FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 3,476
Votes: 2
Fame Riser
          
Fame Rank
4
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Comentariul poeziei Isarlak scrisa de Ion Barbu - prima parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   continent   ape   geografie   poet   morometii   omor   investigatie   personaj   crima   otrava  

All Tags

Famous Forum

 

Comentariul poeziei Isarlak scrisa de Ion Barbu - prima parte

 Q:   Intreaba despre Comentariul poeziei Isarlak scrisa de Ion Barbu - prima parte       
Comentariul poeziei Isarlak scrisa de Ion Barbu - prima parte O parte din poemele ciclului balcanic (Nastratin Hogea la Isarlak, Domnisoara Hus, Isarlak si incheiere) au fost scrise in perioada 1921 - 1926, fiind apoi incluse in volumul Joc secund (1930), in care alcatuiesc sectiunea intitulata Isarlak. Balcanismul sustine, cel putin la prima lectura, unitatea de continut a acestui ciclu poetic.
Asezata sub auspiciile “lumii lui Anton Pann”, careia ii este inchinata, poezia Isarlak transforma coordonata balcanica a literaturii noastre intr-o “valoare metafizica absoluta” (Marin Mincu, Opera literara a lui Ion Barbu), “contopire solara a simturilor cu intelectul, intr-un echilibru perfect” (ibidem).

Spatiul mitic al poeziei ni se dezvaluie odata cu cea dintai secventa - in care este descrisa o simbolica cetate solara, univers paradisia c, suficient siesi, expresie a purificarii sufletesti. Indicii spatiali de configurare a lumii balcanice sunt, in mod voit, vagi (“La vreo Dunare turceasca”) pentru a sugera idealitatea lumii create, fara tangente cu o geografie si istorie reale. Atemporala si eterna, cetatea poetica Isarlak este plasata “La mijloc de Rau si Bun”, intr-o aceeasi ipostaza statica, prin perfecta echilibrare a celor doua principii morale antinomice, pastrate in potentialitate: “La vreo Dunare turceasca, / Pe ses vested, cu tutun, / La mijloc de Rau si Bun / Pan' la cer frangandu-si treapta, / Trebuie sa infloreasca: / Alba, / Dreapta / Isarlak! // Rupta din coasta de soare!”.

Invocatia ludica din secventa urmatoare concretizeaza existenta “de rai” a utopicei lumi - imaginea paradisiaca a Isarlakului. Tentatia ludicului se alatura intentiei de a crea iluzia unui spatiu real, localizabil, in ritmuri de incantatie solemna: “Isarlak, inima mea, / Data-n alb, ca o raia / lntr-o zi cu var si ciuma, / Cuib de piatra si leguma / — Raiul meu, ramai asa! / Fii un targ temut, hilar / Si balcan-peninsular... // La fundul marii de aer / Toarce gatul, ca un caier, / In patrusprezece furci, / La raiele; / rar la turci! / Beata, intr-un singur vin: / Hazul Hogii Nastratin”.
Asezata sub semnul principiului solar, cetatea poetica este o lume ambigua, ce exista ca echilibrata conjugare a celor doua ordini - imanenta si transcendenta, reala (fenomenala) si ireala (ideala). Acest paradis artificial trebuie fixat intr-o singura, eterna ipostaza concreta (“— Raiul meu, ramai asa!”). Din perspectiva identificarii afective a poetului cu cetatea-lume, contrastul simbolic “var” (= puritate) - “ciuma” (putrefactie a materiei, alterare a valorilor morale) devine emblema targului “temut, hilar” - univers ideal unde se echilibreaza totul si unde functioneaza pedeapsa exemplara a taierii capului, ca lege morala.


Tag-uri: isarlak, ion barbu, poezie



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 07 January '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :