intrebat la ce adevar se refera Heidegger in citatul de mai sus. Politic, econimic sau social? Probabil putin din toate trei, in functie de modul de perceptie a realitatii de catre artist! Se spune ca artistii traiesc putin paralel cu realitatea, dar...
Inca din Antichitate arta era o proiectie a realitatiilor sociale si mai ales politice ale unei societati. Cel mai mult si mai fastuos s-a construit in Atena in “epoca de aurâ€, in perioada lui Pericle, o perioada infloritoare pe toate planurile.
Prosperitatea politico-economica si inforirea sociala s-au reflectat de-a lugrul istoriei in oprerele artistilor.. Dupa acesta afirmatie vine inevitabil intrebarea: de ce in timpul regimurilor autoritare se con struieste masiv, poate mai mult decat in oricare periada istorica,cand oamenii rabda de foame, de frig…? Raspunsul este simplu: in aceste perioade se renuta la conceptul de arta pentru arta, artei revenindu-i un scop practic: propaganda.
Cel mai bun exemplu care imi vine in minte pentru a ilustra afirmatiile facute mai sus este cazul Rusiei interbelice. Inainte de 1932, in Rusia se dezvolta suprematismul – initiat de Kasimir Malevich si aplicat de Pugny, Menkov, Klioun.
Acest curent artistic are ca scop exprimarea libera a gandirii, prin forme geometrice, chipuri stilizate, o comuniune intre om si cosmos; un fel de filosofie aplicata picturii. Pe 23 aprilie 1932, considerandu-l inutil scopurilor sale politice, Stalin interzice acest curent, introducand fortat noi forme de exprimare: realismul rus; pe intelesul tuturor pe care in plaseaza imediat dupa Antichitatea clasica si Renasterea italiana. Suprematismul se adresa elitelor, Stalin dorea sa foloseasca arta pentru manipularea maselor. Pentru artisti indicatiile urmau sa vina de la conducerea partidului, nu din gandurile lor abstracte. Creatia trebuia sa fie “corectaâ€. Si asa, Stalin, a taiat aripile unui stil artistic care se putea dezvolta si evolua…
Poate acelasi lucru l-a facut si Ceausescu, insa la un nivel mult mai mic, capacitatea sa de a intelege necesitatea manipularii prin arta (mai ales prin pictura) fiind restranse; s-a multumut sa etapeze prin arhitectura (si aici avem cea mai buna proba: inutila si enorma Casa Poporului…).
Fiecare perioada istorica a marcat intr-un fel sau altul evolutia artei. Linistea a nascut romantismul sau clasicismul, ecourile primului razboi mondial devin vizibile in avangardele europene… Si ar mai fi multe exemple, insa cum nu ma pot intinde cu acest esu la nesfarsit ma voi opri aici!!
Politica, econimonia, metalitatea stau la baza operei de arta, fie ca o inspira fie ca o manipuleaza! Adevarul care ne inconjoara zi de zi, de cand exista omenirea i-a inspirat pe cei cu putin mai mult talent ca noi sa se exprime prin arta, sa ne arate prin forme si conceptii inedite ca “l’essentiel est invisible pour les yeuxâ€(Antoine de Saint Exupery)!
sursa imaginii : Malevitch suprematisme - peiresc.org
Tag-uri: suprematism, antichitate, rusia interbelica, arta |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 10 March '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :