Primele opere ale lui Salvador Dali ca tanar invatacel al misterelor picturii au fost cu influente de impresionism in pictura spaniola, dupa care cu influente ale futurismului italian. In tot timpul cat a fost alaturi de pictorul Moula de la Torre, Salvador Dali a descoperit in casa acestuia o coroana si o carja care au devenit din acel moment obiectele ce il ispirau in operele sale.
La finele cursurilor cu acest mare pictor, Salvador Dali a sustinut bacalaureatul si apoi a mers sa studieze la Academia de Arte Frumoase San-Fernando din Madrid unde a sustinut examenul de admitere, insa a picat. Totusi, deoarece juriul a fost foarte impresionat de ciudatele si controversatele sale lucrari, el a fost admis si astfe
l a inceput sa studieze.
Un an mai tarziu, mama sa a decedat din cauza cancerului, iar acest eveniment neasteptat l-a marcat pe tanar, schimbandu-i astfel atat comportamentul cat si stilul vestimentar. Salvador Dali putea fi vazut imbracat in pantaloni scurti, cu un palton lung si o palarie de pasla. Stilul sau in pictura s-a schimbat radical odata cu moartea mamei si astfel el a avut de suferit, deoarece a facut mare valva in academie si astfel a fost exmatriculat. Pictura care a dus la exmatricularea acestuia a fost o controversata reprezentare a Fecioarei Maria, reprezentare ce a starnit indignarea atat a profesorilor cat si a celor din conducerea universitatii.
Pentru a uita de rusinea exmatricularii, Salvador Dali s-a regasit in lectura si astfel a devenit interesat de operele lui Freud. Totodata, el a dorit ca in acel an, 1926, sa viziteze muzeul Louvre si deasemenea sa il cunoasca pe faimosul pictor Picasso.
Salvador Dali a plecat profund impresionat de operele lui Picasso si s-a intors in Spania unde si-a gasit un bun prieten in pictorul Miro. El si-a expus o serie de tablouri insa a fost convins ca adevaratul succes il va avea tot la Paris, unde se va bucura de faima si a fi inteles de catre popor.
Punctul culminant din cariera lui Salvador Dali a fost in anul 1934 cand si-a expus la New York o parte din operele sale, iar succesul i-a venit odata cu universul sau aflat sub semnul erotismului, al sadismului, scatologiei si al putrefactiei ce se regasea in tablourile sale, dar si de aparitiile sale paranoico-delirante, suprarealiste.
Opera care a facut furori intotdeauna a fost „Persistenta Memoriei†care a introdus o imagine suprarealista de moale, o contopire a ceasurilor de buzunar. Interpretarea generala a acestei lucrari este ca, ceasurile sunt ca o respingere a faptului ca timpul este rigid si deterministic. Salvador Dali si-a dezvoltat propria sa metoda paranoico-critica, definita de el insusi ca fiind o „metoda spontana de cunoastere irationala onirica pentru interpretarea critica a asociatiilor viziunilor de nebunieâ€.
Influentat de lecturile sale din operele lui Freud, Salvador Dali a realizat opere cu creaturi fantasmagorice, scene contradictorii si absurde, simbolicul si oniricul fiind principala atractie a fiecarei panze realizate de catre pictor. El a expus tablouri ale acestui gen precum: „La girafe en feu†si „Ruines Ataviques après la pluieâ€, aceste tablouri fiind cel mai mult discutate.
In multele interviuri pe care acesta le-a dat, nu vorbea la persoana intai, ci vorbea despre el folosind formularea „Divinul Daliâ€. Acesta a mai declarat că spaima si libidoul sunt principalele motoare ale creatiei sale. La batranete el a incercat sa revina la primele sale teme si in acelasi timp a incercat sa descifreze si misterele marilor pictori precum Picasso sau Michelangelo.