Statistics:
Visits: 1,662 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Revedere de Mihai Eminescu
Q: | Intreaba despre Revedere de Mihai Eminescu |
Daca poemul Luceafarul este chintesenta a intregii creatii eminesciene, putem aprecia ca Revedere este cea mai reprezentativa pentru inspiratia din literatura populara, pe care a cunoscut-o nemijlocit si din care s-a inspirat, convins fiind ca numai acolo putea gasi "cuvantul ce exprima adevarul" si ca "o adevarata literatura trainica [...] nu se poate intemeia decat pe graiul viu al poporului nostru, pe traditiile, obiceiurile si istoria lui, pe geniul lui".
Plecand de la afirmatia lui George Calinescu, conform careia "cea mai mare insusire a lui Eminescu este de a face poezii populare fara sa imite si cu idei culte", sa urmarim ce elemente a preluat poetul din folclorul nostru literar si cum s-au interferat cu propriile sale idei izvorate din cultura sa atat de profunda si vasta.
Con ceputa intr-o prima varianta in 1875 si publicata in Convorbiri literare din 1 octombrie 1879, poezia Revedere face parte din categoria acelor creatii ce-si dezvaluie cu usurinta semnificatiile oricarui cititor. Pentru cel neavizat, care ramane la modul inocent de receptare, poezia apare ca un dialog oarecare intre poet si codru. Depasind insa aparentele, poezia este de o profunzime cu totul deosebita, dialogul poet-codru fiind, in fapt, un pretext pentru evidentierea unor cugetari de care sunt capabile doar marile spirite umane. Utilizarea dialogului dintre poet si codru este, in felul ei, un procedeu de sorginte populara. Codrul apare ca o permanenta in majoritatea creatiilor folclorice, el fiind intotdeauna "frate cu romanul".
Elementele imprumutate din modelul folcloric se gasesc atat in vocabular, cat si in versificatie. Din prima categorie face parte folosirea diminutivelor: substantivele (codrutule), unele provenite din adjective (dragutule). Se folosesc, de asemenea, forme verbale vechi sau regionale: am imblat, mi-i vremea, au trecut (astazi aflat in dezacord de numar si persoana cu subiectul vreme), cuvinte din sfera ocupatiilor rurale (cofeile). Deosebit de sugestiva este, de asemenea, intrebuintarea interjectiei ia ("Ia, eu fac..."). in domeniul versificatiei remarcam metrica specific populara, cu versuri scurte de 7–8 silabe, ritmul trohaic si rima imperecheata.
in ceea ce priveste structura si semnificatiile poeziei, dialogul dintre poet si codru trebuie vazut ca un pretext pentru exprimarea propriilor ganduri si atitudini ale poetului in fata spectacolului vietii.
Cei doi protagonisti (poetul si codrul) sunt, de fapt, simboluri ale celor doua ipostaze ale existentei umane: una a poetului (si, prin extensie, a conditiei umane) si alta a codrului care, in final, se va extinde la scara intregii naturi (terestre si universal-cosmice). Ipostaza poetului ni se releva ca una ce s-a instrainat o vreme de natura ocrotitoare. Regasirea codrului starneste poetului o bucurie retinuta, dar reala (prima strofa). Cea de a doua interventie a poetului nu mai are caracterul interogativ al celei dintai, ci tonalitati grav-melancolice produse de constiinta scurgerii timpului si de sentimentul permanentei naturii: "Vreme trece, vreme vine, Tu din tanar precum esti, Tot mereu intineresti." Adancimea cugetarii eminesciene se regaseste, insa, in ceea ce numeam planul codrului, in fapt, adevarata ipostaza a eului poetic eminescian. Codrul se defineste prin atemporalitate ("Ia, eu fac ce fac de mult"; "si mai fac ce fac de mult"; "... de veacuri Stelele-mi scanteie pe lacuri"), prin permanenta in acelasi perimetru si prin caracterul sau neschimbator (... "Dar noi locului ne tinem, Cum am fost, asa ramanem"). Folosirea pluralului noi extinde observatia poetului de la codrul singular la scara intregii naturi, terestre si cosmice: "Marea si cu raurile Lumea cu pustiurile, Luna si cu soarele, Codrul cu izvoarele"
Replica finala pusa pe seama codrului contine doua versuri ce dau, de fapt, substanta intregii poezii: "Numai omu-i schimbator, Pe pamant ratacitor". Aceste versuri exprima adevarata si cea mai puternica manifestare a cugetarii poetului; ele confera poeziei caracterul de meditatie filozofica, intrucat exprima ganduri si atitudini despre una dintre cele mai grave probleme ale existentei, in general: relatia dintre permanenta naturii si vremelnicia, efemeritatea fiintei umane.
intrucat aceste constatari grave starnesc poetului o atitudine profund melancolica, meditatia filozofica contine si elemente de elegie. Revedere este una dintre cele mai reprezentative din intreaga creatie nationala.
Plecand de la afirmatia lui George Calinescu, conform careia "cea mai mare insusire a lui Eminescu este de a face poezii populare fara sa imite si cu idei culte", sa urmarim ce elemente a preluat poetul din folclorul nostru literar si cum s-au interferat cu propriile sale idei izvorate din cultura sa atat de profunda si vasta.
Con ceputa intr-o prima varianta in 1875 si publicata in Convorbiri literare din 1 octombrie 1879, poezia Revedere face parte din categoria acelor creatii ce-si dezvaluie cu usurinta semnificatiile oricarui cititor. Pentru cel neavizat, care ramane la modul inocent de receptare, poezia apare ca un dialog oarecare intre poet si codru. Depasind insa aparentele, poezia este de o profunzime cu totul deosebita, dialogul poet-codru fiind, in fapt, un pretext pentru evidentierea unor cugetari de care sunt capabile doar marile spirite umane. Utilizarea dialogului dintre poet si codru este, in felul ei, un procedeu de sorginte populara. Codrul apare ca o permanenta in majoritatea creatiilor folclorice, el fiind intotdeauna "frate cu romanul".
Elementele imprumutate din modelul folcloric se gasesc atat in vocabular, cat si in versificatie. Din prima categorie face parte folosirea diminutivelor: substantivele (codrutule), unele provenite din adjective (dragutule). Se folosesc, de asemenea, forme verbale vechi sau regionale: am imblat, mi-i vremea, au trecut (astazi aflat in dezacord de numar si persoana cu subiectul vreme), cuvinte din sfera ocupatiilor rurale (cofeile). Deosebit de sugestiva este, de asemenea, intrebuintarea interjectiei ia ("Ia, eu fac..."). in domeniul versificatiei remarcam metrica specific populara, cu versuri scurte de 7–8 silabe, ritmul trohaic si rima imperecheata.
in ceea ce priveste structura si semnificatiile poeziei, dialogul dintre poet si codru trebuie vazut ca un pretext pentru exprimarea propriilor ganduri si atitudini ale poetului in fata spectacolului vietii.
Cei doi protagonisti (poetul si codrul) sunt, de fapt, simboluri ale celor doua ipostaze ale existentei umane: una a poetului (si, prin extensie, a conditiei umane) si alta a codrului care, in final, se va extinde la scara intregii naturi (terestre si universal-cosmice). Ipostaza poetului ni se releva ca una ce s-a instrainat o vreme de natura ocrotitoare. Regasirea codrului starneste poetului o bucurie retinuta, dar reala (prima strofa). Cea de a doua interventie a poetului nu mai are caracterul interogativ al celei dintai, ci tonalitati grav-melancolice produse de constiinta scurgerii timpului si de sentimentul permanentei naturii: "Vreme trece, vreme vine, Tu din tanar precum esti, Tot mereu intineresti." Adancimea cugetarii eminesciene se regaseste, insa, in ceea ce numeam planul codrului, in fapt, adevarata ipostaza a eului poetic eminescian. Codrul se defineste prin atemporalitate ("Ia, eu fac ce fac de mult"; "si mai fac ce fac de mult"; "... de veacuri Stelele-mi scanteie pe lacuri"), prin permanenta in acelasi perimetru si prin caracterul sau neschimbator (... "Dar noi locului ne tinem, Cum am fost, asa ramanem"). Folosirea pluralului noi extinde observatia poetului de la codrul singular la scara intregii naturi, terestre si cosmice: "Marea si cu raurile Lumea cu pustiurile, Luna si cu soarele, Codrul cu izvoarele"
Replica finala pusa pe seama codrului contine doua versuri ce dau, de fapt, substanta intregii poezii: "Numai omu-i schimbator, Pe pamant ratacitor". Aceste versuri exprima adevarata si cea mai puternica manifestare a cugetarii poetului; ele confera poeziei caracterul de meditatie filozofica, intrucat exprima ganduri si atitudini despre una dintre cele mai grave probleme ale existentei, in general: relatia dintre permanenta naturii si vremelnicia, efemeritatea fiintei umane.
intrucat aceste constatari grave starnesc poetului o atitudine profund melancolica, meditatia filozofica contine si elemente de elegie. Revedere este una dintre cele mai reprezentative din intreaga creatie nationala.
Tag-uri: literatura populara, poezie, folclor |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 20 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :