Statistics:
Visits: 4,888 Votes: 4 Fame Riser |
Fame Rank
4
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Mistretul cu colti de argint scrisa de Stefan Doinas Augustin - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Mistretul cu colti de argint scrisa de Stefan Doinas Augustin - a doua parte |
Drumul initiatic al artei este deschis de cantecul "dintr-un flaut de os", dupa cum viata printului se va stinge in sunetul dureros al cornului, acompaniat de muzica sferelor.
Indemnul vanatorului de a porni dupa o prada rara si dificil de gasit rasuna ca o porunca ferma adresata servitorilor, si nu lasa posibilitatea nesupunerii: "Veniti sa vanam in paduri nepatrunse/ mistretul cu colti de argint, fioros/ ce zilnic isi schimba in scorburi ascunse/ copita si blana si ochiul sticlos..."
Initial, in limitele impuse de raportul stapan-supus, "servitorii cu goarne" il atentioneaza pe print ca "mistretul acela", deci fiinta himerica "nu vine pe-aici!" si il indeamna sa se multumeasca vanand animale obisnuite - "cu coarne" sau "vulpi rosii" sau "iepuri mici".
Cu un zambet superior, inaint and, atent la arbori si la spectrul cromatic al padurii, printul nu este atras nici de "caprioara cuminte", nici de linxul "cu ochi sclipitori". Doar el va avea revelatia idealului, numai lui i se poate dezvalui, aratandu-i-se mereu, "nu departe", mistretul purtand colti "de argint", ca intr-o poveste. Doar printul este inzestrat cu acest har, de a-si recunoaste dusmanul, metamorfozat ca in basmele romanesti, de trei ori: in apa, in iarba, in luna, intr-o confesiune totala a lumii terestre cu cea cosmica. Repetitia verbului la imperativ din indemnurile vanatorului si a apelativului "stapane", sporeste expresivitatea textului ce dezvolta marea aventura a creatiei.
Dincolo de fagi, de ulmi, de plaiuri, curajul si aspiratia printului tasneste "spre creste", spre inaltimi nebanuite, spre brazi, chemat de magia necunoscutului.
Intr-o asemanatoare ascensiune pot fi urmarite si etapele civilizatoare ale umanitatii, ale caror metafore-simbol devin in balada armele din epoci diferite: cele trei sageti - de lemn, de fier, de foc. Ele deschid calea cautarii in procesul de creatie. Drumul, o adevarata Golgota devine un epuizant si primejdios urcus si capata caracter alegoric, moral-estetic, prin confruntarea supraumana cu greutatile, in aspiratia nobila spre frumos, spre marea creatie, spre poezie.
Raspunsurile pe care servitorul, simbolul omului mediocru, le da printului, demonstreaza departarea, prapastia ce se sapa tot mai adanc intre cei doi, primul actionand spre un final concret, limitat - vanatul obisnuit, celalat jertfindu-se pentru idealul pe care se incapataneaza sa-l sondeze in afara irealului. Vanatul, purtand "colb" de argint" devine, prin transfigurare, imaginea stralucita a idealului estetic, iar vanatoarea - un act existential, al realizarii artistului, al "sinelui de sine", cum spunea Nichita Stanescu.
Indemnul vanatorului de a porni dupa o prada rara si dificil de gasit rasuna ca o porunca ferma adresata servitorilor, si nu lasa posibilitatea nesupunerii: "Veniti sa vanam in paduri nepatrunse/ mistretul cu colti de argint, fioros/ ce zilnic isi schimba in scorburi ascunse/ copita si blana si ochiul sticlos..."
Initial, in limitele impuse de raportul stapan-supus, "servitorii cu goarne" il atentioneaza pe print ca "mistretul acela", deci fiinta himerica "nu vine pe-aici!" si il indeamna sa se multumeasca vanand animale obisnuite - "cu coarne" sau "vulpi rosii" sau "iepuri mici".
Cu un zambet superior, inaint and, atent la arbori si la spectrul cromatic al padurii, printul nu este atras nici de "caprioara cuminte", nici de linxul "cu ochi sclipitori". Doar el va avea revelatia idealului, numai lui i se poate dezvalui, aratandu-i-se mereu, "nu departe", mistretul purtand colti "de argint", ca intr-o poveste. Doar printul este inzestrat cu acest har, de a-si recunoaste dusmanul, metamorfozat ca in basmele romanesti, de trei ori: in apa, in iarba, in luna, intr-o confesiune totala a lumii terestre cu cea cosmica. Repetitia verbului la imperativ din indemnurile vanatorului si a apelativului "stapane", sporeste expresivitatea textului ce dezvolta marea aventura a creatiei.
Dincolo de fagi, de ulmi, de plaiuri, curajul si aspiratia printului tasneste "spre creste", spre inaltimi nebanuite, spre brazi, chemat de magia necunoscutului.
Intr-o asemanatoare ascensiune pot fi urmarite si etapele civilizatoare ale umanitatii, ale caror metafore-simbol devin in balada armele din epoci diferite: cele trei sageti - de lemn, de fier, de foc. Ele deschid calea cautarii in procesul de creatie. Drumul, o adevarata Golgota devine un epuizant si primejdios urcus si capata caracter alegoric, moral-estetic, prin confruntarea supraumana cu greutatile, in aspiratia nobila spre frumos, spre marea creatie, spre poezie.
Raspunsurile pe care servitorul, simbolul omului mediocru, le da printului, demonstreaza departarea, prapastia ce se sapa tot mai adanc intre cei doi, primul actionand spre un final concret, limitat - vanatul obisnuit, celalat jertfindu-se pentru idealul pe care se incapataneaza sa-l sondeze in afara irealului. Vanatul, purtand "colb" de argint" devine, prin transfigurare, imaginea stralucita a idealului estetic, iar vanatoarea - un act existential, al realizarii artistului, al "sinelui de sine", cum spunea Nichita Stanescu.
Tag-uri: mistretul cu colti de argint, stefan doinas augustin, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :