Statistics:
Visits: 4,894 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
7
Fame Riser
|
|||||||||||
Elemente naturaliste existente in constructia personajului Stavrache din nuvela In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale
Q: | Intreaba despre Elemente naturaliste existente in constructia personajului Stavrache din nuvela In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale |
Naturalismul a fost un curent literar aparut in Franta, la finele secolului trecut si extins apoi in multe tari din Europa si America. Principalul reprezentant si teoretician al naturalismului a fost scriitorul francez Emile Zola.
Adeptii acestui curent separa "felia de viata" din complexitatea realului, acordând atentie factorului eredjtar, aspectelor'biologice si fiziologice (de care este legata evolutia personajelor) si chiar patologicului.
Tema nuvelei "In vreme de razboi" de I.L. Caragiale, o constituie dezumanizarea individului stapânit de patima imbogatirii; in acest sens, etapele decaderii morale a hangiului Stavrache, scot in evidenta elemente apartinând esteticii naturaliste:
1. Faptele personajului (ca si ale fratelui sau, preotul) pot fi puse si pe seama factoru lui ereditar: "Incontestabil exista-o tara in familia in care un frate innebuneste, iar altul se face tâlhar ca popa si delapidator ca ofiter'' (G. Calinescu).
2. Preferinta naturalismului pentru morbid ori pentru viciile si defectele fizice, se converteste aici, in prezentarea deformarii sufletesti a personajului principal.
Pentru aceasta, autorul pune in evidenta aspectele intunecate ale constiintei, sondând gândurile cele mai ascunse ale hangiului: dorinta nemarturisita ca tâlharii sa-si divulge capetenia, spaima ca, intr-o zi, s-ar putea sa-i vina "o nebuneala sergentului sa spuie ca el e stapânul averii" si chiar speranta ca fostul preot va fi murit in luptele de la Plevna; astfel, atunci când primeste prima scrisoare, hangiul mai priveste "bine" data: "in adevar, scrisoarea era expediata cu trei zile mai inainte de luarea Plevnei. Dar acuma ..." Dorinta (nerostita) ca fratele sau sa fi fost ucis, da masura dezumanizarii acestui personaj.
3. Tot de morbidul specific naturalismului tine si tema "moroiului" (stafiei): "vizita" "mortului" pune in miscare instinctele criminale ale lui Stavrache (care traieste, in planul halucinatiei, senzatia organica dorita: "simte cum degetele-i patrund in muschii grumazului strivindu-i, afundând beregata, sfarâmând incheietura cerbicii").
4. Ca intr-o foaie de observatie clinica, autorul urmareste. reactiile fiziologice ale hangiului, in episodul final.
Terorizat de aparitia omului care il chinuise si in visele halucinatorii, Stavrache are gesturile unui dement: gura ii ramâne cascata, privirea fixa, mâinile ii intepenesc. incercarea lui lancu de a-i explica motivul sosirii sale,, declanseaza alte manifestari anormale: hangiul isi varsa pe piept paharul cu vin, apoi, cuprins de frisoane, le arata celor doi drumeti un chip "ingrozitor, cu parul vâlvoi, cu mâinile-nclestate, cu gura plina de spuma roscata".
Instinctele lui criminale se trezesc si, in crâncena incercare de a-si ucide fratele, Stavrache capata forta unui nebun. Legat "butuc" '(printr-o stratagema a fostului preot), hangiul ii scuipa pe cei doi si râde in hohote.
Când lumânarea este aprinsa, iar ochii lui intâlnesc lumina, Stavrache incepe sa cânte popeste.
Prin tenta naturalista din nuvela, conditia umana este pusa sub semnul biologicului, al patologiei si al instinctelor primitive, mijloc de a prezenta un personaj dezumanizat pâna la limita inferioara.
Adeptii acestui curent separa "felia de viata" din complexitatea realului, acordând atentie factorului eredjtar, aspectelor'biologice si fiziologice (de care este legata evolutia personajelor) si chiar patologicului.
Tema nuvelei "In vreme de razboi" de I.L. Caragiale, o constituie dezumanizarea individului stapânit de patima imbogatirii; in acest sens, etapele decaderii morale a hangiului Stavrache, scot in evidenta elemente apartinând esteticii naturaliste:
1. Faptele personajului (ca si ale fratelui sau, preotul) pot fi puse si pe seama factoru lui ereditar: "Incontestabil exista-o tara in familia in care un frate innebuneste, iar altul se face tâlhar ca popa si delapidator ca ofiter'' (G. Calinescu).
2. Preferinta naturalismului pentru morbid ori pentru viciile si defectele fizice, se converteste aici, in prezentarea deformarii sufletesti a personajului principal.
Pentru aceasta, autorul pune in evidenta aspectele intunecate ale constiintei, sondând gândurile cele mai ascunse ale hangiului: dorinta nemarturisita ca tâlharii sa-si divulge capetenia, spaima ca, intr-o zi, s-ar putea sa-i vina "o nebuneala sergentului sa spuie ca el e stapânul averii" si chiar speranta ca fostul preot va fi murit in luptele de la Plevna; astfel, atunci când primeste prima scrisoare, hangiul mai priveste "bine" data: "in adevar, scrisoarea era expediata cu trei zile mai inainte de luarea Plevnei. Dar acuma ..." Dorinta (nerostita) ca fratele sau sa fi fost ucis, da masura dezumanizarii acestui personaj.
3. Tot de morbidul specific naturalismului tine si tema "moroiului" (stafiei): "vizita" "mortului" pune in miscare instinctele criminale ale lui Stavrache (care traieste, in planul halucinatiei, senzatia organica dorita: "simte cum degetele-i patrund in muschii grumazului strivindu-i, afundând beregata, sfarâmând incheietura cerbicii").
4. Ca intr-o foaie de observatie clinica, autorul urmareste. reactiile fiziologice ale hangiului, in episodul final.
Terorizat de aparitia omului care il chinuise si in visele halucinatorii, Stavrache are gesturile unui dement: gura ii ramâne cascata, privirea fixa, mâinile ii intepenesc. incercarea lui lancu de a-i explica motivul sosirii sale,, declanseaza alte manifestari anormale: hangiul isi varsa pe piept paharul cu vin, apoi, cuprins de frisoane, le arata celor doi drumeti un chip "ingrozitor, cu parul vâlvoi, cu mâinile-nclestate, cu gura plina de spuma roscata".
Instinctele lui criminale se trezesc si, in crâncena incercare de a-si ucide fratele, Stavrache capata forta unui nebun. Legat "butuc" '(printr-o stratagema a fostului preot), hangiul ii scuipa pe cei doi si râde in hohote.
Când lumânarea este aprinsa, iar ochii lui intâlnesc lumina, Stavrache incepe sa cânte popeste.
Prin tenta naturalista din nuvela, conditia umana este pusa sub semnul biologicului, al patologiei si al instinctelor primitive, mijloc de a prezenta un personaj dezumanizat pâna la limita inferioara.
Tag-uri: stavrache, in vreme de razboi, elemente naturaliste |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :