Statistics:
Visits: 5,779 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Noutatea structurii compozitionale a romanului Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
Q: | Intreaba despre Noutatea structurii compozitionale a romanului Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu |
Structura compozitionala a romanului Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu, ar putea fi caracterizata prin mai multe trasaturi:
1. Romanul este alcatuit din doua carti corespunzatoare celor doua jumatati ale titlului: Cartea I este "istoria geloziei lui Stefan Gheorghidiu" (Calinescu), iar metafora din titlu ar putea sugera ratacirile personajului prin "noaptea" incertitudinilor sale, legate de iubirea pentru sotia sa Ela.
Cartea a Ii-a constituie un "jurnal de campanie" (Calinescu) in care este evocat spectacolul apocaliptic al razboiului - in fond tot o "noapte" sfarsita adesea in moarte.
Liantul dintre cele doua carti este Stefan Gheorghidiu - tanarul ars de febra ideilor, "inteligent si neprihanit" (cum il caracteriza G. Calinescu).
Autorul incear ca astfel sa raspunda la intrebarea: Cum priveste dragostea si cum traieste drama razboiului cautatorul de absolut?
2. Romanul incepe printr-un artificiu de compozitie:actiunea din primul sau capitol (Ia Piatra Craiului, in munte), este posterioara intamplarilor relatate in restul cartii I: in primavara lui 1916, in timpul unei concentrari pe Valea Prahovei, Gheorghidiu asista, la popota ofiterilor, la o discutie despre fidelitatea in dragoste; aceasta ii va trezi, in mod acut si dureros, toate amintirile legate de cei doi ani si jumatate ai casniciei cu Ela.
Monografia acestei iubiri este realizata prin retrospectiva si incepe abia in capitolul al II-lea (Diagonalele unui testament), pentru a ocupa apoi toata cartea I.
Marile intrebari ale tanarului isi gasesc raspunsul abia la sfarsitul cartii a Ii-a, cand, sosind acasa intr-o permisie, Stefan Gheorghidiu primeste (printr-o scrisoare anonima) confirmarea vechilor lui banuieli.
De data aceasta, cel care vazuse,in razboi, ultima fata a absolutului - moartea - gaseste puterea de a divorta de Ela, lasandu-i "tot trecutulâ€. La sfarsitul cartii a II-a, tanarul - care strabatuse cele doua cercuri ale Infernului sau (penitenta absolutului intrezarit , dar neatins si moartea ca eveniment cotidian), devenise un alt om.
3. Romanul are doua teme: dragostea si razboiul. Fiecare dintre aceste experiente reprezinta o incercare de a atinge absolutul; ambele sunt viziuni particulare ale iubirii si razboiului, originale prin luciditatea taioasa a demersului analitic.
4. Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de fazboi reuneste doua planuri ale relatarii:
— unul obiectiv, exterior (cuprinzand povestirea unor intamplari);
— unul subiectiv, interior (alcatuit din analiza profunda si lucida a unor sentimente: gelozia, incertitudinea chinuitoare, durerea unor revelatii, dezamagirea produsa de nepotrivirea dintre ideal si real, neputinta atingerii absolutului, inadaptarea).
5. Tehnicile de creatie sunt moderne si corespund acestor structuri, autorul folosind: relatarea la persoana I, retrospectiva, analiza psihologica, introspectia.
Deosebit si original este modul in care sunt alcatuiti eroii: "toti, sub felurite vesminte, par a purta capul multiplicat al vorbitorului la persoana I" (Calinescu). in acest mod, analiza sentimentului iubirii devine un monolog liric.
Camil Petrescu este un anticalofil, considerand ca numai astfel se poate respecta autenticitatea.
1. Romanul este alcatuit din doua carti corespunzatoare celor doua jumatati ale titlului: Cartea I este "istoria geloziei lui Stefan Gheorghidiu" (Calinescu), iar metafora din titlu ar putea sugera ratacirile personajului prin "noaptea" incertitudinilor sale, legate de iubirea pentru sotia sa Ela.
Cartea a Ii-a constituie un "jurnal de campanie" (Calinescu) in care este evocat spectacolul apocaliptic al razboiului - in fond tot o "noapte" sfarsita adesea in moarte.
Liantul dintre cele doua carti este Stefan Gheorghidiu - tanarul ars de febra ideilor, "inteligent si neprihanit" (cum il caracteriza G. Calinescu).
Autorul incear ca astfel sa raspunda la intrebarea: Cum priveste dragostea si cum traieste drama razboiului cautatorul de absolut?
2. Romanul incepe printr-un artificiu de compozitie:actiunea din primul sau capitol (Ia Piatra Craiului, in munte), este posterioara intamplarilor relatate in restul cartii I: in primavara lui 1916, in timpul unei concentrari pe Valea Prahovei, Gheorghidiu asista, la popota ofiterilor, la o discutie despre fidelitatea in dragoste; aceasta ii va trezi, in mod acut si dureros, toate amintirile legate de cei doi ani si jumatate ai casniciei cu Ela.
Monografia acestei iubiri este realizata prin retrospectiva si incepe abia in capitolul al II-lea (Diagonalele unui testament), pentru a ocupa apoi toata cartea I.
Marile intrebari ale tanarului isi gasesc raspunsul abia la sfarsitul cartii a Ii-a, cand, sosind acasa intr-o permisie, Stefan Gheorghidiu primeste (printr-o scrisoare anonima) confirmarea vechilor lui banuieli.
De data aceasta, cel care vazuse,in razboi, ultima fata a absolutului - moartea - gaseste puterea de a divorta de Ela, lasandu-i "tot trecutulâ€. La sfarsitul cartii a II-a, tanarul - care strabatuse cele doua cercuri ale Infernului sau (penitenta absolutului intrezarit , dar neatins si moartea ca eveniment cotidian), devenise un alt om.
3. Romanul are doua teme: dragostea si razboiul. Fiecare dintre aceste experiente reprezinta o incercare de a atinge absolutul; ambele sunt viziuni particulare ale iubirii si razboiului, originale prin luciditatea taioasa a demersului analitic.
4. Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de fazboi reuneste doua planuri ale relatarii:
— unul obiectiv, exterior (cuprinzand povestirea unor intamplari);
— unul subiectiv, interior (alcatuit din analiza profunda si lucida a unor sentimente: gelozia, incertitudinea chinuitoare, durerea unor revelatii, dezamagirea produsa de nepotrivirea dintre ideal si real, neputinta atingerii absolutului, inadaptarea).
5. Tehnicile de creatie sunt moderne si corespund acestor structuri, autorul folosind: relatarea la persoana I, retrospectiva, analiza psihologica, introspectia.
Deosebit si original este modul in care sunt alcatuiti eroii: "toti, sub felurite vesminte, par a purta capul multiplicat al vorbitorului la persoana I" (Calinescu). in acest mod, analiza sentimentului iubirii devine un monolog liric.
Camil Petrescu este un anticalofil, considerand ca numai astfel se poate respecta autenticitatea.
Tag-uri: ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi, camil petrescu, structura |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :