Statistics:
Visits: 2,207 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Mistretul cu colti de argint scrisa de Stefan Doinas Augustin- a patra parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Mistretul cu colti de argint scrisa de Stefan Doinas Augustin- a patra parte |
Folosind un stil concis si de marama simplitate, autorul nu ne ofera dezlegarea tainei; obsedantul proces de cautare este inclus de stingerea idealului sau de brutala realitate a mortii?
Textura alegorica a baladei este incarcata de aspecte simbolice dintre cele mai variate si pe care autorul insusi a incercat sa ni le ofere in diferite acceptiuni ("Modalitati de interpretare a textului literar", 1979).
Exista spune poetul, "un grad zero al lecturii simbolice", in care balada poate fi interpretata "ca un simplu episod de vanatoare, ca o balada cinegetica''.
Poemul poate fi urmarit si ca o balada simbolica "a existentei" superioare, tragice, prin care printul perseverent, curajos, plin de noblete, vede vanatoarea ca act existential, al realizarii de sine. Balada "se incarca de o atmo sfera tragic-optimista in masura in care (deznodamantul e vazut ca o atingere a idealului" sau ca jertfa necesara Daca vanatoarea este privita "ca act ritual cu finalitate superioara", vanatul devine un ideal spiritual, ca in mitologiile indiene, egiptene, chinezesti etc.
Doinas isi prezinta balada si ca "un ritual civilizatoriu", in care printul s-ar putea constitui intr-un potential viitor monarh, care insa piere timpuriu, in lupta cu fortele oarbe ale haosului natural.
Privit dintr-o perspectiva "pur spiritualista", cum noteaza autorul, poemul baladesc capata turnura unui ritual al initierii, in care armele, in numar de 3 (cifra fatidica) - de lemn, de fier, de foc simbolizeaza treptele maturizarii spirituale. Mistretul urmarit, cel "cu coltii de argint", devine efigie pentru "absolutul libertatii spirituale, meta si polimorfic, niciodata atins, intrarea in domeniul marilor mistere". Celalalt mistret este un animal real, "simbol al accidentului concret, limita tragic-necesara a conditiei umane, caci durata, timpul de desfasurare al ''vanatorii" acopera "tot spatiul vietii". In zbaterea sa creatoare, poetul strabate o lume imaginara dar care pentru el este adevarata si unica sa realitate.
Balada "Mistretul cu colti de argint" vadeste cu prisosinta inclinatia autorului spre neoclasic, prin perfectiunea sobra a versului, printr-o deosebita armonire interioara prin echilibru si solemnitate -irumpand, fructos, pe un fundal romantic.
Eugen Simion observa ca "Doinas nu renunta la valorile stilului inalt in poezie si structura lui ramane, in esenta o aventura a imposibilei perfectiuni (...) Exista un stil Doinas in poezia romana postbeloca un mod de a fi in poezie, un stil care vede de sus, mtelectualizeaza emotia si vorbeste in poeme taiate dupa regulile geometriei, despre reveriile spiritului aristocratic".
Tesuta intr-o aura de mit si legenda balada acestui original poet contemporan reprezinta una dintre peselc de rezistenta ale literaturii noastre postbelice.
Textura alegorica a baladei este incarcata de aspecte simbolice dintre cele mai variate si pe care autorul insusi a incercat sa ni le ofere in diferite acceptiuni ("Modalitati de interpretare a textului literar", 1979).
Exista spune poetul, "un grad zero al lecturii simbolice", in care balada poate fi interpretata "ca un simplu episod de vanatoare, ca o balada cinegetica''.
Poemul poate fi urmarit si ca o balada simbolica "a existentei" superioare, tragice, prin care printul perseverent, curajos, plin de noblete, vede vanatoarea ca act existential, al realizarii de sine. Balada "se incarca de o atmo sfera tragic-optimista in masura in care (deznodamantul e vazut ca o atingere a idealului" sau ca jertfa necesara Daca vanatoarea este privita "ca act ritual cu finalitate superioara", vanatul devine un ideal spiritual, ca in mitologiile indiene, egiptene, chinezesti etc.
Doinas isi prezinta balada si ca "un ritual civilizatoriu", in care printul s-ar putea constitui intr-un potential viitor monarh, care insa piere timpuriu, in lupta cu fortele oarbe ale haosului natural.
Privit dintr-o perspectiva "pur spiritualista", cum noteaza autorul, poemul baladesc capata turnura unui ritual al initierii, in care armele, in numar de 3 (cifra fatidica) - de lemn, de fier, de foc simbolizeaza treptele maturizarii spirituale. Mistretul urmarit, cel "cu coltii de argint", devine efigie pentru "absolutul libertatii spirituale, meta si polimorfic, niciodata atins, intrarea in domeniul marilor mistere". Celalalt mistret este un animal real, "simbol al accidentului concret, limita tragic-necesara a conditiei umane, caci durata, timpul de desfasurare al ''vanatorii" acopera "tot spatiul vietii". In zbaterea sa creatoare, poetul strabate o lume imaginara dar care pentru el este adevarata si unica sa realitate.
Balada "Mistretul cu colti de argint" vadeste cu prisosinta inclinatia autorului spre neoclasic, prin perfectiunea sobra a versului, printr-o deosebita armonire interioara prin echilibru si solemnitate -irumpand, fructos, pe un fundal romantic.
Eugen Simion observa ca "Doinas nu renunta la valorile stilului inalt in poezie si structura lui ramane, in esenta o aventura a imposibilei perfectiuni (...) Exista un stil Doinas in poezia romana postbeloca un mod de a fi in poezie, un stil care vede de sus, mtelectualizeaza emotia si vorbeste in poeme taiate dupa regulile geometriei, despre reveriile spiritului aristocratic".
Tesuta intr-o aura de mit si legenda balada acestui original poet contemporan reprezinta una dintre peselc de rezistenta ale literaturii noastre postbelice.
Tag-uri: mistretul cu colti de argint, stefan doinas augustin, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :