FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 4,713
Votes: 1
Fame Riser
          
Fame Rank
3
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Tema, subiectul si mijloacele de reliefare a obsesiei in opera In vreme de razboi a lui Ion Luca Caragiale

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Tema, subiectul si mijloacele de reliefare a obsesiei in opera In vreme de razboi a lui Ion Luca Caragiale

 Q:   Intreaba despre Tema, subiectul si mijloacele de reliefare a obsesiei in opera In vreme de razboi a lui Ion Luca Caragiale       
Tema, subiectul si mijloacele de reliefare a obsesiei in opera In vreme de razboi a lui Ion Luca Caragiale "in vreme de razboi" este o nuvela psihologica a carei tema o constituie deformarea psihica, pâna la alunecarea in nebunie, a omului obsedat de ideea imbogatirii. Cercetarea starilor sufletesti, a obsesiei fixate in subconstient si a reactiilor exterioare determinate de aceasta constituie prima particularitate a nuvelei.

Subiectul ar putea fi rezumat, la modul cel mai simplu, astfel: Stavrache, hangiu din preajma padurii Dobrenilor, traieste o stare sufleteasca de bucurie eliberatoare, când aude ca, in sfârsit, ceata de tâlhari (care bântuise doi ani prin imprejurimi) fusese prinsa. Seara insa hangiul este vizitat de fratele sau - preotul Iancu -de la care afla incredibila veste ca acesta din urma era chiar capetenia bandei. intâmplarea face ca, in aceeasi seara, sa t reaca pe la han un grup de voluntari care mergeau la razboi; Iancu Georgescu (preotul - capetenie de hoti) li se alatura si pleaca spre câmpul de lupta.

Nu dupa multa vreme, aflat in fata Plevnei, tânarul ii trimite fratelui sau Stavrache o scrisoare urmata curând de alta (cu "slova straina") in care hangiul era instiintat ca fostul preot murise. in sfârsit, Stavrache intra in posesia uriasei averi a lui Iancu.
O ipoteza lansata de avocatul care-i face actele (si anume, ca singura persoana care i-ar putea cere averea este preotul), se fixeaza in subconstientul hangiului, devenind obsesie; aceasta va da nastere starilor halucinatorii prin care trece personajul.
Din acest punct, realitatea si halucinatia trec una in cealalta, suprapunându-se: "mortul" isi "viziteaza" fratele de trei ori (primele doua aparitii apartinând visului si doar ultima fiind reala).

De fiecare data, Stavrache se afla in camera, cu obloanele trase, intr-un mediu claustrant care-i accentueaza labilitatea psihica. in aceste conditii, imaginile halucinatorii constituie p proiectie a obsesiei: hainele de ocnas (pe care le "poarta" Iancu la prima sa "vizita") exprima dorinta hangiului de a-si vedea fratele la ocna, iar termenii "mortaciune", "nebunul", "fiara" (prin care hangiul caracterizeaza "stafia"), reliefeaza aceleasi obsesii morbide.

Speranta (pe care Stavrache o nutrise mult timp) de a-si vedea fratele mort, se transforma in obsedantele cuvinte pe cale le rosteste "raposatul" la ambele "vizite": "Gândeai c-am murit, neica? "

La ultima vizita, reala de data aceasta, hangiul afla ca Iancu nu murise si ca, luând din banii regimentului, venise sa ceara suma necesara din averea mostenita, de fratele sau. Acum, monstruozitatea umana a lui Stavrache atinge momentul culminant si, de teama sa nu-si stirbeasca avutul, innebuneste. Printr-o ciudata mutatie, ca si când duhul preotului ar fi trecut in hangiu, acesta incepe sa cânte popeste.

La nasterea vedeniilor lui Stavrache contribuie si mediul inconjurator: ploaia monotona, zgomotul uniform al picaturilor de apa, care cad pe fundul unui butoi gol, sunt elemente care accentueaza obsesia si, printr-un transfer, devin "cântec de trâmbite". A treia oara, viscolul, poarta nametita (accentuând senzatia de claustrare), figurile tinzând spre enorm ale celor doi drumeti, broboadele si glugile care le ascund fetele, vorbele cu doua intelesuri, il arunca pe hangiu in bratele nebuniei: el confunda planul real cu cel halucinatoriu si cale de intoarcere nu mai exista.

Pendularea intre realitate si nalucire si concordanta dintre trairile sufletesti si mediul exterior constituie cea de a doua particularitate a nuvelei.


Tag-uri: obsesie, ion luca caragiale, in vreme de razboi



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 17 January '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :