Statistics:
Visits: 1,022 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Concert din muzica de Bach scrisa de Hortensia Papadat-Bengescu - a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Concert din muzica de Bach scrisa de Hortensia Papadat-Bengescu - a treia parte |
O nota aparte in literatura Hortensiei Papadat-Bengescu o constituie patologismul, exprimat in "Concert din muzica de Bach" prin personaje marcate clinic: Sia e o debila mintal, obtuza si idiotizata gemenii Hallipa sunt niste detracati grotesti faptuind simetric gesturi automate, Maxentiu e ftizic, Draganescu - bolnav de cord Prezenta lor intr-o proza de tip analitic e un ecou al naturalismului.
Autoarea insista uneori nepermis de mult, asupra evolutiei lor fiziologice, multe pagini avand alura unor adevarate fise clinice. De fapt Hortensia Papadat-Bengescu studiaza starea patologica sub raportul efectelor acesteia in plan moral. Astfel, cititorul constata ca organismul bolnav provoaca o complicare a dilemelor sufletesti, ale lor si ale altora De pilda Elena are remuscari, pentru ca no ua sa aventura e sinonima cu ignorarea conditiei biologice precare a sotului; Maxentiu e fericit de agonia sa prelungita fiindca stie ca aceasta o enerveaza pe Ada - nerabdatoare sa ramana vaduva. Moartea lui Maxentiu, ca si a Siei, evidentiaza tocmai murdaria morala chiar daca "lustruita", a lumii lor.
Autoarea pare a avea o conceptie pesimista asupra naturii umane, din moment ce ii sesiseaza cu atata aplomb degradarea. Tonul, in general pesimist al romanului, o sugereaza si el. Poate tocmai de aceea, a creat doua personaje, Elena si, mai ales, Marcian, simbolizand o zona superioara de existenta - arta, singura noblete inalterabila prin care viata dobandeste un sens. Opusa mediocritatii biologicului, ea apare, in viziunea Hortensiei Papadat-Bengescu, ca o sansa a umanului (utopia existentei estetizate).
Daca Eugen Lovinescu aseza stilul acestei interesante prozatoare sub semnul perfectiunii, Ovidiu S. Crohmalniceanu ii sesizeaza "nesiguranta limbii". Originalitatea ei nu tine insa de acest aspect, ci de minutiozitatea si finetea analizei, prin care cele mai subtile nuante sufletesti sunt relevate cititorului. Poate de aceea, ritmul prozelor sale e monoton, poate de aceea, epic vorbind, nu se intampla mai nimic. Totusi, castigul e imens in cunoasterea vietii interioare a personajelor.
Acestea isi contureaza profilul pe masura inaintarii in materia romanului. E vorba de o caracterizare indirecta, prin relatarea actelor celor mai simple, prin gesturi, ticuri etc. Autoarea le aplica insa de la inceput un atribut definitoriu, peste care suprapune apoi alte si alte nuante, menite sa le individualizeze mai pregnant.
Aceasta tehnica originala e demonstrabila in cazul tuturor. De pilda, Ada intra in scena cu atributul '"fainareasa", Lina e 'buna", Rim e "maimutoiul", detracatii Hallipa sunt, pur si simplu, "gemenii". Lica Petrescu e, de la inceput "Trubadurul", insusire devenita aproape un patronimic. Peste aceasta insusire, autoarea suprapune apoi pe "mierloiul", toate manifestarile ulterioare ale eroului justificand si nuantand trasatura initiala
In sfarsit e de amintit si tehnica moderna a reflectorilor, constand in prezentarea personajelor prin imaginea lor in constiinta altora (Nory "feminista" si Mini joaca acest rol). Imaginea se relativizeaza dar tocmai prin aceasta eroii devin mai interesanti.
Autoarea insista uneori nepermis de mult, asupra evolutiei lor fiziologice, multe pagini avand alura unor adevarate fise clinice. De fapt Hortensia Papadat-Bengescu studiaza starea patologica sub raportul efectelor acesteia in plan moral. Astfel, cititorul constata ca organismul bolnav provoaca o complicare a dilemelor sufletesti, ale lor si ale altora De pilda Elena are remuscari, pentru ca no ua sa aventura e sinonima cu ignorarea conditiei biologice precare a sotului; Maxentiu e fericit de agonia sa prelungita fiindca stie ca aceasta o enerveaza pe Ada - nerabdatoare sa ramana vaduva. Moartea lui Maxentiu, ca si a Siei, evidentiaza tocmai murdaria morala chiar daca "lustruita", a lumii lor.
Autoarea pare a avea o conceptie pesimista asupra naturii umane, din moment ce ii sesiseaza cu atata aplomb degradarea. Tonul, in general pesimist al romanului, o sugereaza si el. Poate tocmai de aceea, a creat doua personaje, Elena si, mai ales, Marcian, simbolizand o zona superioara de existenta - arta, singura noblete inalterabila prin care viata dobandeste un sens. Opusa mediocritatii biologicului, ea apare, in viziunea Hortensiei Papadat-Bengescu, ca o sansa a umanului (utopia existentei estetizate).
Daca Eugen Lovinescu aseza stilul acestei interesante prozatoare sub semnul perfectiunii, Ovidiu S. Crohmalniceanu ii sesizeaza "nesiguranta limbii". Originalitatea ei nu tine insa de acest aspect, ci de minutiozitatea si finetea analizei, prin care cele mai subtile nuante sufletesti sunt relevate cititorului. Poate de aceea, ritmul prozelor sale e monoton, poate de aceea, epic vorbind, nu se intampla mai nimic. Totusi, castigul e imens in cunoasterea vietii interioare a personajelor.
Acestea isi contureaza profilul pe masura inaintarii in materia romanului. E vorba de o caracterizare indirecta, prin relatarea actelor celor mai simple, prin gesturi, ticuri etc. Autoarea le aplica insa de la inceput un atribut definitoriu, peste care suprapune apoi alte si alte nuante, menite sa le individualizeze mai pregnant.
Aceasta tehnica originala e demonstrabila in cazul tuturor. De pilda, Ada intra in scena cu atributul '"fainareasa", Lina e 'buna", Rim e "maimutoiul", detracatii Hallipa sunt, pur si simplu, "gemenii". Lica Petrescu e, de la inceput "Trubadurul", insusire devenita aproape un patronimic. Peste aceasta insusire, autoarea suprapune apoi pe "mierloiul", toate manifestarile ulterioare ale eroului justificand si nuantand trasatura initiala
In sfarsit e de amintit si tehnica moderna a reflectorilor, constand in prezentarea personajelor prin imaginea lor in constiinta altora (Nory "feminista" si Mini joaca acest rol). Imaginea se relativizeaza dar tocmai prin aceasta eroii devin mai interesanti.
Tag-uri: hortensia papadat-bengescu, concert din muzica de bach |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :