Statistics:
Visits: 3,128 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
2.3
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Manjoloala din opera La hanul lui Manjoala scrisa de I. L. Caragiale-a doua parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Manjoloala din opera La hanul lui Manjoala scrisa de I. L. Caragiale-a doua parte |
O arma importanta din arsenalul desfasurat de apriga hangita este privirea. Dovada ca personajul narator a cazut in mrejele acestei priviri este faptul ca, pe parcursul naratiunii, pomeneste admirativ de cateva ori „ochii strasnici" ai femeii: o data ca sa dreaga gestul obraznic, la care, , [1]-a-mpins dracul", de a o ciupi pe ispititoarea hangita, apoi in momentul siestei cand, privind-o „pan fumul tutunului", nu se poate abtine sa nu exclame „Fie, cocoana Marghioalo, strasnici ochi ai!..." si, in fine, cand se hotaraste sa-si reia calatoria spre fata pocovnicului Iordache, „priveste pe femeie drept in lumini, care-i sticleau grozav de ciudat" si isi ia ramas-bun spunand „Sarut ochii, cocoana Marghioalo!". Tot privirea, intelegem fara mare greutate, este resp
In buna traditie a unei povestiri fantastice, apar si alte aspecte care ne determina sa o vedem pe cocoana Marghioala si altfel decat ca pe o femeie frumoasa, gospodina si cumsecade. Animalele pripasite la han sunt un cotoi batran, care da „un racnet" (nu miauna ca unul normal!) si care „suparat da navala afara" [s.n.] tocmai cand oaspetele isi facea cruce dupa datina, si o caprita neagra ce reuseste sa bage in sperieti atat calul tanarului, cat si pe omul care iese dintre coceni exclamand: „Tiu! Ta-ta! Ptfiu! Uciga-te toaca, duce-te-aipe pustii!" „Urarea" are un destinatar evident in credinta populara.
Toate aceste elemente ne fac sa intelegem de ce tanarul se intoarce de trei ori la han si este scos cu mare greutate de pocovnicul Iordache, doar dupa ce pune oameni sa-l prinda, sa-l duca „legat cobza" la un schit in munte unde petrece patruzeci de zile in „post, matanii si molitve".
Finalul povestirii, desi respecta scenariul prozelor fantastice, lasand o doza de ambiguitate, este scris pe acelasi ton umoristic detectabil pe intreg parcursul relatarii evenimentelor. Aceasta tonalitate intentionata si, de altfel, specifica autorului, confera intamplarii o anumita transparenta, ezitarea cititorului penduland intre niste limite care ii permit sa se relaxeze si sa recepteze si comicul pataniilor protagonistului. De aceea, cand aflam tragicul sfarsit al „harbuitei" de acum cocoane Marghioala, ingropata sub hanul ce arsese „pa-na-n pamant", nu ne putem retine un zambet la vorbele pocovnicului Iordache, patruns de satisfactia ca o instanta impersonala, dar usor de ghicit, a facut dreptate: "A bagat-o in sfarsit la jaratic pe matracuca!".
onsabila si de patania prin care trece tanarul din cauza propriei caciuli, Inaintea plecarii, acesta o surprinde pe femeie, „dusa pe ganduri", tot invartind si rasucind in maini buclucasul obiect si, putin mai tarziu, „uitandu-se adanc in fundul caciulii".
In buna traditie a unei povestiri fantastice, apar si alte aspecte care ne determina sa o vedem pe cocoana Marghioala si altfel decat ca pe o femeie frumoasa, gospodina si cumsecade. Animalele pripasite la han sunt un cotoi batran, care da „un racnet" (nu miauna ca unul normal!) si care „suparat da navala afara" [s.n.] tocmai cand oaspetele isi facea cruce dupa datina, si o caprita neagra ce reuseste sa bage in sperieti atat calul tanarului, cat si pe omul care iese dintre coceni exclamand: „Tiu! Ta-ta! Ptfiu! Uciga-te toaca, duce-te-aipe pustii!" „Urarea" are un destinatar evident in credinta populara.
Toate aceste elemente ne fac sa intelegem de ce tanarul se intoarce de trei ori la han si este scos cu mare greutate de pocovnicul Iordache, doar dupa ce pune oameni sa-l prinda, sa-l duca „legat cobza" la un schit in munte unde petrece patruzeci de zile in „post, matanii si molitve".
Finalul povestirii, desi respecta scenariul prozelor fantastice, lasand o doza de ambiguitate, este scris pe acelasi ton umoristic detectabil pe intreg parcursul relatarii evenimentelor. Aceasta tonalitate intentionata si, de altfel, specifica autorului, confera intamplarii o anumita transparenta, ezitarea cititorului penduland intre niste limite care ii permit sa se relaxeze si sa recepteze si comicul pataniilor protagonistului. De aceea, cand aflam tragicul sfarsit al „harbuitei" de acum cocoane Marghioala, ingropata sub hanul ce arsese „pa-na-n pamant", nu ne putem retine un zambet la vorbele pocovnicului Iordache, patruns de satisfactia ca o instanta impersonala, dar usor de ghicit, a facut dreptate: "A bagat-o in sfarsit la jaratic pe matracuca!".
Tag-uri: caracterizare, personaj, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 17 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :